Henvisning udenom skolen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

767 visninger
8 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. januar 2018

Anonym trådstarter

Hej

er lige kommet hjem fra et møde ang min søn på skolen... kort fortalte blev konklusionen at skolepsykologen skal teste ham, hun kunne umiddelbart have mistanke om noget add, udfra beskrivelserne fra os forældre og hans lærerteam. Hun konkluderede det dog ikke, og har ikke mødt ham. 

Hun håbede dog på at kunne komme igang med test inden sommerferien, og det er godt nok lang tid at vente synes jeg, nu beslutningen er taget

kan jeg få en direkte henvisning til buc igennem lægen, eller skal skole undersøge først?

en mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Hej

er lige kommet hjem fra et møde ang min søn på skolen... kort fortalte blev konklusionen at skolepsykologen skal teste ham, hun kunne umiddelbart have mistanke om noget add, udfra beskrivelserne fra os forældre og hans lærerteam. Hun konkluderede det dog ikke, og har ikke mødt ham. 

Hun håbede dog på at kunne komme igang med test inden sommerferien, og det er godt nok lang tid at vente synes jeg, nu beslutningen er taget

kan jeg få en direkte henvisning til buc igennem lægen, eller skal skole undersøge først?

en mor

Som udgangspunkt vil lægen sikkert henvise til buc, men du vil næsten hent sikkert få afslag fra buc, indtil ppr har været inde over først.

Anmeld Citér

4. januar 2018

Anonym trådstarter

Tin skriver:

Som udgangspunkt vil lægen sikkert henvise til buc, men du vil næsten hent sikkert få afslag fra buc, indtil ppr har været inde over først.

Tak for svar.... lidt øv hvis det forholder sig sådan, synes det er så frustrerende at vente så længe....både for min søn, for han lærere og for os... men ved godt der er ventetid alle steder....

Anmeld Citér

4. januar 2018

MorTil3+

Vi fik af vide af vores læge at han sagtens kunne lave henvisningen men at den nok blev afvist da de får så mange gennem PPR og de har altså førsteprioritet. Så det er den lange vej. Vi bad om hjælp til vores datter i okt 15 og først nu er en psykolog fra PPR i gang med at vurdere hende, hun skal starte i skole til sommer.

Anmeld Citér

5. januar 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi har været hele møllen igennem. Vi blev afvist med henvisningen kom fra lægen på trods af, at jeg fremsendte papirer både fra PPR, børnehave mv. Henvisningen SKULLE komme fra PPR. Det spildte vi flere måneder på.

Du må presse på for, at få lavet testen. Den tager ikke særlig lang tid, at udfylde. Grunden til, at de siger inden sommerferien er helt sikkert på grund af, at de er så presset arbejdsmæssigt.

Der var en som sagde til mig dengang "sørg for, at være den som de kender, så kommer man hurtigere frem". Det er helt korrekt. Sørgeligt, at sige.

Vi starter efter en sommerferie og vores søn blev henvist til BUC i marts og startede op på udredning 8 uger efter i maj. Selve udredningen tog kun 5 uger med ca. 2 besøg hos dem om ugen. Der var lavet en plan, så vi vidste, hvad der skulle ske og hvornår vores barn skulle med.

Vores barn fik konstateret ADHD.

Anmeld Citér

6. januar 2018

mrs.juli

I kan gøre meget for jeres søn selvom han ikke er udredt endnu. Selvom i får en diagnose giver det ikke automatisk nogen behandling, og medicinering (som en diagnose kan give adgang til) er langt fra altid en god løsning. 

Jeg vil råde jer til at undersøge programmet "de utrolige år" som er en pyramide af redskaber til at hjælpe børn med især ADD og ADHD. Disse redskaber vil i mange tilfælde alligevel være en del af et videre behandlingsforløb, men da opgaverne er forældrenes ansvar at udføre sammen med barnet, så kan I uden videre gå i gang med det på egen hånd. Al forskning tyder på at de "utrolige år" har virkelig gavnlig effekt på skoler og i hjemmet og det kan aldrig skade at bruge de redskaber som præsenteres heri. 

Anmeld Citér

7. januar 2018

Tin

Profilbillede for Tin
mrs.juli skriver:

I kan gøre meget for jeres søn selvom han ikke er udredt endnu. Selvom i får en diagnose giver det ikke automatisk nogen behandling, og medicinering (som en diagnose kan give adgang til) er langt fra altid en god løsning. 

