Pga Sygdom eller graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2018

Stivdie

Tak har læst linket du sendt til mig. 

Men sådan som jeg forstår det, så hvis man få underlig mave/ondt i maven så skal man syge læge? 

Forstår jeg rigtig? 

Jeg bliver bare lidt bekymret

Det jeg egentlig prøvede at fortælle dig med linket er, at graviditetskvalme er så almindeligt, at 90% af alle gravide oplever at have det i en eller anden grad, og at det først betragtes som problematisk, hvis der kastes så meget op, at man taber sig meget eller får væskemangel.

Det meste sygdom med opkastninger går over i løbet af en uges tid, og er på ingen måde farligt for fosteret - heller ikke selvom du får ondt i maven. Når du ikke er længere henne ligger fosteret jo stadig helt nede bag skambenet, så smerter oppe i maven er fra mavesæk, tarme, mm. 

Hvis det var mig ville jeg give det en uge, og hvis jeg stadig var bekymret for om jeg var syg, så ville jeg kontakte læge og få tjekket mit infektionstal. 

I øvrigt er der en skrøne der siger, at pigefostre giver mere kvalme end drengefostre, så hvis din første er en dreng, kan det være, at du gemmer en lille pige i maven, og deraf forskellen med kvalme osv. 

Rigtig meget held og lykke med en forhåbentlig skøn graviditet  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2018

frkchili

Love Angel skriver:

Godmorgen de damer

håber i vil bære lidt over med mig. 

Jeg er sempelthen nød til at søge råd og erfaring hos jer. For føler at jeg er ved at blive skør.

først vil jeg lige fortælle hvordan jeg har det når jeg ikke er gravid og bliver syg. Nomal når jeg bliver syg og kaster op. 

1. Hver gang jeg er syg. Kaster jeg op en gang. Også sover jeg også har jeg det godt igen. 

2. Når jeg er syg med opkast. Så er jeg mega sløj og med hovedpine. Og har slet ikke lyst til mad i nogle dage. Og jeg skal helst ligge ned hele tiden. 

3. Når jeg er syg så få jeg sådan at jeg føler at jeg har dårlig mave, før jeg kaster op. Og har kvalme. Men ligeså snart jeg har kastet op. Så føler jeg ikke jeg har mere dårlig mave og kvalmen er helt væk. 

MEN jeg er gravid nu ( 7+5 ) idag. 

Igår har jeg haft tit hvor jeg havde kvalme. Men værst da det var om aften. Vi fik kartoffel broccoli suppe til aftensmad. Men efter 1-2 timers næsten konstant kvalme. Så kastet jeg op. Men hele aften derefter havde jeg kvalme. Og sær der jeg spist lidt youghurt med mysli. Jeg spist ikke mere end 3-4 sker så kunne jeg mærke at det skal jeg stoppe med at spise. 

Hele natten har jeg stadig kvalme og underlig mave/ondt i maven. Hver gang jeg faldt i søvn. Så efter noget tid så vækker kvalmen og maven mig. Men jeg føler mig ikke syg og heller ej sløj eller noget.

1. Jeg plejer at stoppe med at have kvalme når jeg har kastet op (hvis jeg var syg) men igår bliv min kvalme jo ved hmmm?

2. Siden fra igår og nu. Føler jeg mig ikke syg eller sløj. Kun kvalme og underlig mave.

undskyld det bliv så langt. 

Kom med alle jeres erfaringer så i søde. 

Hvad mener i eller hvad har i oplevet? Er det jeg skrev lyder som sygdom ? Eller graviditet?

på forhånd tusind tak for i læste med.

ps. Måske vil nogle tænke at jeg er dum. Men jeg har aldrig at have kvalme da jeg var gravid med vores datter, så ved virkelig ikke hvad der er normalen ind for kvalme eller ej

Graviditeter kan sagtens være enormt forskellige, og selvom du ingen kvalme havde i din første graviditet, kan du sagtens have det i denne. Dog synes jeg, det lyder lidt underligt, hvis den først skulle være kommet nu, hvor du er næsten 8 uger henne, især når det er i direkte forlængelse af, at du har været syg. Måske gør graviditeten bare, at din kvalme + opkast varer ved lidt længere, nu når du har været syg, eller også er din graviditetskvalme bare først startet nu. I hvert fald tror jeg ikke, du skal være bekymret - kvalmen er jo en god ting i forhold til din graviditet, fordi den vidner om et højt hCG niveau, som er det hormon, der "holder" på graviditeten 

Anmeld Citér

19. januar 2018

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Stivdie skriver:

Det jeg egentlig prøvede at fortælle dig med linket er, at graviditetskvalme er så almindeligt, at 90% af alle gravide oplever at have det i en eller anden grad, og at det først betragtes som problematisk, hvis der kastes så meget op, at man taber sig meget eller får væskemangel.

Det meste sygdom med opkastninger går over i løbet af en uges tid, og er på ingen måde farligt for fosteret - heller ikke selvom du får ondt i maven. Når du ikke er længere henne ligger fosteret jo stadig helt nede bag skambenet, så smerter oppe i maven er fra mavesæk, tarme, mm. 

Hvis det var mig ville jeg give det en uge, og hvis jeg stadig var bekymret for om jeg var syg, så ville jeg kontakte læge og få tjekket mit infektionstal. 

I øvrigt er der en skrøne der siger, at pigefostre giver mere kvalme end drengefostre, så hvis din første er en dreng, kan det være, at du gemmer en lille pige i maven, og deraf forskellen med kvalme osv. 

