Fru Hansen skriver:
Hej
Jeg er bare lige nysgerrig:-)
Jeg stødte på et menneske forleden som var meget stolt af at have to uddannelser i meget forskellige fag. Begge uddannelser var ligestillede og ikke i forlængelse af hinanden.
Det undrede mig en smule for jeg kender mange med to eller flere uddannelser, og en hel del mennesker der har uddannelse i et felt, men som arbejder i et andet felt. Så jeg har Ikke oplevet det som noget særligt at skifte spor senere i livet og havde nok en tanke om at flertallet havde skiftet spor i livet på et eller andet tidspunkt.
Men det har gjort mig nysgerrig.
Hvad med dig ? Har du en/ingen uddannelse og altid arbejdet i samme fag ? Eller har du også lavet et eller flere sporskifte?
Det var ikke det at vedkommende var stolt der undrede mig, Det var mest at vi havde så forskellig opfattelse at hvordan et arbejdsliv ser ud for flertallet:-)
Jeg gad godt kende til noget statistik på området. Jeg kender absolut flest, som er blevet i det fag, de oprindeligt er uddannet indenfor, eller som har bygget ovenpå deres oprindelige uddannelse.
Umiddelbart tænker jeg, det er en dyr forretning for samfundet, hvis for mange tager to eller flere uddannelser. Omvendt er livet selvfølgelig for kort til at arbejde inden for det helt forkerte fag i hele arbejdslivet.
Jeg valgte heldigvis helt rigtigt med min uddannelse og har ikke lyst til at beskæftige mig med andet - jeg elsker mit job. Men min datter, som blev færdiguddannet optikerassistent som 20-årig, og som er vild med jobbet nu, kunne jeg da godt se for mig læse videre på et tidspunkt, når arbejdstiderne bliver for sure og lønnen for lav.
Anmeld
Citér