Hej, jeg håber, der er nogen herinde, som eventuelt kan komme med nogle gode råd til vores datter på 16 måneder.
Der ligger en lang forhistorie til dette, men det korte af det lange er, at vores datter er MEGET morsyg. Så meget, at det eneste jeg kunne flere måneder i streg i alle hendes vågne timer, var at sidde med hende på skødet og så legede hun derfra. Flyttede hun sig væk fra mit skød og eventuelt satte sig ved siden af mig, var det så stort, at vi nærmest holdt fest herhjemme. I dag er det dog blevet lidt bedre. Da hun lærte at gå hjalp det på hun ville gå rundt og lege. Nu er det sådan, at jeg kan nøjes med at sidde på gulvet ved hende - enkelte gange kan jeg sidde i sofaen, men det er meget stort når det sker.
Den her morsyge har altid været der, og har op igennem hendes forskellige aldre vist sig på forskellige måder, men hele vejen igennem som, at ingen må holde hende. Tror jeg kan tælle på en hånd de gange mine forældre og svigerforældre har måtte holde hende. Desværre er det det samme med min datter far - min mand. De har et fantastisk godt forhold og hygger sig som ingen andre kan, og de har det så sjovt - når jeg ikke er der. Er jeg hjemme, så kan far SLET IKKE bruges. Prøver far at lege med os bliver han afvist, og vores datter er faktisk ret ligeglad med far når jeg er der. Ligeså snart jeg går er hun lige kort ked af det og så har hun glemt mig og så har de to bare en fest sammen. Det gør bare rigtig ondt min kæreste ikke kan bruges, når jeg er der, og jeg kan også se på ham, at han bliver rigtig ked af det, for han vil jo også rigtig gerne være sammen med vores datter - også når jeg er hjemme. Vi bruger nogle gange, at jeg tager væk nogle timer for de kan få noget tid sammen, men det er jo virkelig træls, vi ikke kan være sammen alle tre som en familie.
Derudover så er der mange ting jeg ikke kan. Jeg kan ikke sætte vores datter i højstolen, gå med hende i klapvognen uden hun vil op, tage ud at handle med hende medmindre hun kan være på armen, tage hende om natten (hvis jeg tager hende om natten, så vågner hun helt op og vil ikke sove igen. Hun kan desværre heller ikke finde ud af at sove i vores seng). Alt det her og meget andet er ting, som min kæreste eller andre ikke har nogle problemer med.
Jeg håber, det gav mening. Nu blev det hele lidt langt alligevel. Jeg er så desperat. Jeg er derude, hvor jeg føler, at jeg er en hæmsko for vores datter, fordi hun kan, vil og gør SÅ meget ligeså snart jeg ikke er der, og hun er så glad. På de værste dage kan jeg føle, at jeg ikke burde være hendes mor, fordi jeg ikke bidrager med noget godt i hendes tilværelse, og hun er meget gladere sammen med alle andre. Jeg føler, det påvirker hendes livskvalitet og jeg kan tit grue for hvordan det bliver for hende, når hun bliver ældre. Jeg vil bare så gerne det bedste i livet for hende!
Har I nogle råd? Vi har talt om det kunne hjælpe, hvis jeg tog væk en weekend/uge, men vi ved ikke om det kunne gøre en forskel. Jeg håber virkelig, nogen kan komme med noget opløftende.