Jeg vil ikke kunne genkendes af praktikstedet, så jeg skriver anonymt. Nogen jeg kender vil måske kunne genkende mig, men lad venligst være at tilkendegive hvem jeg er.
Jeg er nyuddannet, meget gravid og ledig. Jg skal på barsel i december, men har alligevel valgt at opsøge en praktik, som jeg kan nå i 5 uger op til barsel. For det første, så VIL jeg jo faktisk gerne ud at bruge mit fag. For det andet skal jeg aktiveres efter senest 13 uger, og hvis ikke jeg når noget før barsel, skal jeg ud i aktivering LIGE efter barsel, hvilket er meget stressende ift. at finde noget, der er relevant.
Nå, men dagen efter jeg er blevet ledig opsøger jeg et fagrelevant virksomhed. De svarer straks, at de gerne vil have mig. De ved, hvornår jeg skal på barsel, og at det derfor 'haster' lidt. De skriver, at de vil mødes.
Derefter følger en periode på 4 uger (!!) hvor det er helt umuligt at få noget i stand. Der bliver ikke svaret på mails. Telefonen bliver ikke taget, og der reageres ikke på mine beskeder på telefonsvaren. Det er vel at mærke en oprigtig anerkendt virksomhed, så det er ikke fordi det er et eller andet snusket mistænksomt sted.
Endelig mødes vi efter 4 uger. Men det virker på lederen som om, at hun aldrig har sat sig ind i, hvad jeg kan tilbyde fagligt (skrevet i ansøgningen og gentaget i telefonsamtale), så det går der noget tid med. Hun har heller ikke tænkt over, hvad jeg egentlig kan lave i praktikken.
Hun bliver til sidst enig med dig selv om at tilknytte mig en af de ansatte, som jeg skal hjælpe. Den ansatte er så ikke i huset, så jeg bliver sendt hjem igen. Jeg får at vide, at jeg vil modtage en mail vedrørende om der er opgaver til mig i dag, og hvis der ikke er, hvad jeg skal lave onsdag, altså i morgen. Hun siger, at hun senere samme dag vil registrere praktikken digitalt, så mit jobcenter kan se det.