Jeg forstår ikke reglerne for barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.200 visninger
8 svar
2 synes godt om
9. februar 2018

Emma3101

Hej alle i kloge mennesker.

Inden jeg ringer til min fagforening vil jeg lige høre jer ad. 

Jeg har termin 30/7 og det betyder så jeg går på barsel slut juni. 

Vi starter jo nyt ferieår fra maj og så kommer der en masse forvirring hos mig. Hvordan er det mest fornuftigt at bruge min ferie? Jeg tænkte det kunne være fedt at tage lidt ferie op til jeg går af så det forlænges lidt. Dog synes jeg at jeg læser mange bruger deres ferie inde i barslen for at forlænge før man går på barselsdagpenge. 

Jeg gik ledig i 4 måneder inden jeg startede job i juli sidste år, så jeg kommer automatisk til at blande mellem ferie fra arbejdet og ferie fra dagpenge. 

Jeg forstår ærlig talt ikke den måde de beskriver ugerne mellem mig og min kæreste under barslen. Jeg vil super gerne have 1 år som vist er normalt. Hvordan burde jeg fordele det mellem ham og mig.? 

Er det mon nemt nok at ringe til hk og høre ad eller kan I forklare det godt. Skal ønske ferie snart så jeg har en chance for at få det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du kan holde ferie inden ja, men! Du kan også få lov at udskyde din ferie fordi du ikke har mulighed for at holde ferien indenfor ferieåret pga barsel stort set hele året.! Altså kan du også ligge ferien i forlængelse af din barsel. 

barslen er således fordelt - 14 uger til mor

2 uger til far 

32 uger som kan fordeles som man vil imellem mor og far (hvis begge er lønmodtagere/har ret til dagpenge) 

hvis du tager så meget du kan, er det så 46uger (14+32)

dette er barsel efter fødsel! 

Anmeld Citér

9. februar 2018

asphodel

Min mand har ret til 3 måneders barsel med fuld løn. En af hans mandlige kolleger fik barn sidste år. Hans kone fik 6 måneder med fuld løn via sit arbejde (herefter barselsdagpenge). Faderen tager derfor barsel i 3 måneder, fordi så får han fuld løn og moderen får fuld løn, fordi hun er tilbage på arbejde.

Det er hvis I tænker mest i økonomi.  I har til fælles et fastsat antal uger på barsel, som I kan fordele imellem jer, men I kan godt fordele ugerne, så I får flest penge ud af dem. Hjemme hos os brugte min mand en måned af vores fælles barsel på at gå ned i tid, da dette betød mere for os end den samlede indtægt, så det handler om prioriteter. 

Anmeld Citér

9. februar 2018

Allenavnevartaget

Som mor har du krav på 4 ugers barsel før termin og 14 uger efter fødslen (føder du før termin er de resterende af de 4 uger gået tabt, og føder du efter termin får du gratis ekstra tid)

Far har krav på 2 uger efter fødslen eller senere.(kan dog anbefale at have far hjemme de første uger).

Dernæst er så 36 uger der er fælles og så I må dele som I vil mellem jer. Hvor mange af dem I kan få med løn, afhænger af jeres overenskomst. I må også gerne begge holde 36 uger, men så har I kun en indkomst, da der kun kan udbetales løn/barselsdagpenge til sammenlagt 36 ugers forældreorlov pr. Barn.

din ferie kan du så ligge i barslen eller tilføje til sidst, så du får de uger ekstra efter barnet er født.

udbetaling Danmark har nogle fine skemaer og forslag til hvordan man kan fordele barslen. 

Vil du have et års barsel, så kan far ikke få mere end sine 2 uger. Så det er nok noget I skal være enige om skal være sådan. Kan far fx få 3 måneder med fuld løn, kan det overvejes om det er bedre at han får de uger fremfor dig på barselsdagpenge , så I har større indkomst. 

Ellers har de fleste virksomheder en tillidsrepræsentant man kan snakke med omkring det.

Anmeld Citér

9. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Allenavnevartaget skriver:

Som mor har du krav på 4 ugers barsel før termin og 14 uger efter fødslen (føder du før termin er de resterende af de 4 uger gået tabt, og føder du efter termin får du gratis ekstra tid)

Far har krav på 2 uger efter fødslen eller senere.(kan dog anbefale at have far hjemme de første uger).

