Okay, her kommer en tråd om en mand, hvis indhold nok afviger fra den gængse problematik mellem mand og kvinde.
Jeg har en dejlig kæreste, der som udgangspunkt er helt fantastisk. Jeg synes vi har et meget sundt forhold. Vi skændes ekstremt sjældent, vi er ligeværdige i forhold til hjemmet, det huslige osv., har et sundt sexliv, og trives godt sammen.
Aber dabei. For der er et men. Min kæreste er SÅ dårlig til at give udtryk for sine behov. Han er typen, der sætter alle andre først og undertrykker hvad han selv har lyst til og føler. På et eller andet tidspunkt sker der så det (ikke altid men ind i mellem), at bægret ligesom flyder over, og det er der, vi har vores sjældne skænderier. Fordi han så har båret rundt på en eller anden frustration, som han ikke har fortalt om.
Det kan være, vi har haft en oplevelse, der påvirker os begge. Så siger han at han har det fint og ikke er generet af det. Så pludselig en dag finder jeg ud af, han har gået og haft det svært ved det, men ikke ville sige det, fordi han synes jeg jo kæmpede nok med det i forvejen.
Et andet eksempel kan være, at han mener han skal ordne alting, fordi jeg fx har været syg. Jeg prøver desperat på ligesom at få lov at deltage, og tilbyder at tage over, men han bliver ved at nægte og påstår han hellere selv vil, og så må jeg give op. I stedet føler jeg at jeg halser forpustet rundt og forsøger at ordne alt det han ikke tænker over, så der er en fair fordeling mellem os.
Jeg er ved at blive idiot. Jeg HAR forklaret ham tusinde gange, at jeg ikke får det værre af, at han deler sine følelser med mig. At jeg ikke lider overlast ved at støvsuge, selvom jeg har en mild forkølelse. At han er nødt til at smide den her med at ville det hele og redde hele verden.
Jeg har kærligt forsøgt at forklare ham, at jeg faktisk føler hans adfærd uanset hvor kærligt det er ment, gør mig usikker på mig selv. Fordi jeg føler han udstråler, at jeg ikke er stærk nok til at tage vare på mig selv og være en del af familien lige så snart jeg er bare lidt snottet, eller har haft en dårlig dag (som vi alle har) osv. Selvom jeg ved han prøver at være sød, så føler jeg, at han kommer til at behandle mig som om, at jeg er svag.
På samme tid er det frustrerende, fordi jeg VED at han påtager sig mere, end han har lyst til og energi til. Men han vil ikke lade mig! Det kunne gå før i tiden, men nu hvor vi har fået et barn sammen, der sover ringe, så begynder jeg tydeligt at kunne mærke, at han er irriteret. Og det giver mig så meget stress og angst, for jeg kan mærke han er irriteret, men når jeg spørger, siger han at han ikke er, og så render jeg rundt på æggeskaller, fordi jeg ikke ved, hvad der har gjort ham irriteret. Jeg forsøger at gøre livet let for ham ved at ordne en masse ting, fordi hvis jeg sætter mig ned og slapper af lidt, så ordner han det, selvom han er irriteret over at skulle det.
Og jeg magter det ikke! Fx i dag. Jeg har ikke sovet i nat - ammer og baby har været umulig. Derfor har han så okset rundt hele dagen og ordnet alt muligt for at kompensere for min dårlige nat, selvom jeg tydeligt har sagt det er unødvendigt. Som dagen skrider frem virker han mere og mere irriteret, men siger der ikke er noget galt. Han insisterer på at lave aftensmaden og vil ikke lade mig hjælpe. Han nægter at lade mig tage af bordet, det skal han nok ordne, og bliver frustreret når jeg prøver at hjælpe, for "du har haft en hård nat, slap nu lidt af, jeg skal nok". Så vil jeg gå i gang med at lave noget madpakke, og igen så lyder det: "vil du ikke nok lade mig gøre det, du er jo træt!", selvom jeg forsøger at forklare ham, at jeg altså har det fint og egentlig godt kunne tænke mig at bidrage.
Og jeg mærker at han selv er træt og irriteret fordi han synes han skal gøre det hele, men han vil ikke give udtryk for det, han vil ikke lade mig gøre noget, så han selv kan slappe af, så konsekvensen bliver a) at jeg bliver rigtig usikker, fordi jeg mærker han er irriteret, ikke kan vide med sikkerhed hvorfor, og jeg kan intet gøre, for han vil hverken indrømme han er irriteret, eller lade mig gøre noget som helst, for "jeg er jo træt" (siger han), og B) at jeg kommer til at føle mig som en svækling, fordi han signalerer at han forventer jeg kun kan holde til at slappe af hele dagen pga en ringe nattesøvn.
Som sagt gør han det af kærlighed, det ved jeg godt. Der er intet ondt i den mand, og han ofrer alt for dem han elsker. Men jeg er bare så sindssygt træt af, at han jo nærmest mener han skal vurdere hvad jeg kan og ikke kan holde til og ikke vil lytte, når jeg siger til ham, at jeg altså godt selv kan sige til og fra.
Hvordan får man skruet ned for den her redde-hele-verden-trang-undtagen-mig-selv som han har? Det begynder at blive opslidende at forsøge at gætte hvad han EGENTLIG tænker og føler. Opslidende at gå på æggeskaller, fordi jeg ikke aner, hvad problemet egentlig er. Opslidende at blive behandlet som en svagpisser, selvom det ikke er hans intention.
Jeg har jo snakket med ham om det mange gange!