Rigtig meget held og lykke med en forhåbentlig skøn graviditet  

Tusind tak for svar. 

Og tak nu jeg mere rolig. At man kan have ondt i maven uden det betyder at der noget galt med foster. 

Og har slet ikke haft kvalme eller opkast eller ondt i maven, mens jeg var gravid første gang. Og det er en skrøne. Da min første fødte er en pige. Og der mærkede jeg jo netop intet til kvalme eller opkast

og kvalme og ondt i maven. Er hent forsvundet siden kl 8 imorges. Igen tusind tak for svar

Anmeld Citér

19. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
frkchili skriver:

Graviditeter kan sagtens være enormt forskellige, og selvom du ingen kvalme havde i din første graviditet, kan du sagtens have det i denne. Dog synes jeg, det lyder lidt underligt, hvis den først skulle være kommet nu, hvor du er næsten 8 uger henne, især når det er i direkte forlængelse af, at du har været syg. Måske gør graviditeten bare, at din kvalme + opkast varer ved lidt længere, nu når du har været syg, eller også er din graviditetskvalme bare først startet nu. I hvert fald tror jeg ikke, du skal være bekymret - kvalmen er jo en god ting i forhold til din graviditet, fordi den vidner om et højt hCG niveau, som er det hormon, der "holder" på graviditeten 

Jeg har haft kvalme i meget mindre grad siden 4 + eller 5+ 

men fra igår og natten over var det helt tosset. Med både opkast 1 gang. Igår aftes og kvalme hele aften og natten og ondt i maven hele natten hvor det kom og gik hele tiden. 

Tak for dit svar

Anmeld Citér

19. januar 2018

frkchili

Love Angel skriver:

Jeg har haft kvalme i meget mindre grad siden 4 + eller 5+ 

men fra igår og natten over var det helt tosset. Med både opkast 1 gang. Igår aftes og kvalme hele aften og natten og ondt i maven hele natten hvor det kom og gik hele tiden. 

Tak for dit svar

Når din kvalme ellers har været mild, synes jeg, det lyder som om, at det er sygdom, der har været skyld i din tilstand på det seneste. Sørg for at få salt, sukker og en masse væske, så er du sikkert snart normal igen  God bedring!

Anmeld Citér

19. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
frkchili skriver:

Når din kvalme ellers har været mild, synes jeg, det lyder som om, at det er sygdom, der har været skyld i din tilstand på det seneste. Sørg for at få salt, sukker og en masse væske, så er du sikkert snart normal igen  God bedring!

Okay. Skal jeg huske

men er det ikke salt man ikke må indtag for meget af, når man er gravid? 

Og så mener du ikke at kvalme kan blive værre, når nu jeg har haft mildt kvalme i så mange uger? 

Og jeg plejer at være skidt tilpas og sløj når jeg kaster op og er syg før jeg bliv gravid. 

Hvordan kan det så være at jeg ikke havde det så skidt denne her gang?

Anmeld Citér

19. januar 2018

frkchili

Love Angel skriver:

Okay. Skal jeg huske

men er det ikke salt man ikke må indtag for meget af, når man er gravid? 

Og så mener du ikke at kvalme kan blive værre, når nu jeg har haft mildt kvalme i så mange uger? 

Og jeg plejer at være skidt tilpas og sløj når jeg kaster op og er syg før jeg bliv gravid. 

Hvordan kan det så være at jeg ikke havde det så skidt denne her gang?

Selvfølgelig skal man ikke overdrive, men når du kaster op, er det vigtigt at få noget salt og noget sukker for at opretholde balancen.

Jeg mener bare, at når din kvalme ellers har været mild, så er grunden til, at den er blevet værre, sikkert bare, at du er rendt ind i noget sygdom. Men på den anden side topper graviditetskvalme jo også typisk omkring uge 8-9, så det kan også godt være, at det bare er derfor. 

Det kan jo også sagtens være, at din krop reagerer anderledes på sygdom, når du er gravid. Der er jo mange ting, der ændrer sig i de måneder 

Anmeld Citér

19. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
frkchili skriver:

Selvfølgelig skal man ikke overdrive, men når du kaster op, er det vigtigt at få noget salt og noget sukker for at opretholde balancen.

Jeg mener bare, at når din kvalme ellers har været mild, så er grunden til, at den er blevet værre, sikkert bare, at du er rendt ind i noget sygdom. Men på den anden side topper graviditetskvalme jo også typisk omkring uge 8-9, så det kan også godt være, at det bare er derfor. 

Det kan jo også sagtens være, at din krop reagerer anderledes på sygdom, når du er gravid. Der er jo mange ting, der ændrer sig i de måneder 

Årh okay. 

Tusind tak for den rigtig flot forklaring. Og tusind tak for dine svar. 

Jeg har ikke haft kvalme eller ondt i maven siden imorges kl 8. Så håber uanset hvad det måtte har været at det slut nu. 

Tusind tak igen og god aften til dig

Anmeld Citér

20. januar 2018

Miti's mama

Love Angel skriver:

Okay tak for dit svar. 

Men hvad mener du med?

Men der er jo ikke så meget gøre ligemeget hvad det erkoster.

Haha, min telefon var lidt kreativ, skulle stå 'men der er jo ikke så meget at gøre, lige meget hvad det er'

Anmeld Citér

20. januar 2018

Love Angel

Mor til 4
Miti's mama skriver:

Haha, min telefon var lidt kreativ, skulle stå 'men der er jo ikke så meget at gøre, lige meget hvad det er'

Haha Nårh okay. Bare Iorden 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.