Dernæst er så 36 uger der er fælles og så I må dele som I vil mellem jer. Hvor mange af dem I kan få med løn, afhænger af jeres overenskomst. I må også gerne begge holde 36 uger, men så har I kun en indkomst, da der kun kan udbetales løn/barselsdagpenge til sammenlagt 36 ugers forældreorlov pr. Barn.

din ferie kan du så ligge i barslen eller tilføje til sidst, så du får de uger ekstra efter barnet er født.

udbetaling Danmark har nogle fine skemaer og forslag til hvordan man kan fordele barslen. 

Vil du have et års barsel, så kan far ikke få mere end sine 2 uger. Så det er nok noget I skal være enige om skal være sådan. Kan far fx få 3 måneder med fuld løn, kan det overvejes om det er bedre at han får de uger fremfor dig på barselsdagpenge , så I har større indkomst. 

Ellers har de fleste virksomheder en tillidsrepræsentant man kan snakke med omkring det.

Det er desværre ikke 36 men 32 uger til deling  

bare lige så vi ikke forvirrer ts endnu mere 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

9. februar 2018

Allenavnevartaget

Mor11 skriver:

Det er desværre ikke 36 men 32 uger til deling  

bare lige så vi ikke forvirrer ts endnu mere 

Du har fuldstændig ret... men feberramte hjerne roder rundt i de basale ting og tal i dag...

Anmeld Citér

9. februar 2018

Vaya

Ring endelig til din fagforening, min er i hvert fald  god til at forklare og hjælpe ud fra mine ønsker. De laver også en fin og overskuelig barselsplan, så man kan se hvem der holder hvornår, hvor meget af tiden man får løn osv. Den oversigt er sekretæren på mit arbejde også ret vild med at få, så kan hun også helt tydeligt se, hvornår hun skal udbetale løn til mig. 

Anmeld Citér

9. februar 2018

Rockertand

Emma3101 skriver:

Hej alle i kloge mennesker.

Inden jeg ringer til min fagforening vil jeg lige høre jer ad. 

Jeg har termin 30/7 og det betyder så jeg går på barsel slut juni. 

Vi starter jo nyt ferieår fra maj og så kommer der en masse forvirring hos mig. Hvordan er det mest fornuftigt at bruge min ferie? Jeg tænkte det kunne være fedt at tage lidt ferie op til jeg går af så det forlænges lidt. Dog synes jeg at jeg læser mange bruger deres ferie inde i barslen for at forlænge før man går på barselsdagpenge. 

Jeg gik ledig i 4 måneder inden jeg startede job i juli sidste år, så jeg kommer automatisk til at blande mellem ferie fra arbejdet og ferie fra dagpenge. 

Jeg forstår ærlig talt ikke den måde de beskriver ugerne mellem mig og min kæreste under barslen. Jeg vil super gerne have 1 år som vist er normalt. Hvordan burde jeg fordele det mellem ham og mig.? 

Er det mon nemt nok at ringe til hk og høre ad eller kan I forklare det godt. Skal ønske ferie snart så jeg har en chance for at få det. 

Vil også lige slå et slag for drypvis barsel.

Hvis du gemmer lidt barsel, kan du gå på nedsat tid over en periode (obs. kun hvis arbejdsgiver giver lov).

Jeg har været på 31 timer i årevis, men er fuldtidsansat, 6 timer ugentligt får jeg så dagpenge for, det er GULD værd og lønnedgangen mærkes ikke så voldsomt.

Anmeld Citér

10. februar 2018

Emma3101

Tusind tak for alle jeres skønne svar. 

Jeg skal ha ringet til hovedkontoret på min arbejdsplads for at finde ud af hvor mange uger jeg får løn i barslen. 

Angående ferie så tænker jeg at dele det lidt op så jeg måske tager lidt op til der hvor jeg går af og så gemme lidt. Jeg når jo at starte nyt ferie år når vi rammer maj næste år så der kan jeg jo bruge lidt ferie så kæresten kan gå på barsel med løn. 

Stadig lidt indviklet for mig, men dejligt i kommer med eksempler. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.