Anonym skriver:
Min mands datter er startet i børnehaveklasse, ved skolehjemsamtale får de afvide, at lærerne memer hun skal gå om. Dette synes min mand er en god ide, da hun har meget svært ved at lære bogstaver og tal, og vi har været opmærksomme på at der evt var et problem.
De mener på skolen, at hendes hjerne muligvis ikke er modnet (som en 6 årigs burde være) og at hun har en dårlig korttidshukommelse.
Skolen har dog ikke redskaber til at hjælpe hende, men de vil finde ud af hvad de skal gøre, for at hjælpe hende 
er der andre herinde, som har børn eller kender nogle som har dårlig korttidshukommelse?og i så fald, hvordan greb i og skolen det an ?
Først vil jeg lige skrive, at jeg synes ikke det er for tidligt at italesætte en udfordring som eventuelt kan kompenseres for ved at tænke i at gå i 0. Klasse en gang til. Det er måske for tidligt at tage endelig stilling med mindre det er fordi man tænker det ville være bedst for pigen at komme i børnehave igen.
Jeg tænker det de taler om udfordringer med arbejdshukommelsen. Kort tids hukommelsen er den der især er udfordret hos ældre, hvad var det jeg spiste til morgenmad - puha det ved jeg ikke, men jeg ved hvad jeg fik i konfirmationsgave. Hvorimod arbejdshukommelsen er den vi aktiverer når vi fx læser, lærer tal osv. Det er en sådan i nuet hukommelse, hvor vi henter fra både korttidshukommelsen og langtidshukommelse men ikke lagre - de fleste kender det at sidde og lægge sammen i hovedet fx og så er der en der spørger om noget og så er det hele væk, og man skal starte forfra - det er arbejdshukommelsen.
Arbejdshukommelsen er vigtigt fx når vi tilegner os et bogstavskednskab og talbegreb. Personer med en svag arbejdshukommelse skal ned og hente i langtidshukommelse lager hver gang de skal to bogstaver sammen, for det er det bogstavernes navn, lyd og funktion er og ikke oppe i arbejdshukommelsen - det her er meget forsimplet, der er langt flere finesser hvis man dykker dybt ned i det.
Der kan arbejde kompenserende med arbejdshukommelsen, og der er også nogle der mener man ved fx et træningsprogram kan træne arbejdshukommelsen (desværre er det ofte også sådan at stoppes træningen så går de fleste tilbage til status quo). Arbejdshukommelsen er dog også et spørgsmål om modenhed i hjernen, og det er formodentlig en af grundende til de italesætter muligheden for at tage 0. Klasse igen.
Jeg arbejder med elever der har generelle indlæringsvanskeligheder og de har alle sammen også en svag arbejdshukommelse. Vi arbejder med netop den hukommelse fx ved vendespil, Kims lege, give små opgaver som at hente to blyanter i det andet rum (hvad var det nu lige jeg skulle), hentediktater (ud og hente bogstaverne til et ord og lære dem en strategi med at sige dem højt fx), i det hele taget alt der handler om at huske både over tid og over afstande og lære strategier når man nu ved man nok glemmer det. Vi arbejder også med at voksne giver korte beskeder, man kan ikke både huske hent blå og rød farve, tag skriveunderlag, papir, sæt dig og så tegn alle konsonanter blå og vokaler røde, et børn med en vag arbejdshukommelse er tabt med så mange informationer og beskeder. Så dele beskederne op.
Hvis skolen ikke er vant til at arbejde med børn med svag arbejdshukommelsen (så er det nok på tide for en del flere personer har det), så er de en god ide at kontakte PPR og få råd, for mange gange skal der kun få ændringer til så vil dagligdagen være lettere. Og måske man skal anerkende jamen denne elev skal fast på sit bord have alfabetet og en tallinie/tavle med de tal som hun arbejder med. Måske skal eleven arbejde med konkrete materIaler og kan måske bedre huske eller hente fra langtidshukommelse hvis bogstaverne er fysiske, måske kan hun bedre huske hvis bogstaverne bindes op på en historie a la: k er kaninen der ville ud af sit bord, måske kan hun huske bedre hvis der anvendes håndfonemer mm. Alt det kan skolen hente hjælp til hos PPR (og lærere som mig selv der arbejder med det dagligt).
Når alt det er skrevet, så er det ikke en skam eller lignende at tage o. Klase en gang til så man modnes både mentalt og hjernemæssigt. Så tag endelig imod hvis det bliver konklusionen, men husk så også at bede om man tænker anderledes så det ikke bliver et år til på samme måde.