Kære Karen
Jeg er 32+3 med barn nummer 2 og har en del plukveer. Jeg var ved lægen torsdag i sidste uge og han vil gerne sygemelde mig pga. plukveer da jeg har et meget travlt arbejdsliv hvor det er svært at skære ned. Han mener at hvis ikke jeg har mulighed for at slappe af når jeg får plukveer risikere jeg at føde for tidligt. Det er sjældent en mulighed at ligge mig ned på arbejdet og de forsvinder ikke ved at side ned. MEN hvor mange plukveer er for mange? Og hvordan vurderes det om jeg er i risiko for at føde for tidligt? Jeg er ikke blevet undersøgt gynækologisk, er det nået jeg bør bede om, og i så fald, er det hos læge eller jordmoder?
I dag har jeg haft en del stillesidende arbejde foran min PC. Jeg prøvede at tælle plukveer for at finde ud af hvor mange jeg egentlig har. Det gjorde jeg i ca. 2 timer hvor jeg primært sad stille på min stol: Kl. 11.24, 11.31, 11.40!, 12.02, 12.18, 12.23, 12.3!, 12.37,12.42, 14.08, 14.12,14.25!
Dem med udråbstegn var de slemme plukveer der virkelig niver og giver kvalme. De andre gjorde ikke rigtig ondt, men er bare ubehagelige når maven bliver sten-hård og spænder op.
Jeg har de sidste uger haft en tyngende fornemmelse i underlivet især når jeg går på toilettet. Jeg har haft ringet til jordmoderhotlinen på mit fødested ang. den tyngende fornemmelse for ca. to uger siden og fik af vide det var normalt når jeg har født før. Her fortalte jeg dog ikke om de mange plukveer (hvis det er for mange?) De er dog også taget til siden da. Jeg har også en del udflåd det har jeg dog haft under hele graviditeten.
Jeg er endnu ikke sygemeldt og er meget i tvivl om jeg skal blive det eller ej. Om jeg er i risiko for at føde før tid eller ej og hvad mit næste skridt bør være.
Mvh
Snart mor til to
Karens svar
Kære Snart mor til to!
Tak for dit udførlige brev.
Du skriver ikke noget, om din læge har undersøgt din urin for urinvejsinfektion!?! For det vil ofte være noget af det første, man vil undersøge for ved hyppige plukveer.
Som fleregangsfødende mærker man som regel mere til plukveer end ved første graviditet. Det er helt ok! Det man skal lægge mærke til er, om plukveerne over tid er tiltagende i hyppighed og smerteintensitet.
Plukveer, hvor maven kun føles hård/stenhård er et sundhedstegn, sålænge de ikke er smertefulde. Plukveer træner din livmoder til fødselsarbejdet.
Hvis plukveerne får et mønster af regelmæssighed og menstruationslignende smerte vil jeg ringe til fødegangen og fortælle om symptomerne.
Jeg giver min kollega fra din Jordemoderhotline ret i, at tyngdefornemmelse og udflåd i sig selv ikke giver anledning til bekymring. Man føder ikke uden veer ;-) Tyngdefornemmelse og udflåd er yderst normalt.
Hvis du synes, du får mere og mere udflåd og især, hvis du også føler svien, eller det begynder at lugte, skal du kontakte din læge.
Tyngdefornemmelsen kan du ofte afhjælpe ved at lægge dig ned (mindst 20-30 min.) mens du ligger en tyk pude eller hynde under lænden. På den måde kan du vippe barnet lidt op af bækkenet, og du vil derme føle mindre tyngdefornemmelse.
Optimalt skulle din arbejdsgiver omlægge dit arbejde, så der kunne indlægges 2-3 hvil i løbet af arbejdsdagen. Hvis det er helt umuligt og hvis du belastes af dit arbejde på en måde, så det er en risiko for din graviditet, må du snakke med din læge om enten en fraværdsmelding eller en sygemelding.
Venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder
like facebook.com/jordemoder.net
Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om plukveer/fødeveer, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.
Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.
Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net