Sygemeldt fra studie - hvad med mit studiejob?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.408 visninger
10 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. februar 2018

altogintet

Jeg er gravid og pt og de næste 5 måneder er jeg i praktik ifb. med mit studie.

Jeg har allerede haft 6 fraværsdage pga. lændesmerter og samtidig har jeg det ikke godt psykisk. Jeg er rigtig ked af det og Tom indeni hele tiden.

Jeg må max have 12 fraværsdage i løbet af praktikken, og derfor har min praktikvejleder allerede nu snakket om en sygemelding fra studiet.

Jeg har et studiejob med 8 timers arbejde i ugen i gennemsnit. Er der nogen der ved, om jeg må beholde dette job, hvis jeg bliver sygemeldt fra skolen/praktikken?

Jeg er glad for mit job, og jeg kan mærke at de få timer gør noget godt for mig psykisk, derfor ville jeg være rigtig ked af, hvis jeg ikke kan beholde det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2018

Morigenigen

altogintet skriver:

Jeg er gravid og pt og de næste 5 måneder er jeg i praktik ifb. med mit studie.

Jeg har allerede haft 6 fraværsdage pga. lændesmerter og samtidig har jeg det ikke godt psykisk. Jeg er rigtig ked af det og Tom indeni hele tiden.

Jeg må max have 12 fraværsdage i løbet af praktikken, og derfor har min praktikvejleder allerede nu snakket om en sygemelding fra studiet.

Jeg har et studiejob med 8 timers arbejde i ugen i gennemsnit. Er der nogen der ved, om jeg må beholde dette job, hvis jeg bliver sygemeldt fra skolen/praktikken?

Jeg er glad for mit job, og jeg kan mærke at de få timer gør noget godt for mig psykisk, derfor ville jeg være rigtig ked af, hvis jeg ikke kan beholde det.

Hvis du er sygemeldt pga lændesmerter - dvs begyndende bækkenløsning - vil jeg nok mene, du bør sygemelde dig fra jobbet også. Du risikerer at forværre din tilstand, hvis du ikke tager tegnene alvorligt og sætter tempoet helt ned.

Mht reglerne bør du nok vende situationen med din fagforening.

Anmeld Citér

6. februar 2018

altogintet

Morigenigen skriver:

Hvis du er sygemeldt pga lændesmerter - dvs begyndende bækkenløsning - vil jeg nok mene, du bør sygemelde dig fra jobbet også. Du risikerer at forværre din tilstand, hvis du ikke tager tegnene alvorligt og sætter tempoet helt ned.

Mht reglerne bør du nok vende situationen med din fagforening.

Tak for dit svar. mine lændesmerter er on/off og lige i dag har jeg faktisk ikke ondt. Problemet er, at jeg i praktikken kun må have 12 fraværsdage på de 5 måneder. Og hvis der kommer flere dage med ondt i lænden + de læge- og jordemoderbesøg jeg skal til, rammer jeg hurtigt de 12 dage. At jeg så har termin 4 dage efter praktikstop/eksamen gør ikke presset mindre. 

Jeg har aldrig været så langt henne i en graviditet at det første til fødsel, så jeg ved ikke om det er realistisk at gå fra 4 dage før termin. Normalt går man jo fra en hel måned før

Anmeld Citér

6. februar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Altså jeg ved godt der er forskel på arbejde og hvordan det belaster en osv.. 

men jeg tror, for din egen skyld ville jeg sygemeldes fra begge steder! Det vil se rigtig rigtig rigtig dumt ud hvis du er sygemeldt fra praktikken, men ikke studiejobbet.. hvis nogen på nogen måde finder ud af det, enten mogen fra din skole eller fra din praktik, gør det ikke noget godt for dit ry indenfor din nye uddannelse. Tro mig, folk i samme branche snakker. Der er altid nogen der har abejdet sammen tidligere og spørger hvordan en ny kollega er fordi de ved denne har været et andet sted før osv. 

Mht at gå fra 4 dage før termin. Kommer an på hvad dit job går ud på. Men personligt ville jeg vægte meget højere at slappe af og lade op inden fødsel end at arbejde! Arbejde skal vi sgu nok komme til.. men du får brug for din energi til fødsel og dit nye liv med en baby. Det er 10.000 gange vigtigere. 

