Anonym skriver:
Jeg føler bare at når jeg kigger efter andre eller tænker på andre, så begynder jeg at tvivle om det så er tegn på at jeg ikke er helt tilfreds med ham jeg har. Vi kan også snakke om skuespillere der ser godt ud eller kommentere hvis vi ser en flot mand/dame. Jeg har bare tendens til at føle mig tarvelig hvis jeg går for mig selv og studerer fyre og tænker wow om dem.
Det er nok det ukendte om personen som kan virke tiltrækkende. Det her forhold er mig længste og har ikke haft så meget seriøst før ham, så derfor var der altid noget spændende ved det. Efter 4 år kan jeg godt mærke at jeg skal hive mig selv i at nu er det gået lidt for meget op i hverdag og kedelige rutiner. Kan føle at hans bekræftelse til mig ikke er nok.
Jeg har nok bare en idé om at alt skal være perfekt inden jeg sætter et barn til verden. Forholdet skal være så stærkt og vi skal være enige om alt. Men det er nok der jeg indser at jeg så måske ikke er klar. Desværre. Føler nemlig at jeg har lysten til at blive mor.
I mit 9-års lange eks- forhold der startede da jeg var 19, kiggede jeg også efter andre mænd, ville gerne flirte, i høj grad som en del af min personlighed, der var under intens udvikling i de der unge år. Men jeg skammede mig jo helt vildt ud fra de rammer et fast forhold havde. Det førte til følelser af at være forkert, moralsk fejlslagen, seksuelt forvirret, og generelt utilfreds. Derfra tog kiggen efter andre mænd mere form af søgen på alternativer og løsninger på det der jo måtte være galt i mit forhold. Jeg følte mig fanget og begrænset af de forventninger kærligheden og forholdet havde til mig, men som jeg jo helt oprigtigt havde svært ved at leve op til. Udover utroskab og negativt selvbillede var resultatet, at i mine øjne, så ville en indrømmelse af oprigtig engagement og satsning på vores forhold og fremtid, være ensbetydende med at låse mig fast i hvad der er passende for mig at være nysgerrig omkring..
Ved ikke hvor meget af det du kan bruge. Men mit råd er i hvert fald at du sætter dig ned og overvejer hvad præcist er drivkraften for din kiggen på andre. Du skal skille tingene så meget ad som muligt, forholde dig til dine tanker og lyster helt separeret fra skammen og dit forhold. Er det hele personen der er spændende som en del af alternative veje dit liv kunne tage? Er det bekræftelse der er vigtigt, og fyrens personlighed egentlig ikke er så intetessant? Er du nysgerrig omkring egen og andres seksualitet etc? Alle disse er legitime ting, som ikke skal skammes eller gemmes væk, men adresseres ærligt. Min pointe er, at man måske har tendens til at tænke parforhold som "pakker", hvor tingene bliver blandet sammen. Måske finder du ud af at det faktisk er din kæreste du allerhelst vil, at han er et fantastisk menneske, men der er andre ting du mangler ikke desto mindre. Og derfor skal du også redefinere hvad det ideelle lykkelige forhold er for dig, for jer sammen, og hvordan I bevæger jer hen i den retning.
Vil tilføje, at jeg er så glad for jeg ikke blev gravid med min eks, til trods for opstart hos fertilitetsklinik og skrukhed blandet sammen med panisk angst og tvivl. Dengang havde jeg ikke de her tanker, og vores forskellige værdier og forventninger var nok blevet afdækket helt i en senere og mere moden alder, hvor vi så skulle skilles. Jeg har nu også lært, at det for mig aldrig mere vil være tilstrækkeligt med et forhold beskrevet i mere rationale termer, som at passe godt sammen, være bedste venner, vide hvor man har hinanden mm.. Jeg har mødt manden i mit liv, hvor der ikke er tvivl, og forelskelsen er som intet før. Han er den jeg ønskede at være halvdelen af mit barn, og at give livets største ting til og dele den med. Og vores datter er bare et kærlighedsbarn. Vi startede for 5 år et forhold, der skulle igennem krise for at forstå, at vi ikke vil nøjes og begrænses, men at vi vil hinanden, har samme værdier og har lagt mange timer i komplet åbenhed og ærlighed omkring alle aspekter af vores identiteter. Vi har fået en hel særlig tæthed og tillid, og selvtillid, hvor vi kan være os selv, ikke være jalous og mistroiske etc. Undskyld den lange roman, med tvivlsom brugbarhed, men det har gavnet mig så meget, at arbejde med mig selv, definere min identitet og min lykke og krav til partner, før børn kom til. Så pres ikke dig selv, har du tvivl, er der grund til at undersøge og forstå dem.