ROM var til jeg kom til Barcelona den storby hvor heg føler mig mest hjemme. De er fantastisk venlige og en smule "bondske".
Deres meteosystem fungerer optimalt så man kan bo alle steder, men selvsagt fedest når man kun er der som voksne st bo centralt (jeg har de sidste mange gange været der med børn og så har vi boet på campingplads uden for byen med strand og swimmingpool).
Priserne er i ROM er en smule dyrere end meget af Italien især på mad, men man kan sagtens få lækkert italiensk mad til alle måltider uden at betale for meget, man skal bare gå lidt ned af sidegaderne. Vi fandt nogle rigtig lækre og forholdsvis billige (når jeg er Italien er menuen italiensk også selvom der er andre tilbud, der er jeg simpelthen for glad for de friske og lækre råvarer). Når I nu skal flere afsted så kunne en lejlighed agtig med køkken måske være en rigtig god ide så I i august (var der august? For så er der vildt varmt) kan nyde de lækre råvarer og selv lave lidt mad.
Hvis det var august vil jeg lige slå på tromme for der er opera i Carracala - helt fantatisk oplevelse og ikke dyrt. I det hele taget er carracalla interessant og ikke fyldt med turister.
Peters kirken og Vatikanet er et helvede i august - flere timers køer, man kan eventuelt hoppe på en af de sælgere der sælger lidt dyrere billetter men så kommer man hurtigere ind.
Og igen hvis det er i august ville jeg gå efter steder med skygge, vi har i sommers fx på Palatino højen, hvor der er en del skygge og knapt så mange turister alm forum romano, hvor du går i bagende sol med alle de andre der besøger ROM.
Og ja så skal man se pantheon i min optik - jeg har ikke været i ROM uden pantheon, hvor jeg også altid har fået den bedste is.
Jeg her været der mange gange og der er stadig en masse jeg ikke har set, så egentlig ville mit råd også være at acceptere man kun ser en brøkdel og måske vælge fokus så man ikke drøner rundt og skal forholde sig til gamle romere og katolisismens historie og og og.
Nå ja og så er der en ting som jeg elsker, det første jeg gør i ROM: tage metroen til colloseum og stå op og opleve vingesuset som det aller første - elsker det!
Med hensyn til engelsk har jeg ikke de store erfaringer da jeg kan italiensk, men selvsagt kan de engelsk til husbehov - de lever at turister, du kan endda finde menu kort på dansk med frikadeller 
nyd det....!