Sandratoft skriver:
Hjælp mig med at forstå! Hvorfor er der nogle forældre der rent faktisk forsvarer deres børn i denne sag?
https://www.radio24syv.dk/udvalgte-nyhedshistorier/de-sigtede-boern-er-ogsaa-ofre
Netop dén far er en idiot, som victim-blamer på meget usympatisk vis. Dét har han forhåbentlig også opdaget, at rigtigt mange mener i den debat, der har været omkring hans udtalelser.
Når det er sagt - så har jeg på den ene side glædet mig over sagen, så der kommer fokus på området, og de unge - ikke blot de sigtede - fatter, det er meget alvorligt. På den anden side tænker jeg på visse af mine tidligere elever, som potentielt kunne være blandt de sigtede. Umodne, ikke særligt kvikke 16–17-årige, som gerne vil være “med på beatet”. De mangler ikke nødvendigvis empati, og flere af de sigtede har da også udtalt, at de i den grad godt kan se, det har været forfærdeligt for pigen på filmen. De har i situationen handlet impulsivt og uden omtanke, som teenagere faktuelt gør - og det er IKKE et forsvar, men en konstatering. Og det har konsekvenser, og det lærer de uden tvivl af - men det er barske lærepenge.
Jeg må også tage til mig, at jeg som lærer skal blive endnu bedre til at tage emnet op i undervisningen. Vi gjorde en masse, da der for nogle år siden i kommunen var en sag om deling af nøgenfotos, men måske kom vi lidt fra det igen, nogle af os. Nu får den “fuld skrue” i min undervisning, både om digital adfærd og i seksualundervisningen.
Og hvis det var én af mine sønner - de er 19 og 20 - ville jeg ikke forsvare det, men mit hjerte ville ikke desto mindre bløde lidt for ham/dem, fordi jeg er deres mor, og fordi jeg ved, de ikke er onde mennesker. Det ændrer ikke på, at mit hjerte primært bløder for pigen. Stakkels, stakkels hende