Selvbevidst og bekymret for størrelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.258 visninger
9 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. november 2017

Anonym trådstarter

Jeg begynder at have en bekymring, der fylder mere og mere. Jeg er gravid for 3. gang med termin om et par måneder. Mine to første børn er født mindst en uge over termin med en vægt på mellem 4000-4500 gram. Har haft nogle gode fødsler, det er ikke det.

Nu er jeg så gravid igen, og det tegner til at blive en stor én atter en gang. Scannet til knap 1600 gram 29+4. Hvilket er lidt over gennemsnittet, det svarer til gennemsnittet for 30+... Dertil er der flere og flere, der bliver nærmest chokerede over min termin. To gange indenfor en uge har jeg oplevet kvinder der har spurgt, hvornår jeg har termin, og når de får at vide, at der er nogle måneder endnu, ligner de nogen, der lige er faldet ned fra månen.

Jeg begynder efterhånden at blive flov over at føle mig kæmpestor, samt bekymret for den lilles vægt. Han skulle helst holde sig under 4500, for ellers er det jo, at fødslen kan blive sværere. Og så er jeg også bare ked af de chokerede blikke, og de udsagn jeg fik med de andre. Hvor folk med "almindelige" babyer får at vide "Nej en sød lille en", har jeg i stedet for fået kommentarer som "Nøj en basse, du har dig der", og det gør mig ked af det. Uanset det vigtigste er, at den lille er sund og rask.

Hvad skal jeg gøre? jeg er bange, fordi han er så stor, og jeg er ked af, at folk tænker, jeg er så enorm, når der stadig er to måneder endnu  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2017

Anonym

Hvordan kan det være, at du er bekymret for den lilles størrelse?  Er det fordi du er bange for at føde en stor en igen? 

Jeg har tre børn hvor den første vejede 4859 g ved fødsel, og den anden vejede 4410 g ved fødsel   Med nummer tre blev jeg tilbudt igangsættelse før tid, men jeg gik selv i fødsel to uger før tid (og de andre er født efter termin). Hun vejede kun 3500 g ved fødsel. Min erfaring siger mig, at mavestørrelsen ikke har noget at gøre med størrelsen på barnet. 

Jeg synes du skal snakke med din jordemoder om dine bekymringer. Måske kan i sammen finde en løsning til det der bekymrer dig. 

(Jeg er lige anonym af hensyn til ikke at blive genkendt af folk ud fra vægten på mine børn)

Anmeld Citér

4. november 2017

Anonym

Og med hensyn til folks kommentarer så lad dem vandre. Det er nok bare et akavet forsøg på at smalltalke om din graviditet 

Anmeld Citér

4. november 2017

Anonym

Jeg har ikke meget at sige om det med størrelsen på dine børn - jeg har selv født et forholdsvist lille barn og så en ekstremt præmatur, så der har jeg desværre ikke noget erfaring at dele ud af. Jeg fik dog ofte kommentarer som "Får hun nu også mad nok?" og "Sig mig, sulter du hende?" fordi min første var en lille, slank baby som så har vokset sig til en lille, slank pige. Selv nu, hvor hun er 3, kommenterer folk stadig på hendes lille størrelse.

Med hensyn til størrelsen på din mave, vil jeg sige at folk er mærkelige. Da jeg var gravid med min datter, fik jeg kommentarer på hvor stor jeg var (jeg var så også meget slank, inden jeg blev gravid) og at jeg da måtte være lige op over, da der stadig var et par måneder til. Da jeg så rent faktisk nåede dertil, hvor termin var lige rundt om hjørnet, fik jeg kommentarer om hvordan jeg da ikke var særlig stor og at det da måtte blive en lille baby. Faktisk var jeg ved optikeren en uge inden min fødsel og da jeg fortalte hende at jeg var gravid - for hun opdagede det ikke selv - og at jeg kunne føde når som helst, blev hun virkelig overrasket og troede faktisk ikke rigtig på mig.

Anmeld Citér

4. november 2017

Anonym

Min baby lå også lidt over gennemsnittet i hele graviditeten og skønnet til at skulle veje omkring 4 kilo op til termin. 

Jeg var kæmpe og var faktisk til en ekstra scanning da jm mente jeg måske havde for meget fostervand, dog lå det "bare" i den høje ende. Alle spurgte mig nu må det være op over.. Men nej der var stadig et par måneder igen...

Jeg kan godt følge dig og frygter for at jeg bliver endnu større næste gang. 

Jeg er normalt rimelig slank og kun 168 høj. Jeg tog 23 kg. På 

Fik en baby på 3800 gram, så hun var ikke så stor alligevel

Nu er jeg kun et par kilo fra min før graviditetsvægt

Tror ikke rigtig jeg kunne gøre så meget ved vægten, for havde virkelig meget vand inde ved hende, en stor moderkage som jm var meget overrasket over, og til sidst rigtig meget vand i kroppen. 

Jeg håber min krop reagerer anderledes på næste graviditet for jeg havde virkelig en stor mave. Kan godt forstå folk også spurgtd om der var to.. 

Anmeld Citér

4. november 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det eneste, du reelt selv kan gøre, er vel at forsøge at ændre dit syn på de kommentarer, du får. Mine børn vejede 3800, 4800 og 3600, og jeg var kæmpe-kolossal med nr. to - er kun 160 høj, så maven ragede virkelig ud. Jeg nød det og tog bestemt ikke folks kommentarer om, at jeg måtte være over termin allerede flere måneder før, ilde op - jeg følte mig smuk og frodig og stolt af min enorme mave. 

