Øjenbetændelse og læge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

788 visninger
7 svar
16 synes godt om
23. januar 2018

Tystys14

Vores mindste mus på 3 år har simpelthen fået sådan en omgang øjenbetændelse. Her til morgen kunne hun ikke åbne sit højre øje. 

Men nu jeg i tvivl, for på nettet står der at man ikke skal kontakte lægen hvis ikke der er rødme i øjnene. (har vores datter ikke). Men bare fra igår, er hendes øjne hævet hele vejen rundt om øjnene, og de genere hende så meget.

Hvad ville i gøre? Vi har aldrig rigtigt haft nogle med øjenbetændelse i huset før og vil godt gøre det rigtige. 

Læge eller ikke læge? 

Kamillete eller ikke kamille? 

Varme omslag eller ej? 

Gode råd tages imod med kyshånd 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2018

LilleAsMor

Ring til lægen. Du skal sandsynligvis have nogle øjendråber til at slå betændelsen ned med. Og god bedring med hende!

Anmeld Citér

23. januar 2018

Tystys14

LilleAsMor skriver:

Ring til lægen. Du skal sandsynligvis have nogle øjendråber til at slå betændelsen ned med. Og god bedring med hende!

Tror også jeg vil give lægen et kald. Synes det ser ret voldsomt ud selvom de ikke er røde hendes øjne. 

Anmeld Citér

23. januar 2018

årgang84

Profilbillede for årgang84

Jeg ville sikre mig 100 procent at næsen ikke er stoppet til.  

Dette giver vores unger meget puds i øjnene.  

Anmeld Citér

23. januar 2018

Cassandra

Tystys14 skriver:

Vores mindste mus på 3 år har simpelthen fået sådan en omgang øjenbetændelse. Her til morgen kunne hun ikke åbne sit højre øje. 

Men nu jeg i tvivl, for på nettet står der at man ikke skal kontakte lægen hvis ikke der er rødme i øjnene. (har vores datter ikke). Men bare fra igår, er hendes øjne hævet hele vejen rundt om øjnene, og de genere hende så meget.

Hvad ville i gøre? Vi har aldrig rigtigt haft nogle med øjenbetændelse i huset før og vil godt gøre det rigtige. 

Læge eller ikke læge? 

Kamillete eller ikke kamille? 

Varme omslag eller ej? 

Gode råd tages imod med kyshånd 

Ring til lægen

Enten er det øjenbetændelse eller også forkølede øjne. Hvis øjnene tilmed er røde så er det øjenbetændelse ellers er det bare forkølede øjne

Og er det øjenbetændelse skal det behandles - det smitter utrolig hurtigt

Anmeld Citér

23. januar 2018

Abracadabra

Ingen læge, ingen antibiotika...

'

Øjenbetændelse forårsages af både virus og bakterier.

Symptomer på øjenbetændelse er fornemmelse af ”grus i øjnene”, rødme i indre øjenkrog, pus (især om morgenen) samt røde og hævede øjenlåg. Normalt starter symptomerne i det ene øje, men spredes hurtigt til det andet øje.

Ved infektion med bakterier er der ofte kraftig rødme og gulligt pus. Infektionen er i reglen kortvarig (2-5 dage) og går oftest over af sig selv.

Ved infektion med virus vil øjnene typisk være mindre røde og med mindre pus. Meget ofte er man også forkølet. Til gengæld kan symptomerne være langvarige, op til 14 dage.

I langt de fleste tilfælde går sygdommen over af sig selv uden antibiotika, men hvis øjnene er meget røde og der er meget pus, kan det være en god idé at søge læge og evt. få behandling med antibiotikaholdige øjendråber.

I børneinstitutioner, især vuggestuer kan øjeninfektioner hurtigt spredes. Ofte skyldes disse virus, men har man kraftig pusdannelse kan infektionen skyldes bakterier og skal måske behandles for at undgå mere smittespredning.

OBS: Ved kraftige symptomer kun fra et øje bør man søge læge, da dette blandt andet kan skyldes hornhindebetændelse eller fremmedlegeme. Desuden kan kontaktlinsebrugere en sjælden gang få svære øjeninfektioner. Disse skal altid ses af en læge.'

Anmeld Citér

23. januar 2018

migxher

Hvis hun er meget generet synes jeg du skal søge læge. Og ellers vask det med saltvand. Vores dreng på 16 måneder har lige haft snotøjne i 5 dage og det gik i sig selv igen

Anmeld Citér

23. januar 2018

Tystys14

Vi har været en tur forbi lægen, ringede og beskrev set samme som ovenstående. Selvom han mente det ikke var andet end forkølelses øjne så ville han gerne tjekke hende for at være sikker. 

Vi var deroppe kl 9 og fik bekræftet at hun godt må komme i institution og vi ikke skal gøre andet end fjerne det med lunken vand når det genere hende. Så det var jo rart. 

Tak for alle jeres svar. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.