Anonym skriver:
Hej alle.
Vi har herhjemme bestemt os for at vi skal spare. I fællesskab med vores bankrådgiver har vi lagt en god plan men min mand kan ikke overholde den og bruger for mange penge.
Jeg har tænkt at jeg tager hans dankort fra ham men vil ikke gøre det da han også arbejder og tjener penge. Og han er ikke et barn
Men!!! vi kommer ingen vegne. Har i nogle gode råd?
Jeg har forsøgt og snakke med ham. Det hjælper ikke.
Jeg tror, du kan få de bedste svar ved at åbne lidt mere op for situationen. Sparer I op til noget fælles? Noget I oprigtigt begge ønsker jer (eller du måske ønsker lidt mere end ham?) eller sparer I fordi, det er nødvendigt (ellers har I overforbrug) alternativ sparer I for at holde budgettet og dermed have både til det sjove og det 'sure'? Når jeg spørger, er det fordi, jeg nok ville svare dig forskelligt alt efter situationen.
Men jeg tror, det er fornuftigt, at du er gået fra ideen om, at DU tager HANS dankort. Det er simpelthen for sløjt, når han tjener penge og er voksen.
Jeg er dygtig til at svinge dankortet herhjemme. Bedre end min mand. Men jeg var blevet arrig hvis han pludselig bare tog mine dankort. Til gengæld retter jeg hurtigt mit forbrug ind, når han spørger mig, om jeg selv lige aflyser rengøring eller de økologiske varer eller måltidskasserne i et par uger. For det er luksus, der betyder noget for mig og derfor prioriterer jeg selv (for os) hvis jeg har brugt for mange penge på andet. Vi løber lige kort vores forbrug igennem hver søndag. Tager 15 minutter. Hvis det derimod handlede om, at vi havde behov for at spare for at blive i huset, beholde bilen eller andet stort, så tog jeg det anderledes seriøst.
Så alt efter graden af 'alvorlighed' ville jeg påvirke ham på den rigtige måde. Og gøre økonomi til et fælles projekt. Så ikke du er den sure kassemester og han er den uvorne dreng.
Vh.
Anmeld
Citér