Eksperthjælp: Lang ammestrejke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.289 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. januar 2018

Karen Bøhrnsen

Kære Karen
Beklager det lange opslag
Jeg har en skøn datter på 4 måneder. Jeg ammer fuldt ud men har fra fødslen af suppleret med en aftenflaske fordi hun tabte sig 10 pct i starten, aftenflaske får hun stadig som en del af aftenritualet. I opstartsfasen var jeg igennem en periode med mange smerter og ammebrikker men smed dem efter 6 ugers tid. Siden da er amningen gået super og jeg har kunne give hende mad når som helst, gerne konstant amning. Men for en måneds tid siden ændrede noget sig. Hun begyndte at afvise brystet og kunne gå 5-6 timer uden mad indtil jeg til sidst fik lokket brystet i hende, fordi jeg VIDSTE at hun var sulten . Jeg troede først at det var ammestrejke og at det ville gå over men nu her knap halvandens måned tid efter, fortsætter det. Jeg forsøger med alt muligt, forskellige mærkelige stillinger, at narre brystet i munden på hende og for tiden kan jeg nærmest kun amme hvis jeg tager hende lige når hun våger fra lur. Når jeg ligger hende til brystet, skriger hun og vender hovedet væk. Jeg har masser af mælk så det er ikke det. Jeg kan også nogle gange få hende til at amme ved at ignorere hende når hun brokker sig ved brystet, så stilner jamren af og hun tager fat efter et par minutter (virker kun nogle gange). Om natten ammer hun fint uden problemer, så tror ikk det er nakkelåsninger, øreproblemer eller lignende. Hun er en stor basse med tykke kinder, der følger sin kurve og har våde bleer og er stærk og aktiv og glad. Spørgsmålet er bare om hun reelt er i gang med "amme-stop"? Synes i så fald det er meget tidligt men forstår ikke denne afvisning af bryst i så lang tid? Det kan nævnes at hun er meget interesseret i hvad jeg spiser og har været det et stykke tid og hun åbner munden for alt, både når jeg spiser og gaflen er tæt på hende, ske, kop, flaske mv. Er det virkelig bare slut med amning allerede eller har hun reelt bare ikk brug for at spise mere end 3-4 gange om dagen (3-4 gange om natten også)?
Håber du kan hjælpe med lidt perspektiv

Karens svar

Kære dig

Tak for din udførlige ammeberetning!

Det er et rigtig godt udgangspunkt, at din pige tager på til trods for frustrationer fra begge sider!! Så læn dig i første omgang tilbage i det!

Når det er sagt, skal vi gerne have jeres hverdag til at fungere bedre!!

Jeg synes at kunne læse, at din datter spiser sådan cirka 6-8 gange i døgnet? Hvis hun vokser af det, er det fint. Lad være med at presse hende til mere - for som du selv mærker, så kan du ikke tvinge hende til at spise.

I mine øjne, ser det ud til at I skal have fundet de gode vibrationer frem.

Det gør du ved at have din pige så tæt på dig som muligt og der udover lade hende styre sine egne behov!

Lad hende sove sammen med dig, helt tæt, så hun kan mærke dig hele tiden. Sov eller lig også gerne sammen med hende om dagen. Sov gerne uden BH og bluse, så 'maden' er frit tilgængelig - uden du på nogen måde presser hende til at spise. Når hun kigger på dine bryster eller hvis hun rækker ud efter dem, er hun så småt interesseret i at smage igen... 

I hendes vågne timer eller når I har brug for andet end bare at ligge, så hav hende hos dig i en vikle eller slynge. Med andre ord - Fokusér på alt det gode, som ikke har med amning at gøre. Tro mig - din pige skal skam nok sige til, når hun er sulten.

Indtil hun begynder at acceptere at sutte ved dig igen, må du gerne fortsætte det god arbejde med at give hende din mælk, når hun halvsover, enten lige inden hun falder i søvn eller -  som du gør nu - lige inden hun vågner helt op. Der er hendes naturlige medfødte suttereflekser stærkest - så det kan du udnytte!

Og 4 måneder er tidligt for fast føde, men det er ikke  for tidligt. Og det plejer at være sådan, at når de små pus følger de voksnes mad med øjnene eller endda rækker ud efter maden, så er de rent motorisk ved at være klar til mere end mors mælk. Tarmen kan også lige følge med nu. SÅ hvis det kan give jer nogle gode oplevelser, så synes jeg da, du så småt skal eksperimentere med at lade hende smage på fast føde. 

Se her, hvad man anbefaler børn på 4 måneder får at spise: Majeriforeningens 'mad til børn'

Fortsat held og lykke med amningen.

Baby.dk:

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent

like f acebook.com/jordemoder.net

Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om børn og ammestrejke, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.