Jeg vil råde jer til at undersøge programmet "de utrolige år" som er en pyramide af redskaber til at hjælpe børn med især ADD og ADHD. Disse redskaber vil i mange tilfælde alligevel være en del af et videre behandlingsforløb, men da opgaverne er forældrenes ansvar at udføre sammen med barnet, så kan I uden videre gå i gang med det på egen hånd. Al forskning tyder på at de "utrolige år" har virkelig gavnlig effekt på skoler og i hjemmet og det kan aldrig skade at bruge de redskaber som præsenteres heri. 

Nu er der jo en del forskel på at have adfærdsvanskelige børn og børn med et psykisk handicap - men jeg giver dig ret i at den positive indgangsvinkel jo altid skal være der.

Børn med et psykisk handicap indlærer dog oftest på en hel anden måde end andre, og derfor kan forældrene have stor gavn af en udredning og herefter opfølgning/kursus i netop deres barns handicap....adfærdsvanskeligheder er ikke altid en del af det at have et handicap og ikke en nødvendig følgesvend til bla adhd. Det er en udbredt misforståelse.

Anmeld Citér

7. januar 2018

Anonym trådstarter

Tin skriver:

Nu er der jo en del forskel på at have adfærdsvanskelige børn og børn med et psykisk handicap - men jeg giver dig ret i at den positive indgangsvinkel jo altid skal være der.

Børn med et psykisk handicap indlærer dog oftest på en hel anden måde end andre, og derfor kan forældrene have stor gavn af en udredning og herefter opfølgning/kursus i netop deres barns handicap....adfærdsvanskeligheder er ikke altid en del af det at have et handicap og ikke en nødvendig følgesvend til bla adhd. Det er en udbredt misforståelse.

Lige præcis, men selvfølgelig rart med respons....

det er rent fagligt det er udfordrende for sønnen at komme igang, han er meget social og fungerer fint der - endnu da - han har heller ingen temperament der driller. Fremstår meget rolig og omsorgsfuld og vil gerne kontakt...

men der der med at gå i gang og få fuldført en lektie/opgave, det kan han bare ikke - han er en dagdrømmer af format og forsvinder i timerne hvis ikke der hele tiden er en der holder ham igang... bliver nemt afledt og svært ved at holde fokus i længere tid, det ser vi også hjemme... hvis han skal fra opg a til b, vil han gerne lige omkring opg h, K, p og y også først - billedeligt talt... han bliver aldrig færdig med det de skal i skolen, når knapt en opgave.... 

så nu vil jeg ikke mere og har forlangt der bliver kigger nærmere på det - han skal jo have noget hjælp inden det helt stikker af.

Anmeld Citér

8. januar 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Lige præcis, men selvfølgelig rart med respons....

det er rent fagligt det er udfordrende for sønnen at komme igang, han er meget social og fungerer fint der - endnu da - han har heller ingen temperament der driller. Fremstår meget rolig og omsorgsfuld og vil gerne kontakt...

men der der med at gå i gang og få fuldført en lektie/opgave, det kan han bare ikke - han er en dagdrømmer af format og forsvinder i timerne hvis ikke der hele tiden er en der holder ham igang... bliver nemt afledt og svært ved at holde fokus i længere tid, det ser vi også hjemme... hvis han skal fra opg a til b, vil han gerne lige omkring opg h, K, p og y også først - billedeligt talt... han bliver aldrig færdig med det de skal i skolen, når knapt en opgave.... 

så nu vil jeg ikke mere og har forlangt der bliver kigger nærmere på det - han skal jo have noget hjælp inden det helt stikker af.

Det lyder som en rigtig god idé, at få kigget på det. Desværre tager det bare lang tid at skulle igennem møllen. Det er vigtig at du taler din søns sag, og også at du presser på....gerne ofte.

Endte sidste år med at blive akut indlagt med min 8 årige søn på Børne psykiatrisk fordi skolen pressede ham til det yderste og ikke formåede at samarbejde omkring den rette hjælp til ham.

Du skal virkelig stole på dine egne evner som mor og ikke lade andre diktere hvad der er rigtig og forkert i forhold til dit barn. Lad ingen bringe dig i tvivl. Du kender dit barn bedst.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.