I skal helt klart have en snak om fair fordeling. Din kæreste skal kunne acceptere at hjælpe til. Men! Jeg er også nødt til at sige, at du nok skal slippe tøjlerne lidt. Jeg kan forestille mig, at din kæreste må føle sig vildt umyndiggjort, når du lister rundt og finder tøj til den lille, efter du har instrueret ham om medicin på SMS, frem for at sove. Han er jo faren, han er ikke et lille barn, og hvorfor kan han ikke selv finde tøj? Så kan det godt være, at det ikke lige matcher eller noget, men so what?
Jeg har jordens dejligste kæreste, og nu vil jeg ikke lige sammenligne din eller min situation. Men der er nogle principper. Han er sådan en pleaser, der gerne vil gøre alt for alle, og noget for sig selv til sidst. Før ham var jeg vant til at ordne alting og var meget aktiv hjemme. Jeg har været nødt til at tage en snak med ham om måske at han skulle hjælpe og gøre tingene lidt mindre, fordi jeg pludselig kunne mærke jeg blev mere doven af det. Det var ikke bevidst. Men jeg kunne sidde og sige "puha, jeg er tørstig", med henblik på jeg ville hente noget at drikke. Men dårligt havde jeg sagt det, før han allerede stod og hældte noget op til mig.
Og med tiden erfarede jeg så, at jeg helt ubevidst blev vant til det. Hvorfor gøre noget selv, når han gør det for mig? Og jeg har ellers aldrig været doven! Og som sagt. Det var ikke en bevidst tanke, men man vænner sig jo til ikke at løfte et finger, og pludselig er man gået med på det handlemønster uden det var meningen. Vi fik snakket med det, han holdt op med at springe op og gøre alt, og nu er tingene normale.
Det jeg prøver at sige er. Det er så nemt at bebrejde ens partner for de ikke hjælper til. Eller komme ind i et mønster hvor man gør alt. Men det er virkelig vigtigt at reflektere over, om man faktisk selv kommer til at forstærke den adfærd. Og det gør du jo, når du springer op, når det er det mindste, og umyndiggør ham ved ikke en gang at give ham en chance. Du skal give ham mere ansvar, ellers forandrer det sig jo ikke, og ellers vil han med tiden bidrage mindre og mindre.
Selvfølgelig har han selv et ansvar for sin adfærd, men nogen gange er det lidt nemmere og meget meningsfuldt at starte med at se indad.