Eksperthjælp: Gravid/ikke gravid...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

947 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. februar 2018

Karen Bøhrnsen

Hej. Jeg har testet positiv på graviditetstest igår. Jeg har ikke haft menstruation i 7 uger, dog blødte jeg én enkelt gang på toilettet for 3 uger siden. Rigtig meget, men kun da jeg tørrede mig (lidt tidlig abort agtig blødning) Jeg har en datter i forvejen og mig og min kæreste har prøvet længe at udvide familien. Men nu er jeg af en eller anden grund bange for, at den er falsk positiv, kan næsten ikke være glad, fordi jeg er bange for at blive skuffet. Jeg skulle have haft min menstruation den dag, jeg blødte på toilettet. Men blødte ikke efter...
Og hvis den kan teste positiv allerede nu...
Men jeg har læst skrækhistorier om falske tests hvis man tager dem for tidligt.
Tror du, jeg er gravid? Og i så fald, skal jeg så regne med sidste menstruation 7 uger tilbage eller sidste menstraution for 3 uger siden, da jeg blødte på toilettet?

Jeg tog en test for 2 1/2 uge siden, der viste negativ. Tog en test i forgårs som var skrigende positiv og en idag, der var svag positiv..

Karens svar

Kære dig

Som udgangspunkt er du gravid, hvis graviditetstesten er positiv.

Du danner kun hCG (graviditetshormon) når et befrugtet æg har fæstnet sig i slimhinden.

Og når du skriver at testen var negativ i går men svagt positiv idag, så lyder det som om, det det er den sidste ret kraftige med korte blødning for tre uger siden, der har varet sidste menstruation.

Hvis du var blevet gravid efter din menstruation for 7 uger siden, ville du højst sandsynligt have haft en positiv test i går.

Det kan dog være, at du er en af dem, hvor det tager lidt længere tid, at lave hCG nok, til det kan måles i testen. I så fald kan du godt være blevet gravid for 7 uger siden og så kan din blødning for tre uger siden have været en implantationsblødning, som er en blødning lige på det tidspunkt, hvor det befrugtede æg fæstner sig.

SÅ hvor langt du er, er ikke lige at sige. Det kan nok først bliver endeligt afklaret, ved nakkefoldsscanningen.

Held og lykke med familieudvidelsen.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen, jordemoder

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om helt tidlig graviditet, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.