Veninde udsat for vold

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

366 visninger
3 svar
8 synes godt om
2. januar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Min meget nære veninde har i 1 1/2 år haft en kæreste, som hun har været intenst og heftigt forelsket i. Efterhånden har det vist sig, at han lider af voldsom jalousi, og at han mindst en gang om ugen går amok med vredesudbrud og drama. Min veninde er sidst i 40’erne, normalt superstærk, klog og selvstændig, men i forholdet til ham har jeg set hende reagere på en helt anden måde. Hun har gjort det forbi flere gange, men vender altid tilbage. 

Nu har han slået hende i julen. Hun betroede mig det et par dage senere, og jeg er den eneste, hun har fortalt det til. Og NU var det definitivt slut. Hun bad mig holde lidt øje med hende, og jeg har kontaktet hende flere gange dagligt, været hos hende og fået hende til at love mig, at hun ikke tog kontakt til ham igen uden først at ringe til mig. Hun sagde, helt efter bogen, at hun jo ikke var et typisk voldsoffer - men hun går altså rundt med et blåt øje 

Hun har talt med en rådgivningslinje, og jeg har tigget og bedt hende om at søge mere hjælp, men hun undviger og mener, at “hun har styr på det”. Ikke desto mindre viser det sig, at hun nu er tilbage hos ham igen. Hun svarer ikke på mine sms’er længere, og jeg tænker, hun skammer sig over først at betro sig til mig, være HELT færdig med ham, og nu at være retur hos ham igen. Jeg har IKKE fordømt hende, men hun er selvfølgelig ikke i tvivl om, hvad jeg mener om HAM. 

Hvad fanden skal jeg gøre? Jeg er bange for, hvad det udarter sig til, og at jeg mister kontakten med hende. Når jeg er den eneste, der ved besked om volden, er jeg jo også den “farligste” at bevare kontakten til, når hun igen-igen er tilbage hos ham. Hun har forlængst overskredet alle sine egne grænser for, hvad hun vil acceptere og finde sig i, og jeg aner ikke, hvordan jeg skal samle hende op. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2018

AnoMom

Mor og meget mere skriver:

Min meget nære veninde har i 1 1/2 år haft en kæreste, som hun har været intenst og heftigt forelsket i. Efterhånden har det vist sig, at han lider af voldsom jalousi, og at han mindst en gang om ugen går amok med vredesudbrud og drama. Min veninde er sidst i 40’erne, normalt superstærk, klog og selvstændig, men i forholdet til ham har jeg set hende reagere på en helt anden måde. Hun har gjort det forbi flere gange, men vender altid tilbage. 

Nu har han slået hende i julen. Hun betroede mig det et par dage senere, og jeg er den eneste, hun har fortalt det til. Og NU var det definitivt slut. Hun bad mig holde lidt øje med hende, og jeg har kontaktet hende flere gange dagligt, været hos hende og fået hende til at love mig, at hun ikke tog kontakt til ham igen uden først at ringe til mig. Hun sagde, helt efter bogen, at hun jo ikke var et typisk voldsoffer - men hun går altså rundt med et blåt øje 

Hun har talt med en rådgivningslinje, og jeg har tigget og bedt hende om at søge mere hjælp, men hun undviger og mener, at “hun har styr på det”. Ikke desto mindre viser det sig, at hun nu er tilbage hos ham igen. Hun svarer ikke på mine sms’er længere, og jeg tænker, hun skammer sig over først at betro sig til mig, være HELT færdig med ham, og nu at være retur hos ham igen. Jeg har IKKE fordømt hende, men hun er selvfølgelig ikke i tvivl om, hvad jeg mener om HAM. 

Hvad fanden skal jeg gøre? Jeg er bange for, hvad det udarter sig til, og at jeg mister kontakten med hende. Når jeg er den eneste, der ved besked om volden, er jeg jo også den “farligste” at bevare kontakten til, når hun igen-igen er tilbage hos ham. Hun har forlængst overskredet alle sine egne grænser for, hvad hun vil acceptere og finde sig i, og jeg aner ikke, hvordan jeg skal samle hende op. 

Øv sikke en træls situation at stå i.  

Ved godt det ikke er helt det samme. Men da min ex havde et kokain misbrug og han hele tiden sagde han havde styr på det men faldt tilbage igen og igen. Der ringede jeg til et misbrugscenter og talte med en konsulent og forklarede situationen og fik en masse gode redskaber til at hjælpe ham med at indse den selvdestruktive adfærd stoffer medfører så han gik i behandling og været clean siden (3 år). 

Måske du kunne gøre det samme? Ringe til et center for voldsramte og spørger dem til råds hvordan du hjælper hende bedst? 

Anmeld Citér

2. januar 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Når hun igen igen har valgt at gå tilbage til ham oven på alle de snakke I har haft, så tror jeg ikke du kan gøre så meget mere.

Du må skrive en besked til hende, at den dag hun for alvor tager skridtet og holder sig fra ham permanent, da står du klar med al den hjælp du kan mønstre. Men indtil da må hun selv rode med sine problemer, da du også er nødt til at passe på dig selv.

Anmeld Citér

2. januar 2018

MorTil3+

Du kan ikke gøre så meget andet end at lade hende vide at du altid er der. Har en veninde der også var i et voldeligt forhold, hun måtte ikke ha sin tlf til sidst og måtte ikke forlade lejligheden og han både slog, kvalte og stak hende med kniv. Hun gik også fra ham flere gange og mistede veninder hver gang hun valgte at gå tilbage. Sagde til hende flere gange at hun bare skulle ringe hvis hun havde brug for hjælp (de havde fastnet) så skulle mig, min mand og nogle af hans venner nok komme og hente hende. Jeg var den eneste veninde hun havde tilbage da hun endelig skred permanent, hvis ikke hun vidste at jeg var der tror jeg ikke hun var skredet. Men har selv været i et voldeligt forhold så ved hvor svært det er.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.