Da så den store knægt kom til verden, var jeg ligeledes stolt af den kernesunde og flotte baby, der var helt “færdigbagt” og lækker. Jeg blev indlagt på enestue på fødegangen nogle dage efter fødslen, som foregik hjemme, pga infektion i underlivet, og der kom den ene sygeplejerske efter den anden lige ind alene for at se den lækre-smækre baby, som de talte meget om på personalestuen, fordi han var så flot og stor. Så jeg har bestemt ikke opfattet det negativt, når folk kommenterede på hans størrelse - tværtimod. Og jeg ville da langt hellere have store babyer med sul på kroppen end små, spinkle og fine nips, som jeg let ville frygte ikke havde noget at stå imod med. 

Desuden er det vel oftest sådan, at man HELT objektivt sagtens kan se, at ens eget pus er det ubetinget smukkeste og lækreste fx i mødregruppen, uanset størrelse og udseende iøvrigt  

Anmeld Citér

4. november 2017

A-1995

Det er lidt sjovt, for jeg tror uanset hvad så bliver man aldrig rigtig tilfreds...

jef har født to små nips. 2800 og 2900 gram. Begge gange så jeg nærmest ikke gravid ud og kunne nemt have holdt det skjult. Jeg HADEDE at det slet ikke var synligt og ville så gerne se gravid ud. Folk der så fik det af vide kommenterede med det samme på min meget lille mave og de meget små børn der uden tvivl måtte komme. 

Da de så var født var der konstant bekymring om at de ikke have noget at stå imod med og de lignede små fugleunger i starten da de tabte sig... 

jeg ville ELSKE at få en ordentlig basse... ☺️☺️

Anmeld Citér

5. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg begynder at have en bekymring, der fylder mere og mere. Jeg er gravid for 3. gang med termin om et par måneder. Mine to første børn er født mindst en uge over termin med en vægt på mellem 4000-4500 gram. Har haft nogle gode fødsler, det er ikke det.

Nu er jeg så gravid igen, og det tegner til at blive en stor én atter en gang. Scannet til knap 1600 gram 29+4. Hvilket er lidt over gennemsnittet, det svarer til gennemsnittet for 30+... Dertil er der flere og flere, der bliver nærmest chokerede over min termin. To gange indenfor en uge har jeg oplevet kvinder der har spurgt, hvornår jeg har termin, og når de får at vide, at der er nogle måneder endnu, ligner de nogen, der lige er faldet ned fra månen.

Jeg begynder efterhånden at blive flov over at føle mig kæmpestor, samt bekymret for den lilles vægt. Han skulle helst holde sig under 4500, for ellers er det jo, at fødslen kan blive sværere. Og så er jeg også bare ked af de chokerede blikke, og de udsagn jeg fik med de andre. Hvor folk med "almindelige" babyer får at vide "Nej en sød lille en", har jeg i stedet for fået kommentarer som "Nøj en basse, du har dig der", og det gør mig ked af det. Uanset det vigtigste er, at den lille er sund og rask.

Hvad skal jeg gøre? jeg er bange, fordi han er så stor, og jeg er ked af, at folk tænker, jeg er så enorm, når der stadig er to måneder endnu  

Sommetider er scanningerne ikke helt præcise, min datter blev vurderet meget for lille, sidst jeh var gravid. Hun vejede 3500 g da hun kom ud, så hun var jo ikke lille. Blev ellers scannet i hoved og røv dengang og de havde slet ikke Ret. Så det er jo ikke helt sikkert den scanning du har fået er helt præcis 

med hensyn til hvad folk siger om et barn som er større end gennemsnittet, så tænker jeg da os, at de bare ikke er gode til at smalltalke (som en anden også skriver) det vigtigste er, at dit barn er sundt og rask. 

Og vi er alle forskellige, så at du får en "stor" mave når du er gravid er jo på ingen måder din skyld, men blot sådan din krop er når den er gravid. 

Jeg er gravid nu i uge 34, min mave er lille og folk kigger også mærkeligt på mig når jeg fortæller at der kun er 6 uger til termin, jeg har fået kommentar som feks. Er du sikker på baby vokser som den skal og det bliver nok os en lille baby, du er jo ikke selv så stor osv. 

- men de må kigge så tosset de vil og smide deres kommentarer - jeg gider ikke gå op i hvad der bliver sagt 

Anmeld Citér

6. november 2017

Anonym

Du må have den dejligste gravide mave, det lyder det til 
Jeg forstår godt det ikke føles godt når de kommentere på babyens størrelse. Jeg får skam også den slags sætninger om min baby. Og hun er fuldstændig gennemsnitlig. 
Men det er sådan noget folk siger fordi de ikke rigtigt ved hvad de lige skal finde på. Men de vil så gerne bare sige noget. Og jeg svarer altid "Ja de er dejligt bløde" eller "Sådan skal man da se ud når man er en baby" 

Din baby er sikkert helt vildt skøn og perfekt

Anmeld Citér

7. november 2017

CarinaSB

Anonym skriver:

Da jeg ventede den store var jeg en kæmpe hval (157 cm høj) og havde taget en masse på .. Folk blev også ved med at sige at jeg fik en kæmpe baby.. men ud kom en lille nips på 3190 g og 50 cm .. :) lad deres kommentar gå ind af det ene øre og ud af det andet :)

Da jeg var i uge 30 lignede jeg ærligt en der var laaaaaaangt over termin .. :) 

Lad være med at bekymre dig .. :) du skal bare nyde det lille liv du har i maven <3

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.