Anmeld Citér

6. februar 2018

lineog4

Tænker du skal vende det med fagforening og/eller studiested. Hvis du var i et arbejde, så hedder reglerne at du ikke må gøre noget der kan forværre eller være med til at bibeholde en sygemelding. Hvis du fx har dårlig skulder og ikke kan klare dit arbejde, så må du ikke gå ud og bowle men du må hjertens gerne gå en tur fordi det måske endda kan gøre du kommer tidligere tilbage på arbejde.

Kravet til dig som sygemeldt er, at du tager tiltag der kan få dig i gang på arbejde og siger nej til ting der kan forlænge din sygemelding. Og for mig at se er man ude i en gråzone, hvis det ene arbejde skulle kunne være med til at få en i gang med arbejde og ikke forlænge sygemeldingen især hvis sygemeldingen er baseret på fysikken som fx lændesmerter. Men måske er reglerne anderledes når man er studerende og ikke modtager løn.

Og med hensyn til hvor meget man kan op til termin - så tror jeg det er forskelligt fra person til person. Jeg nød min barsel op til termin, men kunne godt have varetaget et arbejde helt op til dagen for fødslen alle gangene (psykisk kunne jeg ikke den ene gang men fysisk) - kender flere der har været til eksamen op til termin, ja sågar en 3 dage over termin, men kender også andre der slet ikke kunne. Så det er forskelligt. Og for dig handler det vel også om økonomi, fremtiden osv. Og der må du jo vurderer plus og minus

Anmeld Citér

6. februar 2018

MysteriousAngel

altogintet skriver:

Tak for dit svar. mine lændesmerter er on/off og lige i dag har jeg faktisk ikke ondt. Problemet er, at jeg i praktikken kun må have 12 fraværsdage på de 5 måneder. Og hvis der kommer flere dage med ondt i lænden + de læge- og jordemoderbesøg jeg skal til, rammer jeg hurtigt de 12 dage. At jeg så har termin 4 dage efter praktikstop/eksamen gør ikke presset mindre. 

Jeg har aldrig været så langt henne i en graviditet at det første til fødsel, så jeg ved ikke om det er realistisk at gå fra 4 dage før termin. Normalt går man jo fra en hel måned før

Jeg studerede med de 2 ældste. Med den mellemste gik jeg slet ikke fra, var på arbejde om morgenen og kl 15 om eftermiddagen fik jeg veer.

Men den ældste blev jeg sat igang om fredagen, om torsdagen var jeg til eksamen. 

Anmeld Citér

6. februar 2018

Morigenigen

MysteriousAngel skriver:

Jeg studerede med de 2 ældste. Med den mellemste gik jeg slet ikke fra, var på arbejde om morgenen og kl 15 om eftermiddagen fik jeg veer.

Men den ældste blev jeg sat igang om fredagen, om torsdagen var jeg til eksamen. 

Jeg studerede også, da jeg var gravid med mine to ældste. Med min første udviklede jeg svangerskabsforgiftning og ignorerede symptomerne alt for længe, fordi jeg _skulle_ på uni. At sidde og kaste op på skolens toiletter i 38. graviditetsuge og ikke kunne komme hjem pga synsforstyrrelser - Det var ikke det værd. 

Anmeld Citér

6. februar 2018

Anonym

Jeg er sygemeldt fra mit studie, men har bevaret mit studiejob ved siden af. Hverken skolen eller SU-styrelsen havde nogen indvendinger mod den løsning. Mit studie er normeret til 40 timer ugentligt. Mit arbejde er 8-12 timer ugentligt. Der er trods alt en forskel.

Anmeld Citér

7. februar 2018

altogintet

Anonym skriver:

Jeg er sygemeldt fra mit studie, men har bevaret mit studiejob ved siden af. Hverken skolen eller SU-styrelsen havde nogen indvendinger mod den løsning. Mit studie er normeret til 40 timer ugentligt. Mit arbejde er 8-12 timer ugentligt. Der er trods alt en forskel.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for at høre. Der er nemlig forskel på studie/praktik 37 timer ugentligt (+ to timers transport for mit vedkommende) og så et studiejob på 8 timer ugentligt. 

Spurgte du skolen/SU styrelsen om det var OK du beholdte dit studiejob? 

Anmeld Citér

8. februar 2018

Anonym

Jeg var sygemeldt fra mit studiejob (10-15 timer ugentligt i detailhandel) men ikke fra studiet. Jobbet var langt mere fysisk krævende. På studiet sad jeg ned hele dagen og skulle kunne besvære mig med transporten mens jeg på arbejde var konstant fysisk aktiv. Gik meget, havde mange løft og arbejdede generelt i et højt tempo. Så man kan sagtens nøjes med at sygemelde sig fra det ene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.