Dagplejer, der har udsat egne børn for vold

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.279 visninger
12 svar
38 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. december 2017

Anonym trådstarter

Jeg er blevet opmærksom på, at en kvinde, som har slået sine børn, er blevet ansat som kommunal dagplejer. Min kollega var med til at lave en underretning - det er 8-9 år siden. Moren erkendte, at hun jævnligt slog særligt ét af sine børn, og familieafdelingen gik ind i sagen. Hun blev dog aldrig politianmeldt. Men det er samme kommune, der nu har ansat hende. 

Hvad tænker I om dette? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2017

Soonmom

Altså de henter formentlig kun straffe og børneattest ind på hende. Ved faktisk ikke om de kan se / tjekker indberetninger, men jeg ville orienterer dem omkring det og høre deres grundlag for at det er en god ide 

Anmeld Citér

7. december 2017

esioul

Soonmom skriver:

Altså de henter formentlig kun straffe og børneattest ind på hende. Ved faktisk ikke om de kan se / tjekker indberetninger, men jeg ville orienterer dem omkring det og høre deres grundlag for at det er en god ide 

De indhenter straffeattest, børneattest og oplysninger om sociale forhold eks underretninger på familien. 

Anmeld Citér

7. december 2017

Anonym

Jeg er blevet opmærksom på, at en kvinde, som har slået sine børn, er blevet ansat som kommunal dagplejer. Min kollega var med til at lave en underretning - det er 8-9 år siden. Moren erkendte, at hun jævnligt slog særligt ét af sine børn, og familieafdelingen gik ind i sagen. Hun blev dog aldrig politianmeldt. Men det er samme kommune, der nu har ansat hende. 

Hvad tænker I om dette? 

Jeg tænker umiddelbart at din kollega har brudt sin tavshedspligt!  Hvilket måske også burde anmeldeles! 

Dernæst tænker jeg på min svigerinde der har haft brugt endefulde som en del af opdragelsen af sine børn. Det er vel omkring 10 år siden nu. Jeg er 100% sikker på at min svigerinde i dag er et andet menneske og i dag ikke kunne drømme om at gøre det samme som den gang.

Og nej, jeg har aldrig slået mine egne børn eller bakket op om min svigerindes valg :-)

Jeg kender af gode grunde ikke 'din' sag. Men hvis der ikke blev gjort mere ved det, var det måske ikke så galt. Det er ikke sjældent at en familie blot skal have lidt støtte og vejledning for at komme på rette spor. 

Er du selv og dine overbevisninger de samme i dag , som for 8 år siden? 

I dagplejen indhentes der børne- og straffeattest. I vores kommune er det en lang proces at blive ansat som dagplejer. Bl.a. indhentes attester,  der er 2 job-samtaler og en test i form af cases, som man forventes at kunne svare fornuftigt på. Dertil kommer ekstra tilsyn i en længere periode i opstarten,  dels af hensyn til børnene men også som støtte for den nye dagplejer. 

Anmeld Citér

7. december 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tænker umiddelbart at din kollega har brudt sin tavshedspligt!  Hvilket måske også burde anmeldeles! 

Dernæst tænker jeg på min svigerinde der har haft brugt endefulde som en del af opdragelsen af sine børn. Det er vel omkring 10 år siden nu. Jeg er 100% sikker på at min svigerinde i dag er et andet menneske og i dag ikke kunne drømme om at gøre det samme som den gang.

Og nej, jeg har aldrig slået mine egne børn eller bakket op om min svigerindes valg :-)

Jeg kender af gode grunde ikke 'din' sag. Men hvis der ikke blev gjort mere ved det, var det måske ikke så galt. Det er ikke sjældent at en familie blot skal have lidt støtte og vejledning for at komme på rette spor. 

Er du selv og dine overbevisninger de samme i dag , som for 8 år siden? 

I dagplejen indhentes der børne- og straffeattest. I vores kommune er det en lang proces at blive ansat som dagplejer. Bl.a. indhentes attester,  der er 2 job-samtaler og en test i form af cases, som man forventes at kunne svare fornuftigt på. Dertil kommer ekstra tilsyn i en længere periode i opstarten,  dels af hensyn til børnene men også som støtte for den nye dagplejer. 

Min kollega har bestemt ikke brudt sin tavshedspligt. Vi har begge været lærere i den klasse, hvor det pågældende barn gik, og selvfølgelig fortalte hun mig som ny klasselærer, hvad der var på færde i familien. Det ville da være et kolossalt svigt IKKE at formidle det. 

