Dårlig korttidshukommelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.857 visninger
9 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. november 2017

Anonym trådstarter

Min mands datter er startet i børnehaveklasse, ved skolehjemsamtale får de afvide, at lærerne memer hun skal gå om. Dette synes min mand er en god ide, da hun har meget svært ved at lære bogstaver og tal, og vi har været opmærksomme på at der evt var et problem. 

De mener på skolen, at hendes hjerne muligvis ikke er modnet (som en 6 årigs burde være) og at hun har en dårlig korttidshukommelse. 

Skolen har dog ikke redskaber til at hjælpe hende, men de vil finde ud af hvad de skal gøre, for at hjælpe hende 

er der andre herinde, som har børn eller kender nogle som har dårlig korttidshukommelse?og i så fald, hvordan greb i og skolen det an ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2017

Anonym

Mon ikke det er skolen der er noget i vejen med. Jeg synes det er helt vildt at de efter så kort tid allerede kan sige at hun skal gå om. Min er da heller ikke den der er mest kvik i klassen. Men gå om det har de da slet ikke snakket om. 

Anmeld Citér

3. november 2017

lineog4

Anonym skriver:

Min mands datter er startet i børnehaveklasse, ved skolehjemsamtale får de afvide, at lærerne memer hun skal gå om. Dette synes min mand er en god ide, da hun har meget svært ved at lære bogstaver og tal, og vi har været opmærksomme på at der evt var et problem. 

De mener på skolen, at hendes hjerne muligvis ikke er modnet (som en 6 årigs burde være) og at hun har en dårlig korttidshukommelse. 

Skolen har dog ikke redskaber til at hjælpe hende, men de vil finde ud af hvad de skal gøre, for at hjælpe hende 

er der andre herinde, som har børn eller kender nogle som har dårlig korttidshukommelse?og i så fald, hvordan greb i og skolen det an ? 



Først vil jeg lige skrive, at jeg synes ikke det er for tidligt at italesætte en udfordring som eventuelt kan kompenseres for ved at tænke i at gå i 0. Klasse en gang til. Det er måske for tidligt at tage endelig stilling med mindre det er fordi man tænker det ville være bedst for pigen at komme i børnehave igen.

Jeg tænker det de taler om udfordringer med arbejdshukommelsen. Kort tids hukommelsen er den der især er udfordret hos ældre, hvad var det jeg spiste til morgenmad - puha det ved jeg ikke, men jeg ved hvad jeg fik i konfirmationsgave. Hvorimod arbejdshukommelsen er den vi aktiverer når vi fx læser, lærer tal osv. Det er en sådan i nuet hukommelse, hvor vi henter fra både korttidshukommelsen og langtidshukommelse men ikke lagre - de fleste kender det at sidde og lægge sammen i hovedet fx og så er der en der spørger om noget og så er det hele væk, og man skal starte forfra - det er arbejdshukommelsen.

Arbejdshukommelsen er vigtigt fx når vi tilegner os et bogstavskednskab og talbegreb. Personer med en svag arbejdshukommelse skal ned og hente i langtidshukommelse lager hver gang de skal to bogstaver sammen, for det er det bogstavernes navn, lyd og funktion er og ikke oppe i arbejdshukommelsen - det her er meget forsimplet, der er langt flere finesser hvis man dykker dybt ned i det.

Der kan arbejde kompenserende med arbejdshukommelsen, og der er også nogle der mener man ved fx et træningsprogram kan træne arbejdshukommelsen (desværre er det ofte også sådan at stoppes træningen så går de fleste tilbage til status quo). Arbejdshukommelsen er dog også et spørgsmål om modenhed i hjernen, og det er formodentlig en af grundende til de italesætter muligheden for at tage 0. Klasse igen. 

Jeg arbejder med elever der har generelle indlæringsvanskeligheder og de har alle sammen også en svag arbejdshukommelse. Vi arbejder med netop den hukommelse fx ved vendespil, Kims lege, give små opgaver som at hente to blyanter i det andet rum (hvad var det nu lige jeg skulle), hentediktater (ud og hente bogstaverne til et ord og lære dem en strategi med at sige dem højt fx), i det hele taget alt der handler om at huske både over tid og over afstande og lære strategier når man nu ved man nok glemmer det. Vi arbejder også med at voksne giver korte beskeder, man kan ikke både huske hent blå og rød farve, tag skriveunderlag, papir, sæt dig og så tegn alle konsonanter blå og vokaler røde, et børn med en vag arbejdshukommelse er tabt med så mange informationer og beskeder. Så dele beskederne op. 

