Fertilitet behandling og paragraf på arbejde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

841 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. februar 2018

Anonym trådstarter

Hej!

jeg er i fertilitet behandling og er desværre meget ramte af bivirkninger - alle mine kollegaer ved det da jeg har det skidt hvergang jeg skal tage de hormoner ( dog laver jeg alt mit arbejde, er bare mere på toilet nu end jeg pleje og spiser ikke frokost mere) 

de har så sagt nu at jeg kan få lov at gå til mine behandlinger for at blive gravide uden, at deet skal være så besværligt at spørge om fri osv. 

Passer dette? De siger at det svarer til jeg er gravid og defir kan de ikke fyre mig om jeg er syge engang imellem???

passer dette overhovedet? Om ja hvad hedder den paragraf?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2018

Lililili

Vil tro, det en §56 der tænkes på. Den gør, at din arbejsgiver får refusion fra første sygefraværsdag. Du skal bede om den på klinikken og gives netop, når der forventes flere sygedage. Den dækker din sygdom og behandling på klinikken. 

Brugte den selv da vi var i behandling. Det bare med at få søgt. Held og lykke med det hele. 

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sociale-ydelser/sociale-ydelser/beskaeftigelse/paragraf-56-aftale-refusion-fra-1-sygedag-til-arbejdsgiver/

Anmeld Citér

11. februar 2018

FruSteffensen

At du allerede nu er beskyttet mod fyring som hvis du var gravid, er en del af Ligebehandlingsloven og en dom fra Højesteret i 2003 https://www.ftf.dk/loen-og-ansaettelse/artikel/hoejesteret-saetter-ny-graense-for-beskyttelse-af-kvinder-i-fertilitetsbehand-ling/

At du som funktionær har ret til at holde fri med løn for at gå til behandling følger af en dom fra Østre Landsret i 2006 https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ny-dom-chefen-maa-ikke-traekke-dig-i-loen-for-laegebesoeg/6380557

Anmeld Citér

11. februar 2018

heaven

§56 er den du skal bruge, spørg på din klinik. Og held og lykke med projektet

Anmeld Citér

11. februar 2018

Anonym trådstarter

FruSteffensen skriver:

At du allerede nu er beskyttet mod fyring som hvis du var gravid, er en del af Ligebehandlingsloven og en dom fra Højesteret i 2003 https://www.ftf.dk/loen-og-ansaettelse/artikel/hoejesteret-saetter-ny-graense-for-beskyttelse-af-kvinder-i-fertilitetsbehand-ling/

At du som funktionær har ret til at holde fri med løn for at gå til behandling følger af en dom fra Østre Landsret i 2006 https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ny-dom-chefen-maa-ikke-traekke-dig-i-loen-for-laegebesoeg/6380557

Tusind tak damer!!!!!

hvor give det ro på!

skal insemineres på tirsdag og jeg må gå 1 time inforvejen fra arbejde - det stress mig helt vildt tak 

- og det er sikkert de ikke kan fyre mug når jeg prøver at blive gravide?

Anmeld Citér

11. februar 2018

FruSteffensen

Tusind tak damer!!!!!

hvor give det ro på!

skal insemineres på tirsdag og jeg må gå 1 time inforvejen fra arbejde - det stress mig helt vildt tak 

- og det er sikkert de ikke kan fyre mug når jeg prøver at blive gravide?

De må sådan set gerne fyre dig - de må bare ikke fyre dig fordi du er i fertilitetsbehandling, ligesom de ikke må fyre gravide fordi de er gravide, men gerne af andre årsager.

Hvis de fyrer en gravid eller en i fertilitetsbehandling, er det arbejdsgiveren der skal bevise at vedkommende ikke er blevet fyret fordi vedkommende er gravid/i behandling, og det er svært at løfte den bevisbyrde - selvfølgelig med mindre vedkommende er i en afdeling som helt bliver nedlagt og alle i afdelingen bliver fyret. Så derfor undlader arbejdsgivere som regel helt at fyre gravide og lignende. Simpelthen fordi de erstatninger de skal betale hvis de ikke kan bevise det, er for dyre.

Anmeld Citér

11. februar 2018

Anonym trådstarter

FruSteffensen skriver:

De må sådan set gerne fyre dig - de må bare ikke fyre dig fordi du er i fertilitetsbehandling, ligesom de ikke må fyre gravide fordi de er gravide, men gerne af andre årsager.

