Min mand har dårlige manerer. Og jeg kan se at det selvfølgelig smitter af på vores børn.
I opdragelsen har jeg altid tænkt at de gode manerer ville komme med tiden, efterhånden som børnene og manden blev ældre. Men det sker desværre ikke.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg formår at lære børnene en anden adfærd end deres far :-) tilsyneladende er det ikke nok at jeg selv fremstår med et godt eksempel.
Jeg har selvfølgelig prøvet at tale med både mand og børn. Min mand forstår mine argumenter men hans vaner er så indgroede at han har svært ved at ændre det og han tænker overhovedet ikke over det.
Mine børn synes jo at jeg er 'den onde forælder' fordi far må noget de ikke må. Men jeg hverken kan eller vil opdrage en voksen mand.
Et par eksempler er sådan noget som bord manerer, min mand taler med munden så fuld af mad, at man ikke forstår hvad han siger. Han kan tage et stykke kød på gaflen, for derefter at sidde og pege med gaffel og kød, ud i luften mens han taler. Jeg har indført at børnene sætter deres tallerken i opvaskeren når de rejser sig, den eneste der ikke gør det er manden. Han siger ikke tak for mad, men rejser sig lynhurtigt og forsvinder på wc. Nogen gange opdager han slet ikke at en af børnene slet ikke er færdig med at spise inden han går fra bordet.
Det er småting men det er også bare eksempler på udfordringen.
Hvordan i alverden får jeg lært børnene gode manerer og måske også lidt manden?
Anmeld
Citér