Her tyr vi nok bare til film eller IPad for at underholde barnet mens vi andre spiser færdig. Men der er også kun et barn og hun kan ikke læse
Jeg ville lave en skattejagt som allerede forslået. Ved hver post kan der være en pakke der skal pakkes ud. Man kan skrive en ledetråd på pakken om hvem der skal pakke den ud. (Fx den med de hvideste tænder, eller den de koldestehænder. Den der spiste flest kartofler til aftensmad osv). Og så lad hver pakke være en aktivitet. Fx et mindre puslespil, en labyrint eller lign. Pas på ikke at lave legen så lang at den når at blive kedelig.
Og så er jeg heller ikke tilhænger af at man bytter rundt på det hele og pakker gaver ud før maden. Det bliver aldrig noget vi kommer til i vores familie. Børn tager ikke skade af at lære at være tålmodige og få at vide at alt kommer til hver sin tid. Da vi var børn måtte vi pænt blive siddende ved bordet og fik så en malebog eller lign. At sidde med mens de voksne blev færdige. Og vi har altså ikke taget skade. - Fair nok at nogen gerne vil det, men det er bare ikke jul i min optik (og her deler min mand og begge hold bedsteforældre heldigvis den mening), og så må børnene lære at indordne sig efter de juletraditioner der er i vores familie.
Til gengæld spiser vi allerede kl. 17, og vi bliver ikke siddende blot for at snakke når alle har spist færdigt. Snakken kan foregår ved sofabordet under og efter gaveudpakningen. På den måde varer middagen heller ikke flere timer.
Anmeld
Citér