Fertilitetsbehandling til socialt udsatte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

413 visninger
7 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Taler lige med min kæreste om det her med at man i dk har lov at lave børn uanset hvem man er og hvordan man fungerer i samfundet og som menneske. Ingen kan tvinge nogen til abort eller at blive steriliseret. 

Han mener, at selvom man ved at et barn vil blive anbragt udenfor hjemmet, kan et par stadig få gratis hjælp til at blive gravide. Er det korrekt? Eller kan en læge godt sige nej til en henvisning og må private klinikker sige nej? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2017

esioul

Mor11 skriver:

Taler lige med min kæreste om det her med at man i dk har lov at lave børn uanset hvem man er og hvordan man fungerer i samfundet og som menneske. Ingen kan tvinge nogen til abort eller at blive steriliseret. 

Han mener, at selvom man ved at et barn vil blive anbragt udenfor hjemmet, kan et par stadig få gratis hjælp til at blive gravide. Er det korrekt? Eller kan en læge godt sige nej til en henvisning og må private klinikker sige nej? 

Der var en tråd herinde forleden, hvor et par skulle godkendes til fertilitetsbehandling grundet en turbulent fortid. 

Så jeg tror ikke det er alle der bare lige kan. 

Men hvis ikke man er "kendt i systemet", så er der ingen problemer. 

Anmeld Citér

15. december 2017

Soonmom

Nej det tror jeg bestemt ikke man kan. 

Læste også en debat omkring en der følte sig uretfærdigt behandlet, fordi der var undersøgelser igang før de kunne gå i gang med pb. - det synes jeg så er helt fair i og med at undersøgelserne alligevel var blevet lavet hvis hun var blevet gravid på naturlig vis

Anmeld Citér

15. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Tak, jeg mente også at det ikke kunne passe  

Anmeld Citér

15. december 2017

Dorthe1986

Men det kræver at den praktiserende læge "husker" det eller hvad man skal sige. Tænker at nogle læger måske ikke lige tænker sig om og bare sender videre.

Anmeld Citér

15. december 2017

Anonym

Min mands bror og svigerinde har haft en dreng anbragt ved dem siden han var fem uger gammel. Forældrene til drengen har begge alvorlige psykiske problemer samt misbrug. De var igennem fertilitetsbehandling for at blive gravide.

Kort tid efter blev loven ændret, således at det nu er statsforvaltningen der skal tage stilling til forældrevnen, hvis der parret har diverse problematikker med i bagagen. Tidligere var det den enkelte læge eller klinik der stilling.

Anmeld Citér

15. december 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Min mands bror og svigerinde har haft en dreng anbragt ved dem siden han var fem uger gammel. Forældrene til drengen har begge alvorlige psykiske problemer samt misbrug. De var igennem fertilitetsbehandling for at blive gravide.

Kort tid efter blev loven ændret, således at det nu er statsforvaltningen der skal tage stilling til forældrevnen, hvis der parret har diverse problematikker med i bagagen. Tidligere var det den enkelte læge eller klinik der stilling.

Jeg skal lige forstå det ret, så nu bliver der først taget stilling efter barnet er født? Eller når det er på vej? Eller er statsforvaltningen indeover for at de kan komme i behandling.? 

Min kæreste har lige fortalt at han har noget familie hvor konen havde et anbragt barn, og efterfølgende fik konen og den nuværende mand (som ikke havde børn i forvejen, men er udenfor arbejdsmarkedet fordi han er så dårligt fungerende. Han er meget "tilbage", kan ikke tage vare på sit liv og drikker ret meget) men de kom i behandling, hvor barnet blev tvangsfjernet ved fødslen  det virker jo helt gak.

Anmeld Citér

15. december 2017

Anonym

Jeg skal lige forstå det ret, så nu bliver der først taget stilling efter barnet er født? Eller når det er på vej? Eller er statsforvaltningen indeover for at de kan komme i behandling.? 

Min kæreste har lige fortalt at han har noget familie hvor konen havde et anbragt barn, og efterfølgende fik konen og den nuværende mand (som ikke havde børn i forvejen, men er udenfor arbejdsmarkedet fordi han er så dårligt fungerende. Han er meget "tilbage", kan ikke tage vare på sit liv og drikker ret meget) men de kom i behandling, hvor barnet blev tvangsfjernet ved fødslen  det virker jo helt gak.

Hvornår skete det pågældende? 

Det er lægen som skal vudere om parret er forældre egnet :-) og så vil lægen sende sagen ind til statsforvaltningen INDEN de må starte behandling, den regl kom først i 2013 mener jeg, pga et par på Fyn som havde allerede et barn udenfor hjemmet fik behandling, manden i det forhold var voldelig og derfor blev det barn også tvangsfjernet ved fødslen.. 

Selvom man bliver afvist af statsforvaltningen, så er det ikke ensbetydende med at de vil tage et varmt fra det par hvis de blev naturligt gravide, men der vil være opsyn :-) 

Men når alt kommer til alt, så er det lægen der sidder med kortet om de skal godkendes eller ej :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.