Hvis skolen ikke er vant til at arbejde med børn med svag arbejdshukommelsen (så er det nok på tide for en del flere personer har det), så er de en god ide at kontakte PPR og få råd, for mange gange skal der kun få ændringer til så vil dagligdagen være lettere. Og måske man skal anerkende jamen denne elev skal fast på sit bord have alfabetet og en tallinie/tavle med de tal som hun arbejder med. Måske skal eleven arbejde med konkrete materIaler og kan måske bedre huske eller hente fra langtidshukommelse hvis bogstaverne er fysiske, måske kan hun bedre huske hvis bogstaverne bindes op på en historie a la: k er kaninen der ville ud af sit bord, måske kan hun huske bedre hvis der anvendes håndfonemer mm. Alt det kan skolen hente hjælp til hos PPR (og lærere som mig selv der arbejder med det dagligt). 

Når alt det er skrevet, så er det ikke en skam eller lignende at tage o. Klase en gang til så man modnes både mentalt og hjernemæssigt. Så tag endelig imod hvis det bliver konklusionen, men husk så også at bede om man tænker anderledes så det ikke bliver et år til på samme måde.

Anmeld Citér

3. november 2017

klmf

Min dreng har nedsat arbejdshukommelse (se udmærket beskrivelse ved Line ovenover). Han har lige været til test ved psykolog gennem PPR, en såkaldt WISC-test. Nu venter vi på svar ift om/hvad der kan iværksættes af specielstøtte til ham. Han er skoleudsat, hvilket gjorde ham enormt meget gavn  Så umiddelbart synes jeg det er positivt, at de allerede nu italesætter hendes udfordringer, men de må dælme også kunne tilbyde en fagligt velfunderet plan for hende. Men at tage 'nulteren' igen kan nu være rigtig godt, det kan give et år ekstra til at komme lidt frem i bussen

Anmeld Citér

3. november 2017

Anonym

Anonym skriver:

Mon ikke det er skolen der er noget i vejen med. Jeg synes det er helt vildt at de efter så kort tid allerede kan sige at hun skal gå om. Min er da heller ikke den der er mest kvik i klassen. Men gå om det har de da slet ikke snakket om. 



Man bliver så træt. 

Anmeld Citér

5. november 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Mon ikke det er skolen der er noget i vejen med. Jeg synes det er helt vildt at de efter så kort tid allerede kan sige at hun skal gå om. Min er da heller ikke den der er mest kvik i klassen. Men gå om det har de da slet ikke snakket om. 



Vi er nærmere blevet enige om, at det er børnehaven, som måske burde ha opdaget at hun er bagud inden de melder hende skoleklar. 

Men i hvert fald er vi enige om, at hun skal gå om, jeg vil bare rigtig gerne have nogle redskaber, så jeg og far kan hjælpe hende bedst muligt i forbindelse med lektier. 

Anmeld Citér

5. november 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Først vil jeg lige skrive, at jeg synes ikke det er for tidligt at italesætte en udfordring som eventuelt kan kompenseres for ved at tænke i at gå i 0. Klasse en gang til. Det er måske for tidligt at tage endelig stilling med mindre det er fordi man tænker det ville være bedst for pigen at komme i børnehave igen.

Jeg tænker det de taler om udfordringer med arbejdshukommelsen. Kort tids hukommelsen er den der især er udfordret hos ældre, hvad var det jeg spiste til morgenmad - puha det ved jeg ikke, men jeg ved hvad jeg fik i konfirmationsgave. Hvorimod arbejdshukommelsen er den vi aktiverer når vi fx læser, lærer tal osv. Det er en sådan i nuet hukommelse, hvor vi henter fra både korttidshukommelsen og langtidshukommelse men ikke lagre - de fleste kender det at sidde og lægge sammen i hovedet fx og så er der en der spørger om noget og så er det hele væk, og man skal starte forfra - det er arbejdshukommelsen.

Arbejdshukommelsen er vigtigt fx når vi tilegner os et bogstavskednskab og talbegreb. Personer med en svag arbejdshukommelse skal ned og hente i langtidshukommelse lager hver gang de skal to bogstaver sammen, for det er det bogstavernes navn, lyd og funktion er og ikke oppe i arbejdshukommelsen - det her er meget forsimplet, der er langt flere finesser hvis man dykker dybt ned i det.

Der kan arbejde kompenserende med arbejdshukommelsen, og der er også nogle der mener man ved fx et træningsprogram kan træne arbejdshukommelsen (desværre er det ofte også sådan at stoppes træningen så går de fleste tilbage til status quo). Arbejdshukommelsen er dog også et spørgsmål om modenhed i hjernen, og det er formodentlig en af grundende til de italesætter muligheden for at tage 0. Klasse igen. 

