Jeg vil ikke kunne genkendes af praktikstedet, så jeg skriver anonymt. Nogen jeg kender vil måske kunne genkende mig, men lad venligst være at tilkendegive hvem jeg er.
Jeg er nyuddannet, meget gravid og ledig. Jg skal på barsel i december, men har alligevel valgt at opsøge en praktik, som jeg kan nå i 5 uger op til barsel. For det første, så VIL jeg jo faktisk gerne ud at bruge mit fag. For det andet skal jeg aktiveres efter senest 13 uger, og hvis ikke jeg når noget før barsel, skal jeg ud i aktivering LIGE efter barsel, hvilket er meget stressende ift. at finde noget, der er relevant.
Nå, men dagen efter jeg er blevet ledig opsøger jeg et fagrelevant virksomhed. De svarer straks, at de gerne vil have mig. De ved, hvornår jeg skal på barsel, og at det derfor 'haster' lidt. De skriver, at de vil mødes.
Derefter følger en periode på 4 uger (!!) hvor det er helt umuligt at få noget i stand. Der bliver ikke svaret på mails. Telefonen bliver ikke taget, og der reageres ikke på mine beskeder på telefonsvaren. Det er vel at mærke en oprigtig anerkendt virksomhed, så det er ikke fordi det er et eller andet snusket mistænksomt sted.
Endelig mødes vi efter 4 uger. Men det virker på lederen som om, at hun aldrig har sat sig ind i, hvad jeg kan tilbyde fagligt (skrevet i ansøgningen og gentaget i telefonsamtale), så det går der noget tid med. Hun har heller ikke tænkt over, hvad jeg egentlig kan lave i praktikken.
Hun bliver til sidst enig med dig selv om at tilknytte mig en af de ansatte, som jeg skal hjælpe. Den ansatte er så ikke i huset, så jeg bliver sendt hjem igen. Jeg får at vide, at jeg vil modtage en mail vedrørende om der er opgaver til mig i dag, og hvis der ikke er, hvad jeg skal lave onsdag, altså i morgen. Hun siger, at hun senere samme dag vil registrere praktikken digitalt, så mit jobcenter kan se det.
Og ja. Klokken er nu ved at være 14 tirsdag. Jeg har ikke hørt noget fra praktikstedet. Så jeg har været hjemme i dag. Jeg har heller ikke hørt noget angående i morgen - Ja, der er et par timer endnu til lederen har fri, men stadig. Og ja. Så har hun heller ikke registreret praktikken i systemet, som hun havde lovet.
Og jeg havde en aftale med min jobkonsulent om, at jeg måtte fritages fra jobsøgning under praktik, fordi jeg snart skal på barsel. Men fordi hun så ikke har registreret praktikken i går, siger min konsulent, at jeg skal søge to jobs i denne uge, hvilket efterhånden også er lidt presset, hvis det faktisk ender med, at jeg skal arbejde fuldtid fra i morgen.
Jeg er så frustreret. Ja, jeg er ledig og praktikant. Men jeg føler, at min tid intet betyder, og at de faktisk ikke har tid til at have mig. Hvorfor sige ja? Og jeg kan ikke søge andet, fordi jeg bliver holdt hen. Og jeg må hellere ikke sige, at jeg ikke vil praktikken alligevel, for så kan jeg blive sat i karantæne ift. dagpenge.
Jeg er så ked af det. Nu har jeg spildt snart 5 uger, hvor jeg kunne have fundet et andet aktiveringstilbud, og jeg kan ikke nå at finde noget andet nu. Og jeg kan intet planlægge. Jeg har fx brug for at se min læge ang. noget semiakut, men jeg har ikke turde bestille tid i dag, fordi jeg ikke vil svigte min praktik, som jeg så alligevel ikke har hørt noget fra.
Kan man virkelig intet gøre? Må man virkelig ikke?