Efter en depression. Ensomhed.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

465 visninger
8 svar
7 synes godt om
28. oktober 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg havde en dyb depression i sommer og er først nu ved at være mig selv igen. Jeg troede, det var stress og “bare” skulle gennemleves en dag ad gangen, så jeg søgte ikke den rigtige hjælp, men sad bare forstenet og apatisk i mange uger og så ud i luften. Spiste ikke, vågnede alt for tidligt, var uden mimik, sagde ingenting. Begyndte på job igen efter en lang sommerferie, da det gik en smule bedre, da jeg trængte til struktur på min dag og ikke kunne holde ud at være alene. En sygemelding virkede skræmmende. Så jeg tog på arbejde trods panik og hjertebanken og klarede min kerneydelse, undervisning, time for time. I pauser og mellemtimer låste jeg mig inde i et mødelokale og lå på en sofa og tog dybe indåndinger. Kunne ikke klare kontakten med bekymrede og omsorgsfulde kolleger. 

For 5-6 uger siden fik jeg et kærligt skub og opsøgte en psykolog med speciale i stress. Troede, jeg skulle have nogle konkrete “redskaber”. Han sagde så, at han slet ikke var i tvivl om, det var en depression. Alle brikker faldt på plads, og jeg gik i samråd med min læge op i antidepressiva. Og de sidste uger er det gået meget fremad. Jeg snakker, smiler, tager initiativ, sover godt, spiser igen. 

Mine omgivelser ånder lettet op og er glade for, jeg er vendt stærkt tilbage. Det er jeg selvfølgelig også selv. Men jeg er SÅ træt og hudløs, som havde jeg været i krig, og det har jeg jo på sin vis også. Jeg er forskrækket og trist over, at jeg har haft det så skidt, og jeg føler mig så ensom og forladt. Uden grund, for jeg har mødt så meget omsorg og støtte undervejs, og min mand har været min klippe. Men det HAR jo i den sidste ende været en ensom kamp alligevel, for jeg har været så introvert og lukket. 

Den hjælp, jeg ikke søgte undervejs, føler jeg nu, jeg har behov for. At sætte ord på det skete igen og igen. Men det er jo ovre, og mine nærmeste har brug for at se mig glad og til stede igen, ikke for at dvæle ved en hård, overstået periode. Og psykologen, som jeg nu har været hos to gange, har jeg kun to samtaler mere med - og hans fokus er naturligt også på “Hvad nu og fremover?” og ikke på det, der er gået forud. 

Er det naturligt at føle sig så udmattet og ked som en efterreaktion? Jeg har det så svært med krav og forventninger bl.a. på jobbet, hvor man jo med glæde noterer sig, jeg er stor og stærk igen. Jeg vil så gerne “levere varen” som den bedste udgave af mig selv igen, også overfor familie og veninder, men det er virkelig ensomt, når jeg nu egentlig føler, jeg stadig slikker mine sår. 

Det var rart at få luft her, om ikke andet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2017

Carina:-)

Ja det er normalt

Jeg havde for en del år siden en depression hvor jeg var på kanten af selvmord.

Og jeg er aldrig helt kommet tilbage til den jeg var.

Alle forventer eller mange forventer at man efter krise kommer tilbage som den samme. 

Men det ville svare til at mene at forældre der mister et barn bare hokus pokus er de samme den dag de får et nyt barn.

Det er der så også nogen der tror bare sker skal jeg hilse at sige.

Du skal give dig selv lov til at slikke  dine sår som du skriver. Og erkende at du har været i krise og din krop og dit sind har kæmpet for at overleve.

Find de værdier der gør dig godt og som giver mening. .

Velkommen tilbage. Du har været savnet 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

LilleAsMor

Det er helt normalt. Jeg havde en mild depression for 6 år siden og man er bare en anden, når man kommer ud på den anden side.  Det er megasvært netop fordi alle tror, at man er “tilbage”. 

Jeg synes dog, du skal forsøge at snakke med din psykolog om det - også om de andre ting, du nævner. Man kan altså ikke se fremad, hvis det forudgående ikke bliver vendt også! Det skal psykologen ikke bestemme. Fylder det hos dig, så er det relevant at tage op i samtalen. Har du evt mulighed for at betale dig fra flere sessioner?

De bedste ønsker for fremtiden:-)

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Mor og meget mere

Carina:-) skriver:

Ja det er normalt

Jeg havde for en del år siden en depression hvor jeg var på kanten af selvmord.

Og jeg er aldrig helt kommet tilbage til den jeg var.

Alle forventer eller mange forventer at man efter krise kommer tilbage som den samme. 

Men det ville svare til at mene at forældre der mister et barn bare hokus pokus er de samme den dag de får et nyt barn.

Det er der så også nogen der tror bare sker skal jeg hilse at sige.

Du skal give dig selv lov til at slikke  dine sår som du skriver. Og erkende at du har været i krise og din krop og dit sind har kæmpet for at overleve.

Find de værdier der gør dig godt og som giver mening. .

Velkommen tilbage. Du har været savnet 

Tak  Jeg har haft depressioner før, for rigtigt mange år siden, men da græd jeg i timevis og var dybt fortvivlet. Denne gang var helt anderledes, jeg fældede ikke en tåre, var helt “numb”. 

