Åh, jeg bliver så lang i betrækket når den der "du går hjemme og kan sagtens klare det hele " bliver fyret af.
Det er bare slet, slet ikke i orden.
Spørg ham om følgende:
1. Hvordan kan han udtale sig, når han ikke har prøvet at stå med det hele 24-7. Jovist han arbejder, men han står ikke til rådighed døgnets 24 timer
2. Du går hjemme på barsel. For at passe JERES barn - ikke for at du så 100 % skal tage alle andre huslige pligter/økonomi/og hvad der ellers er.
3. Spørg ham om han kunne forestille sig følgende: Om natten får han afbrudt sin søvn x antal gange. Han skal så stå op om morgenen kører på arbejde og klare det helt perfekt. Når han så har fri, så skal han hjem lave aftensmad (ja måske endda handle ind?) sørge for at rydde af, putte baby osv. Først når huset var klar og baby i seng. Kunne han selv få fem minutter, eller gå i seng. Ja det kan vi alle klare et kort stykke tid. Prøv at bede ham forestille sig dette scenarie, dag ud og dag ind.
Du er simpelthen nødt til at slå i bordet, og kræve at man ikke sidder ved sin computer fra man kommer hjem til man går i seng. Man deltager i familien. Computertid/alenetid må være når den lille er lagt i seng og pligter er overstået.
du kunne også bede ham være til stede næste gang, der er sundhedsplejerske og så snakke med hende om det.
Et alternativ ville være at lade ham være alene med jeres barn, en weekend fx. Lav en liste over alt det du gør når du er hjemme med barnet. Lige fra støvsugning, tøjvask, madlavning, putning, aktivering af baby, ja alt. Dette skal han selv formå at nå, mens du er væk.
Jeg ved godt ovenstående forslag kan være problematisk når han ikke er ældre. Og som jeg forstår det er jeres søn mest, knyttet til dig.
Men ellers kan jeg bare sige, at jeg forstår godt det er hårdt. Men at du også skal skrue ned for forventningerne til dig selv som mor. Alt skal ikke være perfekt, selvom jeg godt forstår det når det er første barn. Sådan var jeg også selv, med min nummer 1. Men ofte er den eneste der har de her forventninger, en selv. Faktisk er det sjældent ens omgivelser forventer alt er perfekt.
Men ham din kæreste, der skal du kræve hvad der er rimeligt. At han deltager når han kommer hjem.