Jalousivanvid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

514 visninger
6 svar
7 synes godt om
28. oktober 2017

Anonym trådstarter

Min veninde er klog og stærk og supersej. Men hun er havnet i en situation, som jeg ikke synes, hun tackler klogt. For et år siden mødte hun en mand, som hun blev vanvittigt forelsket i - og omvendt. Aldrig har jeg oplevet hende så lykkelig med en mand. Det viser sig så, at han har svære jalousiproblemer. Virkeligt vanvittige episoder, hvor han bliver stiktosset, hvis hun taler med en anden mand på gaden. Vrede over, at hendes 25-årige søns kammerat på et besøg hos hende bruger toilettet på 1. salen, for hvor ved han fra, at der også er det toilet ved siden af hendes soveværelse? En aften spiste jeg og min mand hos hende, hvor han var besøg, og der måtte hun bagefter høre for, at hun havde “opført sig anderledes” og haft lagt sin hånd på min mands lår. 

Hun betroede mig så til mit store chok forleden, at det er noget, der sker MINDST hveranden uge. Jeg troede, det var få, sjældne episoder. Hun vil ikke finde sig i det og tager afstand fra ham, når det sker, men alligevel er hun begyndt at hemmeligholde helt uskyldige episoder for ham, sortere i, hvad hun fortæller ham. Det er jo et skråplan. 

Jeg har ikke nået at få en egentlig relation til ham, så jeg har ikke nogle varme følelser for ham og synes pga. alt dette, at han er bad news for hende. Hun ved ikke, at jeg direkte ikke bryder mig om ham. Jeg tager overfor hende stærkt afstand fra hans opførsel, men har ikke direkte sagt til hende, at hun efter min mening skal bryde med ham, selv om det er min holdning. Lige nu har hun, ikke for første gang, sagt stop. Hun kan ikke leve med det mere. Jeg bakker hende op, opfordrer hende til at passe på sig selv, tænke sig om. Og nu skriver hun så til mig, at hun efter tre dages “brud” er meget tæt på at vende tilbage til ham. At hun er bange for at sige farvel til noget, der kunne blive helt fantastisk. At hun aldrig har følt sig så elsket før. 

Hvad gør en god veninde her? Jeg er bange for at støde hende fra mig, hvis jeg skærer ud i pap, at jeg mener, hun definitivt skal droppe ham, men hvor mange gange kan jeg “nøjes” med at skrive og sige, at hun skal passe på sig selv og tænke sig om? 

Vi er midt/sidst i 40’erne begge to, hvis det har noget at sige. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2017

Babilooo

Jeg ville tage ud på cafe med hende eller en få tur. I hvert fald se hende. Hun får ikke noget ud af en SMS. Hun har brug for rygrad til at holde sig væk. 

Jalousi grænser til psykisk vold. Men lige nu følger hun sig elsket fordi hun “fuldender” et andet menneske. Men en sund voksen relation består i ens partner faktisk er så sikker på sig selv og egen værdi at man ikke behøver bekræfte dem hele tiden og eller sortere i oplevelser.

Det er ikke stor kærlighed hun oplever men omklamring. 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg ved ikke meget om jalousi, men hvis en mand i 40erne stadig ikke har lært at tøjle det men opfører sig lige så absurd som ham der, så tror jeg aldrig det bliver bedre. Jeg ville råde hende til holde sig fra ham. 

Når det er så ekstremt ville jeg næsten være bekymret for om han kunne finde på at blive fysisk overfor hende, men det er måske bare mine fordomme.

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Jeg ville tage ud på cafe med hende eller en få tur. I hvert fald se hende. Hun får ikke noget ud af en SMS. Hun har brug for rygrad til at holde sig væk. 

Jalousi grænser til psykisk vold. Men lige nu følger hun sig elsket fordi hun “fuldender” et andet menneske. Men en sund voksen relation består i ens partner faktisk er så sikker på sig selv og egen værdi at man ikke behøver bekræfte dem hele tiden og eller sortere i oplevelser.

Det er ikke stor kærlighed hun oplever men omklamring. 

Du har så meget ret. Jeg har presset på for at besøge hende i dag, men det passer hende bedre i morgen. Nu frygter jeg bare, hun føler sig ensom i aften og fristes til at tage kontakt til ham. 

Han siger, at han trods to tidligere ægteskaber aldrig har reageret sådan før. Han har også været i noget behandling af en art, men hvor seriøst og hyppigt ved jeg ikke. Og det har intet ændret. 

Hendes tidligere mænd/kærester har været meget knudemænd, der ikke viste mange følelser. Hun oplever nu, at der er en masse passion i deres forhold, og selv om hun ved, hans reaktioner er så langt ude, er jeg bange for, de også får hende til at føle sig meget elsket. Hun er alt for klog til at være så “dum”, men hun er jo i sine følelsers vold. Og hun var sikker på, at hun endelig havde fundet ham, hun skulle blive gammel med. 

Det er svært at se til fra sidelinjen. 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Jeg ved ikke meget om jalousi, men hvis en mand i 40erne stadig ikke har lært at tøjle det men opfører sig lige så absurd som ham der, så tror jeg aldrig det bliver bedre. Jeg ville råde hende til holde sig fra ham. 

Når det er så ekstremt ville jeg næsten være bekymret for om han kunne finde på at blive fysisk overfor hende, men det er måske bare mine fordomme.

HVIS han blev fysisk, så er jeg vis på, hun ville gøre det definitivt forbi. Omvendt, så er hun jo allerede begyndt at bøje på principper ved at fortie ting for ham. 

I det mindste er hun fortsat hudløst ærlig over for mig. Det frygter jeg at ødelægge, hvis jeg bliver for kontant og ærlig. 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Dorthe1986

Hun skal ud af det for det er sygeligt og kan blive farligt. Hun føler sig elsket ja men i min optik er det ikke kærlighed på den rigtige måde... hvor meget skal hun ofre/passe på/ændre på sig selv for at undgå de her episoder. 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

FruSteffensen

Anonym skriver:

HVIS han blev fysisk, så er jeg vis på, hun ville gøre det definitivt forbi. Omvendt, så er hun jo allerede begyndt at bøje på principper ved at fortie ting for ham. 

I det mindste er hun fortsat hudløst ærlig over for mig. Det frygter jeg at ødelægge, hvis jeg bliver for kontant og ærlig. 

Jeg synes det han har gang lyder som et skoleeksempel på det der med tiden udvikler sig til enten decideret fysisk vold eller slem psykisk vold.

Jeg er ikke klog på emnet, men hvis du googler Støt veninde i usundt forhold kommer der nogle gode artikler op. F.eks. http://www.alt.dk/artikler/sadan-hjalper-du-din-ven-eller-veninde-der-er-i-et-usundt-forhold

Og så tror jeg i øvrigt gerne at Mødrehjælpen vil tale med dig og rådgive dig, hvis du har brug for det https://moedrehjaelpen.dk/partnervoldens-mange-former-raadgivning/

Her er link til Mødrehjælpens side om hvordan vold I et parforhold kan udvikle sig https://moedrehjaelpen.dk/vold-i-parforhold-udvikling-raadgivning/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.