Hvis de fyrer en gravid eller en i fertilitetsbehandling, er det arbejdsgiveren der skal bevise at vedkommende ikke er blevet fyret fordi vedkommende er gravid/i behandling, og det er svært at løfte den bevisbyrde - selvfølgelig med mindre vedkommende er i en afdeling som helt bliver nedlagt og alle i afdelingen bliver fyret. Så derfor undlader arbejdsgivere som regel helt at fyre gravide og lignende. Simpelthen fordi de erstatninger de skal betale hvis de ikke kan bevise det, er for dyre.

Giver mening.

men om det var dig vilde du så undlade at sige det? 

Føles lidt forkerte at sige det :/

Anmeld Citér

11. februar 2018

FruSteffensen

Anonym skriver:

Giver mening.

men om det var dig vilde du så undlade at sige det? 

Føles lidt forkerte at sige det :/

Jeg fortalte min arbejdsgiver det da vi var i behandling. Mest fordi jeg så ikke skulle opfinde pludselig sygdom og bortforklare en masse når jeg med dags varsel skulle insemineres eller have taget æg ud på en dag hvor der ellers var et vigtigt møde. Så vidste min chef hvad det handlede om og hvorfor jeg missed nogle vigtige ting.

Derudover var det rart at have ret til at holde fri med løn, så jeg ikke skulle arbejde en masse over i samme periode for at nå op på mine 37 ugentlige timer - det drænede mig for energi med alle de undersøgelser, hormoner og behandlinger.

Og sidst men ikke mindst var det rart at få den ekstra beskyttelse med fyring. Jeg er offentligt ansat så man bliver ikke bare sådan lige fyret, men tænker især det er rart hvis man er i en branche hvor vilkårene er lidt hårdere og fyringer sidder mere løst.

Det var en lidt mærkelig samtale at have - det er jo noget ret personligt og meget følelsesladet at fortælle til en chef, men alt i alt var det rart og jeg kan egentlig kun anbefale at man gør det så tidligt som muligt. Jeg ventede til efter vi havde været gennem 3 inseminationer og 1 runde ivf og det var dumt. Det gav så meget ro på, så jeg ville ønske jeg havde gjort det fra begyndelsen

Til gengæld var det spild af tid at søge om en paragraf 56-aftale. De er stort set umulige at få hvis du bor i Københavns kommune, for som de siger er lav fertilitet kun en sygdom i de perioder man forsøger at blive gravid. Resten af tiden er man i deres øjne "rask" og så mener de ikke at man skal have sådan en.

Anmeld Citér

11. februar 2018

Lililili

Jeg fortalte min arbejdsgiver det da vi var i behandling. Mest fordi jeg så ikke skulle opfinde pludselig sygdom og bortforklare en masse når jeg med dags varsel skulle insemineres eller have taget æg ud på en dag hvor der ellers var et vigtigt møde. Så vidste min chef hvad det handlede om og hvorfor jeg missed nogle vigtige ting.

Derudover var det rart at have ret til at holde fri med løn, så jeg ikke skulle arbejde en masse over i samme periode for at nå op på mine 37 ugentlige timer - det drænede mig for energi med alle de undersøgelser, hormoner og behandlinger.

Og sidst men ikke mindst var det rart at få den ekstra beskyttelse med fyring. Jeg er offentligt ansat så man bliver ikke bare sådan lige fyret, men tænker især det er rart hvis man er i en branche hvor vilkårene er lidt hårdere og fyringer sidder mere løst.

Det var en lidt mærkelig samtale at have - det er jo noget ret personligt og meget følelsesladet at fortælle til en chef, men alt i alt var det rart og jeg kan egentlig kun anbefale at man gør det så tidligt som muligt. Jeg ventede til efter vi havde været gennem 3 inseminationer og 1 runde ivf og det var dumt. Det gav så meget ro på, så jeg ville ønske jeg havde gjort det fra begyndelsen

Til gengæld var det spild af tid at søge om en paragraf 56-aftale. De er stort set umulige at få hvis du bor i Københavns kommune, for som de siger er lav fertilitet kun en sygdom i de perioder man forsøger at blive gravid. Resten af tiden er man i deres øjne "rask" og så mener de ikke at man skal have sådan en.

Til det vil jeg dog sige, at jeg fik den uden problemer, lige fra starten af i Egedal kommune. Har også en nu, af andre grunde. 

Til ts: Jeg sagde fra starten af til min chef, hvordan landet lå, da jeg vidste der ville komme fravær. Og det var rart at de vidste det og der var en forståelse. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.