Jeg arbejder med elever der har generelle indlæringsvanskeligheder og de har alle sammen også en svag arbejdshukommelse. Vi arbejder med netop den hukommelse fx ved vendespil, Kims lege, give små opgaver som at hente to blyanter i det andet rum (hvad var det nu lige jeg skulle), hentediktater (ud og hente bogstaverne til et ord og lære dem en strategi med at sige dem højt fx), i det hele taget alt der handler om at huske både over tid og over afstande og lære strategier når man nu ved man nok glemmer det. Vi arbejder også med at voksne giver korte beskeder, man kan ikke både huske hent blå og rød farve, tag skriveunderlag, papir, sæt dig og så tegn alle konsonanter blå og vokaler røde, et børn med en vag arbejdshukommelse er tabt med så mange informationer og beskeder. Så dele beskederne op. 

Hvis skolen ikke er vant til at arbejde med børn med svag arbejdshukommelsen (så er det nok på tide for en del flere personer har det), så er de en god ide at kontakte PPR og få råd, for mange gange skal der kun få ændringer til så vil dagligdagen være lettere. Og måske man skal anerkende jamen denne elev skal fast på sit bord have alfabetet og en tallinie/tavle med de tal som hun arbejder med. Måske skal eleven arbejde med konkrete materIaler og kan måske bedre huske eller hente fra langtidshukommelse hvis bogstaverne er fysiske, måske kan hun bedre huske hvis bogstaverne bindes op på en historie a la: k er kaninen der ville ud af sit bord, måske kan hun huske bedre hvis der anvendes håndfonemer mm. Alt det kan skolen hente hjælp til hos PPR (og lærere som mig selv der arbejder med det dagligt). 

Når alt det er skrevet, så er det ikke en skam eller lignende at tage o. Klase en gang til så man modnes både mentalt og hjernemæssigt. Så tag endelig imod hvis det bliver konklusionen, men husk så også at bede om man tænker anderledes så det ikke bliver et år til på samme måde.



Tak for svar, jeg vil helt sikkert gå videre med de ting du har skrevet. 

Vi er i gang med vendespil og kimsleg og ellers er vi lidt lost herhjemme og det samme var skolen. 

Skolen vil gå videre med tingene, så de også ved hvad de skal gøre i forhold til, at hjælpe hende. 

Skolen mener ikke hun er modnet i hjerne som en 6 årig burde være, så vi synes helt sikkert det ee en god ide at gå om, MEN der skal bare tages hånd om tingene nu og ikke først til næste år 

jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ved om det er arbejdshukommelsen eller korttidshukommelsen den er galt med. Hun kan nemlig ofte ikke huske hvad vi lavede i går eller andre små ting - og derudover kan hun ikke huske/genkende bogstaver og tal osv

jeg ved ikke om det evt er en blanding af begge dele evt ? 

Anmeld Citér

5. november 2017

Anonym trådstarter

klmf skriver:

Min dreng har nedsat arbejdshukommelse (se udmærket beskrivelse ved Line ovenover). Han har lige været til test ved psykolog gennem PPR, en såkaldt WISC-test. Nu venter vi på svar ift om/hvad der kan iværksættes af specielstøtte til ham. Han er skoleudsat, hvilket gjorde ham enormt meget gavn  Så umiddelbart synes jeg det er positivt, at de allerede nu italesætter hendes udfordringer, men de må dælme også kunne tilbyde en fagligt velfunderet plan for hende. Men at tage 'nulteren' igen kan nu være rigtig godt, det kan give et år ekstra til at komme lidt frem i bussen



Hvad er en wisc-test? 

Godt det gjorde din søn godt, at få et år mere i børnehaven, det lyder som om, de har en smule mere styr på, at hjælpe ham end de desværre har på den her skole. 

 

Anmeld Citér

5. november 2017

lineog4

Anonym skriver:



Tak for svar, jeg vil helt sikkert gå videre med de ting du har skrevet. 

Vi er i gang med vendespil og kimsleg og ellers er vi lidt lost herhjemme og det samme var skolen. 

Skolen vil gå videre med tingene, så de også ved hvad de skal gøre i forhold til, at hjælpe hende. 

Skolen mener ikke hun er modnet i hjerne som en 6 årig burde være, så vi synes helt sikkert det ee en god ide at gå om, MEN der skal bare tages hånd om tingene nu og ikke først til næste år 

jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ved om det er arbejdshukommelsen eller korttidshukommelsen den er galt med. Hun kan nemlig ofte ikke huske hvad vi lavede i går eller andre små ting - og derudover kan hun ikke huske/genkende bogstaver og tal osv

jeg ved ikke om det evt er en blanding af begge dele evt ? 



Jeg synes I skal spørge til at få hende testet yderligere fx med en wisc test så man sætter ind de rigtige steder. 

Anmeld Citér

5. november 2017

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Jeg synes I skal spørge til at få hende testet yderligere fx med en wisc test så man sætter ind de rigtige steder. 



Der er en som har nævnt wisc testen, så den går jeg videre med, når vi skal til møde ang dette på skolen  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.