Anonym skriver:
Pyyyh jeg kan nœsten ikke holde det ud mere. Jeg har nogle utroligt søde svigerforældre som er på besøg. De er søde ved min søn, de er søde ved mig, vil hjælpe med alt, laver mad og køber ind når de er på besøg, laver kaffe om morgen, og hvis vi ikke havde rengøringshjælp ville min svigermor også gøre rent. Problemet er at de er der alt for ofte/længe. Og jeg har brug for mit eget.
Vi bor ikke i samme by som svigerfamilien - og vi bor ikke i Danmark. De bor ca. 5 timer væk i tog/bil.
Når de kommer, bliver de i ugevis, og jeg ved ikke hvornår de tager hjem. De sidste 6 måneder har jeg været sammen med dem over 2.5 måneder. Siden medio november har jeg været sammen med dem 5 uger (2x to ugers besøg samt en uge til jul hos dem). Og have det stået til min svigermor var det blevet mere hver gang (vi har kunne afslutte deres besøg fordi jeg skulle rejse eller med en lille løgn om at vi skal have besøg af en af mine veninder
)
Jeg vil dem i princippet meget gerne - ikke mindst for min søn. Jeg har ikke selv forældre og mine søskende ser vi ikke meget. Så jeg syntes det er vigtigt og jeg er glad for at de har et godt forhold til min dreng. Men det er for meget for mig og de fylder (de er højrøstede, er altid hjemme og i stuen når de er på besøg, TV kører osv.). indrømmer også gerne at jeg indimellem syntes at svigermor vil min dreng lidt for meget, på en måde der gør mig jaloux.
Jeg skal også sige at jeg faktisk var med til at invitere dem denne gang - fordi jeg havde noget rejse som jeg ikke kunne undgå. Det var selvfølgelig en fejl - det havde været bedre at tage meget lange (12 timer rejse/per dag) ud og hjem rejser over et par dage end at invitere dem.
Jeg har selvfølgelig brug for at tale med min mand om det. Men hvordan får jeg gjort det på en god måde? Han ved jeg ikke kan holde det ud. Jeg tror han syntes jeg er utaknemlig, hvilket jeg godt kan forstå (for de er søde ved mig, hjælper og alligevel er jeg ved at gå ud af mit gode skin - og det kan de sikkert mærke).
han har allerede sagt at det er ikke muligt bare at sige tingene som de er. Min mands familie er tæt, og man ville ikke kunne forstå at jeg syntes besøg på "kun" en uge ville være passende. Derfor har vi brug for en anden løsning. For hvis de skal komme 2 til 3 uger vil jeg max have dem på besøg et par gange om året.
Så jeg tænker lidt i om jeg måske kunne sende min mand og dreng (på 1.5 år) på weekend/ophold regelmæssigt hos svigerforældrene (og/eller på ferie sammen). Er der nogen der har prøvet at gøre det? Jeg er ikke top glad for den løsning (mor boblen er ikke rigtig gået i stykker) - men det er måske en model. Hvis nogen har prøvet det: hvor længe syntes i så at min dreng kan blive væk fra mig. Han er meget glad for sin far men er mere bundet til mig - og jeg er også mere sammen med ham. Jeg var væk 3 dage i sidste uge - på 3 dagen, var han ked af det, spiste lidt, og gik rundt i lejligheden og kiggede der hvor jeg plejer at være. Så jeg tænker 2/3 dage er max, men det er måske bare noget pjat? Andre gode råd og forslag er meget velkomne
Tak fordi du ville læse med
Hilsen fra den sure og utaknemlige svigerdatter
Jeg kan sagtens se problemet for dig 
Jeg tænker, at du i en snak med din mand skal skille tingene ad og holde dig til en ting.
Du har et issue med manglende privatliv og alenetid, når de er der. Prøv at overveje, hvad der kan hjælpe på det (kan de bo et andet sted, kan I få en bolig med en separat afdeling, kan du indrette et værelse i huset som en alternativ stue, når de er der, cafebesøg, partid væk med din mand, osv.) og tal med din mand om det.
Du har et issue med nogle elementer i dine svigerforældres adfærd. Det vil være sværere at ændre på. Hvilke dele af det, kan du leve med? Hvad pisser dig mest af? Er der noget, der kan ændres?
Har du overvejet at sige til din mand, at du ville ønske, at de kom oftere, men at du ikke orker det, når besøgene er så lange? Altså: hvordan får vi dine forældre til at komme oftere og blive kortere? Kan turen blive lettere? Kan de flyve? Er tog lettere end bil? Kan I bidrage økonomisk, hvis rejseomkostningerne er et issue?