Og ja. Jeg har præcis samme overbevisning som for 10 og 20 år siden, når det angår gentagne tilfælde af vold mod børn. Det er da korrekt, at folk kan forbedre sig, men jeg er usikker på, hvem tvivlen skal komme til gode - børnene eller kvinden. Derfor spørger jeg åbent, hvad I tænker. 

Anmeld Citér

7. december 2017

HvidSne

Jeg ville føle mig stærkt svigter af systemet, hvis mit barn blev passet af en dagplejer, som tidligere havde begået vold mod børn - egne eller ej, det er sådan set underordnet.

Det handler ikke om at ændre sig. Det skal jeg ikke kunne afgøre. Men jeg ville aldrig være okay med det, da jeg ikke ville føle, mit barn var i trygge hænder.

Anmeld Citér

7. december 2017

Anonym

Anonym skriver:

Min kollega har bestemt ikke brudt sin tavshedspligt. Vi har begge været lærere i den klasse, hvor det pågældende barn gik, og selvfølgelig fortalte hun mig som ny klasselærer, hvad der var på færde i familien. Det ville da være et kolossalt svigt IKKE at formidle det. 

Og ja. Jeg har præcis samme overbevisning som for 10 og 20 år siden, når det angår gentagne tilfælde af vold mod børn. Det er da korrekt, at folk kan forbedre sig, men jeg er usikker på, hvem tvivlen skal komme til gode - børnene eller kvinden. Derfor spørger jeg åbent, hvad I tænker. 

Nu fremgik det jo ikke af din første tekst at du selv har arbejdet med barnet. Hvorfor jeg antog at tavshedspligten var i spil ! At vedkommende er din kollega er jo ikke ensbetydende med at du selv har arbejdet direkte med barnet :-)

Jeg tror på at man kan ændre sig og ændre sin overbevisning.

Du skriver at børnene blev slået gentagne gange, ud fra det du skriver kan jeg jo ikke vide om børnene er blevet tævet bevidstløse hver aften eller fået smæk hver halve år. Måske snakker vi to lidt forbi hinanden af den grund.

Ja, til en vis grad bør tvivlen komme børnene til gode, men havde kvinden været i fængsel var hun formentlig kommet ud nu. Hvor længe mener du at man skal straffes for en forseelse? 

Anmeld Citér

7. december 2017

Abracadabra

Nu er jeg pro-vuggestue og kontra-dagpleje, men denne historie bekræfter mine værste anelser.

MIT barn skulle ikke overlades til en kvinde med så dårlig dømmekraft og/eller impulskontrol. Vold mod børn er uforeneligt med en karriere som dagplejer. Skulle hun da bare arbejde i vuggestue, hvor hun kunne få mere supervision og færre timer som solo-voksen med små bitte børn... Men DAGPLEJER?! Nixen bixen. 

Skriv til kommunen. Jo hurtigere, jo bedre.

Anmeld Citér

7. december 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu fremgik det jo ikke af din første tekst at du selv har arbejdet med barnet. Hvorfor jeg antog at tavshedspligten var i spil ! At vedkommende er din kollega er jo ikke ensbetydende med at du selv har arbejdet direkte med barnet :-)

Du skriver at børnene blev slået gentagne gange, ud fra det du skriver kan jeg jo ikke vide om børnene er blevet tævet bevidstløse hver aften eller fået smæk hver halve år. Måske snakker vi to lidt forbi hinanden af den grund.

Ja, til en vis grad bør tvivlen komme børnene til gode, men havde kvinden været i fængsel var hun formentlig kommet ud nu. Hvor længe mener du at man skal straffes for en forseelse? 

Ja, du antog straks fremfor at spørge.

En straffeattest og en børneattest gælder som minimum i ti år. Det er, hvad jeg umiddelbart synes, man kan holde det op imod. Var hun blevet politianmeldt og dømt, havde det altså figureret på hendes straffeattest. 

Hun slog særligt det ene barn som et ret systematisk led i opdragelsen. Lussinger, rev barnet i håret m.v. Ikke kun i få tilfælde af affekt. Mere konkret kendskab har jeg ikke til det. Hun var næppe endt i fængsel, men havde muligvis fået en dom. 

Anmeld Citér

7. december 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Hvor længe skal man straffes? 

Tjah, havde kvinden gentagne gange slået et andet barn end hendes eget, havde hun aldrig siden kunnet få lov at arbejde med børn. Men vold mod eget barn straffes langt mildere. Der gives også meget lavere straffe for drab af eget barn sammenlignet med drab af fremmed barn.

Men hun skal da aldrig arbejde med børn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.