Døden er ikke forfærdelig og da slet ikke når man er 97 og dør mæt af dage. Små børn har slet ikke den samme frygt og forståelse af døden som vi, men vi kan give dem den ved at tie om døden.
Når man mister er netop tavsheden det mest forfærdelige, alle de mennesker der intet siger, der beder om man ikke taler om det når deres børn er til stede osv. Så er man som sørgende virkelig en paria ikke bare i egen optik men også i andres. Efter jeg mistede min datter, har jeg aktivt valgt at tale om det, ikke tie om døden og fortælle nær og fjern, at døden og ser definitive farvel er sindsyg hårdt, men det er godt nok også hårdt at blive mødt af tavsheden og tabuet - derfor ville jeg ønske alle i den moderne oplyste tidsalder turde give deres børn et naturligt forhold til døden og til sørgende.
Der betyder selvsagt ikke man skal få rundt og sige x og Y er døde, hvis det er nogle børnene dårligt kender. Og spørgsmålet er om de overhovedet kender oldemor og om det ikke virker mere unaturligt at sige: nu skal I høre....
Så min agenda her er ikke, hvorvidt I skala uge det eller ej, men at ændre tankegangen om at I skåner børnene. Børn skal ikke skånes for noget naturligt, men I kan aktivt vælge det hører i den pyt kasse de ikke skal vide ligesom de ikke skal vide noget om omlægning af huslån eller om du vil søge andet arbejde. Men at I ikke fortæller dem det handler ikke om at skåne og ikke at sy et sygt menneske handler ikke om at skåne.
Mine børn har haft døden inde i livet da deres søster er en del af livet, den ældste kan huske sin søster og de to mindste kender hende jo kun via billeder, tegninger og graven. Derfor var det helt naturligt, at de var en del af forløbet da deres oldefar døde. Når de ikke var med hver gang vi kom, var det ikke for at skåne dem, men for at skåne ham. De kom ud og sagde farvel da hangar død, de var henholdvis 0,3 og 8 år. Ham på 0 forstod selvsagt ingen ting, men de to andre rørte ham, den mindste prøvede at åbne hans øjne, de spurgte til han var kold osv. Og efter en is som en sygeplejerske gav, gik vi hjem og vi voksne talte og hyggede og ungerne legede som de plejede. Ingen mareridt, lidt tårer og en masse: kan I huske...? De har ikke tager skade af døden, men har lært at tabuet kan brydes og jeg var så stolt da min datter på 14 tog del i sin lærers begravelse og turde give hånd til familien og sige: det gør mig meget ondt. Gik hen til hans ven og sagde: han var den sidste jeg gav et kram før sommerferien, det tror jeg altid jeg vil huske. Så hr jeg gjort det godt...
Anmeld
Citér