Naturlig skriver:
Aaaaaarh! Er der andre der kender til det? At føle at der hele tiden er sygdom i den lille familie?
Vi er normalt ikke mere syge end andre (har jeg indtryk af), men siden december er det stukket helt af.
Jeg tror ikke det er mange dage hvor alle har været raske og lige nu ligger den store og far med influenza - jeg lå selv i sidste uge.
Vi har to børn og en på vej og ikke nogen bedsteforældre til at passe syge børn, da de selv arbejder alle 4.
Jeg synes selv vi klarer det godt og diskuterer aldrig hvem der tager barn syg.. men nøj, det er hårdt og jeg får så dårlig samvittighed overfor begge vores arbejdspladser.
Er der andre i samme situation og evt. snogen med super gyldne råd til hvordan vi undgår at være så ramt? Vi vasker selvfølgelig hænder ofte, tørrer næserne når de løber og de voksne bruger en del håndsprit.
- En fortvivlet mor 
Jeg er med dig! Vi har nærmest været syge på skift i 2018 og vi er frustreret til op over ørerne. Jeg har haft flere egne og barns sygedage i 2018 end jeg har haft, samlet set, siden vores søn startede i vuggestuen for 2 år siden.
Vi har begge to gode overenskomster, gode jobs med forstående chefer, vi kan planlægge vores arbejde selv - så vi får det til at lykkes (sammen med de arbejdede bedsteforældre). Men jeg er godt nok også ramt af samvittigheden. Selvom jeg jo kan se, at barn syg = så arbejder jeg 3 aftner i streg for at nå det forsømte. Så mit arbejde lider nok ikke nød.
Vi prøver faktisk at holde igen med sprit og vasker "kun" hænder efter toiletbesøg, pudse næse og efter at have kørt med offentlig transport. Det begyndte vi på efter jeg læste et ret spændende interview med en kvindelig bakterieforsker i Politikken sidste år. Hendes pointe var netop, at vaske hænder skulle man gøre i korrekte situationer, glemme spritten mv.
Hos os er problemet, at vuggestuen ikke kan få bugt med syge børn. Dagligt bliver der ringet hjem. Det samme barn blevet ringet hjem 3 dage i træk sidste uge. Nåede lige at tage 3 andre med i faldet på sidste dag. Herunder mit. Jeg var indebrændt. Og ærgerlig over, at forældre i 2018 kan være så presset på jobmarkedet, at de sender barnet afsted på én panodil.
Så jeg har ikke løsningen ud over forældresolidaritet, så syge børn holdes hjemme. Og så nedspuling af vuggestuen, så alle smittekilder dør.
Tror bare, det skal ståes igennem....
Vh.