Hjælp til tisseri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

938 visninger
7 svar
1 synes godt om
16. februar 2018

Micnic

Søger råd 

sagen er den at min datter på næsten 7 år tisser i sengen i perioder. 

Nogen gange vågner hun og går ud og tisser og andre gange tisser hun i sengen i søvne, op til 2 gange endda, og nogen gange går der måneder mellem det sker, det startet da hun blev omkring de 4 år men der var også en pause på et helt år næsten med meget sjældent tisseri om natten. 

Vi spiser aftensmad kl 17:30 og der får hun drikke men efter det får hun ikke mere. 

Hun bliver puttet kl 20 og tisser af inden det, men sågar kl 22-23 kan du have tisset i sengen og igen senere hen på natten. 

Jeg forstår det virkelig ikke. 

Nogen som har oplevet det og har nogle fif ? 

Det skal lige siges at vi overhoved ikke er efter hende, vi siger bare når for Søren lad og lige hoppe i noger rent nattøj og sengetøj, det virker ikke til at påvirke hende overhoved. 

Hjælp en desperat mor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2018

Allenavnevartaget

Jeg tænker at I skal have snakket med en læge. Der kan være flere årsager til at hun er såkaldt sengevæder.

Det betyder i det store hele at hun danner mere urin end der kan være i blæren, men der bliver ikke sendt besked til hjernen om at hun skal vågne og gå ud og tisse. 

Årsagen til at mange børn har det sådan, skyldes ofte umoden blære eller at der produceres for lidt antidiuretisk hormon. Der er dog også sygdomme der kan være skyld i det. Fx blærebetændelse eller diabetes. Igen kan det også være psykiske årsager som fx hvis barnet har været igennem en hård tid med skilsmisse.

Lægen kan undersøge hvad der måske ligger til årsag og så kan der gøres noget. Dannes der ikke nok hormon, kan det gives medicinsk, skyldes det sygdom kan man gøre noget ved den og ellers får mange børn glæde af en alarm der vækker dem er par gange om natten hvor de så går ud og tisser og derefter i seng igen. 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Micnic

Allenavnevartaget skriver:

Jeg tænker at I skal have snakket med en læge. Der kan være flere årsager til at hun er såkaldt sengevæder.

Det betyder i det store hele at hun danner mere urin end der kan være i blæren, men der bliver ikke sendt besked til hjernen om at hun skal vågne og gå ud og tisse. 

Årsagen til at mange børn har det sådan, skyldes ofte umoden blære eller at der produceres for lidt antidiuretisk hormon. Der er dog også sygdomme der kan være skyld i det. Fx blærebetændelse eller diabetes. Igen kan det også være psykiske årsager som fx hvis barnet har været igennem en hård tid med skilsmisse.

Lægen kan undersøge hvad der måske ligger til årsag og så kan der gøres noget. Dannes der ikke nok hormon, kan det gives medicinsk, skyldes det sygdom kan man gøre noget ved den og ellers får mange børn glæde af en alarm der vækker dem er par gange om natten hvor de så går ud og tisser og derefter i seng igen. 

Vi har snakket med lægen og hun virker ikke bekymret netop fordi det kun er i perioder, nogen gange vågner hun ved det og går ud og tisser andre gange skal hun ikke tisse om natten og kan holde sig, det er virkelig i perioder og der kan gå måneder imellem. 

Der er ikke sket nogen ændringer i hendes liv og lægen sagde at det var en skrøne at det er psykisk for det var jeg meget bekymret for først. 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Meyer

Profilbillede for Meyer

I skal bede om at få hende henvist til børneafdelingen. Min datter havde problemer med tisseriet, hun tissede ikke i sengen men hun var oppe flere gange om natten, og det ødelage hendes søvn. Desuden skulle hun tisse mange gange om dagen. Hun blev henvist til tisse pølle lægen (sådan blev det område kaldt) på Holbæk sygehuse. Det viste sig at hun havde forstoppelse. Og efter tre mdr på afføringsmiddel forsvandt problemet.

Vi fik af vide at tisseproblemer hos store børn, tit hænger sammen med fordøjelsen.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Micnic

Meyer skriver:

I skal bede om at få hende henvist til børneafdelingen. Min datter havde problemer med tisseriet, hun tissede ikke i sengen men hun var oppe flere gange om natten, og det ødelage hendes søvn. Desuden skulle hun tisse mange gange om dagen. Hun blev henvist til tisse pølle lægen (sådan blev det område kaldt) på Holbæk sygehuse. Det viste sig at hun havde forstoppelse. Og efter tre mdr på afføringsmiddel forsvandt problemet.

Vi fik af vide at tisseproblemer hos store børn, tit hænger sammen med fordøjelsen.

Det vil jeg gøre tak. 

Hun har jo normal afføring som hun plejer, 'en ja man ved jo aldrig: 

min frygt er sukkersyge så jeg vil kræve lægen at se hende 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Allenavnevartaget

Micnic skriver:

Vi har snakket med lægen og hun virker ikke bekymret netop fordi det kun er i perioder, nogen gange vågner hun ved det og går ud og tisser andre gange skal hun ikke tisse om natten og kan holde sig, det er virkelig i perioder og der kan gå måneder imellem. 

Der er ikke sket nogen ændringer i hendes liv og lægen sagde at det var en skrøne at det er psykisk for det var jeg meget bekymret for først. 

Grunden til at man siger at det er en skrøne at det er psykisk, er fordi det sjældent er det der er årsagen. Men det kan altså stadig ske. Har der ikke været nogen store ændringer i hendes liv, så er det dog nok ikke der problemer ligger.

Et ellers renligt barn over 6 år, der stadig tisser i sengen om natten (uanset om det er hver nat eller i perioder), skal henvises til videre udredning. Både for barnets og forældrenes skyld. I risikerer at stå med et barn der aldrig tør sove hos venner og veninder, ikke tør tage med på lejrskole osv. 

Så jeg ville kræve en videre henvisning. Husk at en almindelig praktiserende læge skal vide lidt om alt, og dermed ikke ved alt om enkelte emner. Derfor er der speciallæger som de kan (og skal) henvise videre til når tingene er uden for deres ekspertise.

Anmeld Citér

17. februar 2018

Meandu

Vi har lige fået en henvisning til børnelægen pga. Samme problem. Der findes rigtig mange metoder til, hvad man kan gøre for at hjælpe dem. Det er faktisk normalt at tisse i sengen eller i bleen om natten til man er ca 12 år. Men der er stadig mange ting man kan gøre få en henvisning til børnelægen

Anmeld Citér

17. februar 2018

Babilooo

Tag hende ud og tis hende af når I går i seng ved 22-23 tiden ... det kan hjælpe.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.