Jeg fik konstarteret for lavt stofskifte da jeg var 12 år.
Jeg var derfor stabil i medicineringen da jeg blev gravid. Det er vigtigt med den sygdom, at være stabil, da det som du ved kan have indflydelse på en blivende graviditet, men for lavt stofskifte under en graviditet, kan skade barnet. Så der er mange gode grunde til, at have styr på det før og under en graviditet.
Jeg har fået 2 børn, jeg blev med begge forholdsvis hurtigt gravid, med begge i 3 cyklus. Jeg har ingen aborter haft.
Graviditeterne har været dårlige. Om det har haft noget med stofskiftet at gøre, eller andre faktorer, ved lægerne ikke helt.
Men mine graviditeter gik med, massive plukveer, ondt i bækkenet ( men vist ikke helt bækkenløsning) og ondt i ryggen. Det har nok ikke noget med stofskiftet at gøre, men de sidste uger i min første graviditet og hele 2 graviditet, havde jeg store problemer med hjertet, dette er måske, måske ikke pga stofskiftet. Jeg havde problemer med meget høj hvilepuls og arytmi og blev af flere omgange indlagt. Men man burde også sagtens kunne gå igennem en graviditet, som stofskiftepatient, uden problemer.
Under en graviditet, vil du blive tilbudt samtaler med en endokrinolog, 2 ekstra scanninger da der er risiko for lav vækst hos barnet og blodprøvetagninger hver mdr. Sådan var det ihvertfald da jeg ventede nr 2 i 2012.
Held og lykke, jeg håber du nu, hvor du får medicin, kan opleve en god gravidtet.
Har du flere spørgsmål er du velkommen til at spørge.