Jeg er 40+3 i dag og andengangsfødende. I morgen skal jeg til igangsætningssamtale, da jeg havde en lidt kompliceret fødsel første gang, for halvandet år siden. Min datter var lidt stor og stod vist skævt med sit hovede. Den gang fødte jeg 42+0 efter igangsættelse.
Mit spørgsmål går på om der er en tendens til at nogle gravide ikke selv går i fødsel og om man kender nogle af årsagerne til dette?
Karens svar
Kære dig.
Du rammer lige hovedet på sømmet!!
Vi ved rigtig meget om fødsler og har forsket i fødsler i mange år.
Èn af de ting, man ikke har kunnet forske sig frem til, er, hvad det helt præcist er, der gør, en gravid frigiver det hormon (prostoglandin), som er med til at sætte fødslen igang! Vi ved ikke, om det er noget moderen gør eller barnet gør eller noget helt tredje.
Du kan heller ikke selv gøre noget for at frigive hormonet. På sygehuset kan man give dig medicin med b.la. prostoglandin for at igangsætte dig. Din mands sæd indeholder også varierende mængder af hormonet, så hvis din krop ellers er klar til fødsel, kan samleje nogle gange være med til at sætte gang i processen.
Held og lykke med din igangsættelse.
Venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder
Hvis du har brug for en mere dybdegående dialog med jordemoderen om Igangsættelse, fordele - bivirkninger og alternativer, har du mulighed for at ringe til jordemoder Karen Bøhrnsen på mobil 27216882. En halv times telefonisk jordemoder konsultation koster kun 245.-
Så tøv ikke, ring og få en fortrolig samtale med jordemoderen.
Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.
Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net
Anmeld
Citér