Jeg er på helt bar bund med, hvad der gør mig godt. Føler mig “nulstillet”, kan ikke huske, hvad jeg plejede at lave, der gjorde mig veltilpas og gav mening. Meget tom følelse. 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Mor og meget mere

LilleAsMor skriver:

Det er helt normalt. Jeg havde en mild depression for 6 år siden og man er bare en anden, når man kommer ud på den anden side.  Det er megasvært netop fordi alle tror, at man er “tilbage”. 

Jeg synes dog, du skal forsøge at snakke med din psykolog om det - også om de andre ting, du nævner. Man kan altså ikke se fremad, hvis det forudgående ikke bliver vendt også! Det skal psykologen ikke bestemme. Fylder det hos dig, så er det relevant at tage op i samtalen. Har du evt mulighed for at betale dig fra flere sessioner?

De bedste ønsker for fremtiden:-)

Du har ret i, jeg skal vende det med psykologen. Jeg vil også godt kunne betale mig fra flere samtaler, det virker bare paradoksalt, når jeg nu er tæt på rask igen. Men godt at høre, det ikke er unormalt fortsat at være mærket af det. 

Anmeld Citér

30. oktober 2017

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Tak  Jeg har haft depressioner før, for rigtigt mange år siden, men da græd jeg i timevis og var dybt fortvivlet. Denne gang var helt anderledes, jeg fældede ikke en tåre, var helt “numb”. 

Jeg er på helt bar bund med, hvad der gør mig godt. Føler mig “nulstillet”, kan ikke huske, hvad jeg plejede at lave, der gjorde mig veltilpas og gav mening. Meget tom følelse. 

Jeg er ikke læge

Men tænker lidt du ikke er rask endnu

At du måske er kommet for tidligt i gang?

Jeg synes du skal snakke med psykologen om flere samtaler 

Det er rocker hårdt der hvor du er og det kan være svært at komme videre uden hjælp .

Dejligt at dine omgivelser er forstående og støttende .

Kan godt huske hvor svært det var og hvor hårdt det var med folks manglende forståelse så opbakning fra ens nærmeste er guld værd 

Anmeld Citér

30. oktober 2017

Drengemor1113

Hånden på hjertet så tror jeg altså ikke at du er kommet helt op af det sorte hul endnu...

En depression af den grad du var i tager tid, lang tid at komme oven på.

Jeg vil råde dig til at have nogle samtaler med din læge, eller med en psykolog.

Det virker til at der forventes at du falder tilbage til den faste gamle rille, hvor du kan det hele osv.

Jeg havde for et år siden en svær depression som endte i 4 ugers indlæggelse pga selvmordstanker. I år har jeg så fået diagnosen bipolar, hvor jeg er mest til den depressive side. Og jeg er ikke kommet mig over depressionen endnu.

Det tager bare længere tid. Og jeg tror du må tænke over at du stadig er sårbar, selvom du er meget dig selv igen hvis man kan sige det. 

Anmeld Citér

31. oktober 2017

Mor og meget mere

Carina:-) skriver:

Jeg er ikke læge

Men tænker lidt du ikke er rask endnu

At du måske er kommet for tidligt i gang?

Jeg synes du skal snakke med psykologen om flere samtaler 

Det er rocker hårdt der hvor du er og det kan være svært at komme videre uden hjælp .

Dejligt at dine omgivelser er forstående og støttende .

Kan godt huske hvor svært det var og hvor hårdt det var med folks manglende forståelse så opbakning fra ens nærmeste er guld værd 

Jeg nåede aldrig til en sygemelding, da vi havde lang sommerferie i år, og ja, måske gik jeg for hurtigt i gang igen, men jeg havde det så elendigt, når jeg var alene, at jeg foretrak at tage på job, selv om det var rockerhårdt. Jeg talte med ledelsen om at skære ned på mit skema i en periode, men det fik jeg ikke gjort noget ved, da jeg så begyndte at få det bedre. 

Jeg tænker også, at jeg måske ikke er helt rask endnu, eller at det er en grum efterreaktion, jeg har. Jeg vil tale med psykologen om det og prøve at skærme mig selv lidt i stedet for at tromle frem med fuld fart igen, som jeg har forsøgt hidtil. Det nytter i hvert fald ikke noget, at jeg kører så hårdt på, at jeg knækker igen. Der vil jeg ALDRIG hen igen. 

Anmeld Citér

31. oktober 2017

Mor og meget mere

Drengemor1113 skriver:

Hånden på hjertet så tror jeg altså ikke at du er kommet helt op af det sorte hul endnu...

En depression af den grad du var i tager tid, lang tid at komme oven på.

Jeg vil råde dig til at have nogle samtaler med din læge, eller med en psykolog.

Det virker til at der forventes at du falder tilbage til den faste gamle rille, hvor du kan det hele osv.

Jeg havde for et år siden en svær depression som endte i 4 ugers indlæggelse pga selvmordstanker. I år har jeg så fået diagnosen bipolar, hvor jeg er mest til den depressive side. Og jeg er ikke kommet mig over depressionen endnu.

Det tager bare længere tid. Og jeg tror du må tænke over at du stadig er sårbar, selvom du er meget dig selv igen hvis man kan sige det. 

Nej, jeg er nok ikke helt ovre det endnu. Jeg vil tale med psykologen og forsøge at passe på mig selv i stedet for at forvente af mig selv, at jeg kan klare helt det samme som før. Og prøve at melde ud til mine omgivelser, at jeg altså ikke er helt dér, hvor jeg gerne ville være, endnu. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.