Hej Karen.
Har en skøn dreng på 2,5 år, normal fungerende vildbasse, charmetrold og alt hvad han nu skal være i den alder.
Han ammes stadig inden sovetid om aftenen (hans ønske) og nogen dage også om eftermiddagen efter vuggestue hvis han efterspørger det. Har altid friammet ham når han har haft spurgt, givet tegn for bryst osv og vi har begge haft det godt med det.
Men de sidste par måneder har for mig været lidt (for) pressede, fyret fra job, knas i parforholdet, jul, travlhed, nyt job og har påvirket min mælkeproduktion, hvilket jo sikkert er helt naturligt. Men ikke særlig rart for mig, at nærmest skulle "tøramme" end så stor dreng, da har godt tryk og varkum for at få den smule der er. Har dog fået det ene bryst op igen, har opgivet det andet, da der ikke er så meget at komme efter der. Både han og jeg vil helst, at han drikker på det gode bryst, da det er mindst ubehageligt.
Så langt så godt, nu overvejer jeg så helt at stoppe amningen inden for den nærmeste fremtid, men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an? Kan næsten ikke skærer ned på antallet af amninger, da det i forvejen oftest kun er en-to gange i døgnet.
Han er meget glad for sin aftentår (10-15min Ca)
Eller skal jeg forvente at han selv afvænder aftentåren inden for en rimelig tid (virker ikke som tilfældet pt)
Føler bare jeg er ved at psykisk at være kørt træt, trænger til at få min krop for mig selv. Ved det er lidt egoistisk, men drengen er jo efterhånden en stor dreng og slet ikke en baby mere. Er det unfair at ville stoppe?
Hvordan griber jeg det blidest an for ham og jeg??
På forhånd tak for din mening.
Karens svar
Kære dig
Tak for dit brev og din udførlige beskrivelse.
Man skal amme så længe, det fungerer for barn og mor.
Den er ikke længere, hvis du gerne vil stoppe - uanset årsag - så stopper du!!
Hvordan du stopper amningen, er straks lidt sværere, for det findes ingen rigtige eller forkerte måder at stoppe amningen. Igen: Den måde at stoppe amningen på og som fungerer for jer, er den rigtige måde!
Og jeg tror seriøst, der findes lige så mange måder at stoppe en amning på, som der findes børn.
Den nemme måde er, bare at blive ved at amme og så håbe på, at barnet selv stopper - det er dog langt fra hver gang, at barnet stopper bare sådan af sig selv.
Den hårde måde er, at nægte ham brystet med efterfølgende gråd og frustration hos mor og barn.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at google mig frem til andres beretninger om, hvordan ammestop har fungeret for dem.
Tag det bedste fra deres beretninger og bryg din egen lille plan sammen om, hvordan du tror, det bedst vil fungere for jer!!
Held og lykke med dit ammestop.
Venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder, IBCLC og ammekonsulent
like facebook.com/jordemoder.net
Hvis du har brug for en mere uddybende dialog om ammestop, har du mulighed for at ringe direkte til jordemoder Karen Bøhrnsen - en halv times telefonisk jordemoderkonsultation koster kun 245.- og kan faktureres via mobilpay - så tøv ikke - ring og få en personlig og fortrolig snak med jordemoderen. Ring på mobil 27216882.
Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.
Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net