For lille fostervægt - hvad kan det betyde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.247 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. november 2017

Anonym trådstarter

På grund af manglende aktivitet i maven fik jeg kørt en hjertestrimmel på den lille og selvom den var normal, så ville de gerne lige tjekke ved en scanning, om alt var fint.

Flowet var fint og der var liv, MEN størrelsesmæssigt var det ikke helt godt. Der blev hentet en ekstra læge og de brugte lang tid ved computeren, og vi fik besked på at sætte os. Her fik vi den besked, at fostervægten var 20 procent under gennemsnittet, og at jeg derfor skal følges yderligere.

Kan nogle af jer fortælle, hvad det kan skyldes og/eller hvad det kan komme til at have af betydning? Er der noget jeg selv kan gøre?

Jeg er lidt (læs: meget) bekymret, må jeg nok indrømme...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

På grund af manglende aktivitet i maven fik jeg kørt en hjertestrimmel på den lille og selvom den var normal, så ville de gerne lige tjekke ved en scanning, om alt var fint.

Flowet var fint og der var liv, MEN størrelsesmæssigt var det ikke helt godt. Der blev hentet en ekstra læge og de brugte lang tid ved computeren, og vi fik besked på at sætte os. Her fik vi den besked, at fostervægten var 20 procent under gennemsnittet, og at jeg derfor skal følges yderligere.

Kan nogle af jer fortælle, hvad det kan skyldes og/eller hvad det kan komme til at have af betydning? Er der noget jeg selv kan gøre?

Du skal nok ringe derud for at få det præcise svar. Jeg blev også fulgt med skanninger i slutningen af min sidste graviditet, fordi baby lå under normalkurven - men hun vejede alligevel 3 kg, da hun blev født ugen inden terminsdatoen. Så det behøver ikke at betyde noget.

Anmeld Citér

27. november 2017

Carina:-)

Det kan være mange ting- og derfor de holder øje.

Når du også har mærket mindre liv ,kan det betyde at baby ikke helt får det den skal have-og så holder de godt øje.

Min den yngste havde fint flow osv - men bevægede sig ikke som han skulle.

Og ctg der skulle vise de udsving der er viste at de heller ikke var i top.

Det startede i uge 26 og så kørte det ellers med kontrol flere gange i ugen. 

Så jeg blev fuldt skarpt indtil ks i uge 34 hvor de vurdrede han havde bedst af at komme ud.

Du er i gode hænder- hold selv øje med liv om det bliver mindre ,og tøv ikke med at ringe med det samme .

Det skal nok gå - de passer godt på baby 

Anmeld Citér

27. november 2017

Carina:-)

Og du kan være ganske sikker på at de aldrig ville sende dig hjem ,j´hvis de var usikre på om det er forsvarligt.

Så selv om det er svært så træk vejret ned i maven- og bliver du meget bekymret.

Så ring- du skal ikke gå over være ked af det og tænke for meget - så vil de hellere end gerne snakke med dig og evt uddybe hvad de tænker. 

Anmeld Citér

27. november 2017

Anonym

Jeg var til 3 tilvækstscanninger med min datter, da jordemoderen skønnede hende til den lille side, da jeg var 30 uger henne. Hun blev scannet til at være 17-18% under gennemsnittet, og det passede meget fint, med hendes vægt, da hun blev født: 3100 gram, 10 dage over tid. Hun er nu 2 år og er stadig til den lille side. Men hun har hele tiden været både motorisk og sprogligt godt med/foran. Så det behøver slet ikke betyde noget, at den lille er for lille

Anmeld Citér

28. november 2017

2017morigen

Så længe flowet er fint og det kun er 20% negativt fra gennemsnittet  så er ikke noget som betyder noget som helst. Der skal bare holdes øje med det så lægerne ved om flowet er påvirket og baby ikke pludseligt er minus 30%.

Var selv minus 18 i uge 28 og minus 20 i uge 32. I uge 36 var jeg minus 8 og lidt over termin fik jeg en helt gennemsnitlig baby på Ca 3600g.

Arbejdet stressede mig en del og jeg kunne gå fra 8 uger før så afslapning har gjort en forskel her.

Men jeg var også udtryg undervejs men som sagt intet problem her. 

Anmeld Citér

28. november 2017

MorTil3+

Anonym skriver:

Jeg lå på neonatal med en kvinde der var blevet sat i gang før tid fordi hendes baby var for lille og ikke optog nok næring fra moderkagen. Hun blev sat i gang i uge 38 og pigen vejede 1700 ca. Ved jo ikke om det er det samme med dig, det er kun lægerne der kan gi et merekorrekt svar.

Anmeld Citér

28. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kan ikke fortælle hvad det skyldes, men du skal tænke på at de kan måle forkert ved scanninger også selv om du er langt henne. Og som andre skriver så holder de øje, så din baby kan komme ud hvis de vurdere det nødvendigt. Det kan sagtens være vægten retter sig til næste scanning, eller i hvert fald går det rigtige vej 

min datter blev målt til 21,5 procent under gennemsnittet, de fulgte mig med scanninger hver 2 uge, og vi endte på 18 procent under gennemsnittet til den sidste scanning (kan ikke præcis huske hvilken uge de stoppede med at scanne mig) 

Da hun kom ud (41+1) vejede hun 3500g, så i mit tilfælde har scanningerne ikke været helt korrekte. 

Anmeld Citér

28. november 2017

Thea14

Jeg ville ringe til lægerne og stille alle dine spørgsmål der. Det vil give dig mere ro end at høre folks erfaringer herinde.

Kan dog med sikkerhed sige at du ikke selv kan gøre noget for at ændre det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.