Svigerforældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

819 visninger
11 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. oktober 2017

Anonym trådstarter

Godmorgen ladies & gentlemen 

Åh jeg aner ikke hvor jeg skal begynde - håber ikke indlægget bliver for langt! - Lidt forhistorie først.

Til at starte med, vil jeg sige at jeg altid har holdt utrolig meget af mine svigerforældre og gør det også stadig. Vi hygger os normalt rigtig meget når vi er sammen og vi har virkelig tilbragt rigtig mange hyggestunder sammen. 

Men lang historie kort. Min mand har 2 søskende, hvoraf han er den yngste. En efternøler. 

Vi har det, trods den store aldersforskel, rigtig godt sammen med hans søskende og vi ses ofte med dem. Jeg har børn fra tidligere forhold som er blevet taget utrolig godt imod af min svigerfamilie og mine børn er og bliver inkluderet på nøjagtig samme måde som søskendes børn. Min mand og jeg venter vores første fælles barn. 

Nu til mit problem - eller frustration...

Min mands forældre tror et eller andet sted, at fordi min mand er sidstfødte barn, kan de "bestemme" over ham(os) og planlægge forskellige ting på min mands(vores) vegne. Vi havde en periode på et halvt år, hvor vi ikke talte sammen, fordi de blev sure over vi havde valgt at blive gift i al hemmelighed. Det var de enormt skuffede over. At de ikke skulle med til deres sidstfødtes bryllup. Hvilket de heller ikke har været ved min mands søskende da de også er blevet hemmeligt viet, men det havde åbenbart ingen betydning. 

De mener at de kan planlægge vores jul, nytår, fødselsdage mv. og bliver frygtelig fornærmet hvis vi afviser dem og fortæller at vi skal/vil noget andet. For de mener vi har aftalt det - men vi har bare ikke været tilstede, da aftalen blev lavet. Og jeg har sådan set også en familie vi også gerne vil være sammen med. 

Udover det, anser de ikke min mands søskende eller deres børn, for at være vigtige i deres liv, kun min mand, mig og mine børn - som jo slet ikke er deres biologiske børnebørn. Jeg kan mærke det påvirker mig meget, da mine børn eksempelvis får jule - og fødselsdagsgaver fra dem. De får gaver, hvis mine svigerforældre har været på ferie. Hvis vi er hos mine svigerforældre, får de ofte penge med hjem til sparegrisen og sådan kan jeg blive ved. Mens min mands søskendes børn intet får, som i INTET.

Min mands søskende har ofte skubbet på til at de skal give deres børn jule - og fødselsdagsgaver også, hvilket både min mand og jeg også har sagt, netop fordi det jo i virkeligheden er deres biologiske børnebørn, men de mener de ikke de har råd til, når de har så mange børnebørn. - Her mener jeg jo så at så hedder det enten alle eller ingen. 

Jeg er selvfølgelig taknemmelig for at mine børn er elsket af min mands familie, men jeg synes ikke det er rart at der er den forskelsbehandling på mine ikkebiologiske børn og deres biologiske børnebørn. 

Sidste år var vi samlet hele familien 1. søndag i advent, til julehygge. Inden vi slutter helt af, kommer min svigermor med to flotte chokoladejulekalendre, som så kun var til mine børn. Og der sad der 6 andre børnebørn og bare kiggede på. Jeg anede ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv og jeg blev faktisk rigtig ked af det indeni, fordi jeg ikke synes de kunne være det bekendt. Og der var bare sådan en underlig stemning og afsked. 

Heldigvis er det noget vi nemt kan tale med min mands søskende om. Men uanset hvad synes jeg bare det ubehageligt. 

Det blev langt, det beklager jeg. Jeg fik i hvert fald luftet lidt af mine tanker. Håber at nogle kan komme med lidt inputs til at rumme mine svigerforældre bedre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2017

asphodel

Hvor gamle er dine børn?

Min yngste onkel var også en efternøler, og der er kun 6-7 år mellem ham og mig. Hans farmor/min oldemor begyndte på et tidspunkt da vi var små kun at give gaver til ham og ikke til min søster og jeg, de resterende børn i den gren. Min onkel - jeg husker ikke hvor gammel han var på det tidspunkt - valgte selv at sige til sin farmor, at hvis vi ikke fik, så ville han heller ikke have.

I kan jo snakke med dine børn om hvordan de har det med det? Måske synes de også at det er ubehageligt. I skal selvfølgelig ikke tvinge dem, men hvis de selv synes at enten skal alle have eller ingen af dem, så kan I jo aflevere julekalenderne tilbage med et tak, men nej tak.

Jeg ville altså heller ikke finde mig i det, hvis der blev gjort forskel på den måde.

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym trådstarter

asphodel skriver:

Hvor gamle er dine børn?

Min yngste onkel var også en efternøler, og der er kun 6-7 år mellem ham og mig. Hans farmor/min oldemor begyndte på et tidspunkt da vi var små kun at give gaver til ham og ikke til min søster og jeg, de resterende børn i den gren. Min onkel - jeg husker ikke hvor gammel han var på det tidspunkt - valgte selv at sige til sin farmor, at hvis vi ikke fik, så ville han heller ikke have.

I kan jo snakke med dine børn om hvordan de har det med det? Måske synes de også at det er ubehageligt. I skal selvfølgelig ikke tvinge dem, men hvis de selv synes at enten skal alle have eller ingen af dem, så kan I jo aflevere julekalenderne tilbage med et tak, men nej tak.

Jeg ville altså heller ikke finde mig i det, hvis der blev gjort forskel på den måde.

Årh ja, den tanke har jeg ikke haft. Jeg ved ikke hvor meget mine børn har tænkt over det. Det er nok mest mig/os voksne der synes det er en underlig adfærd. 

Men da de jo er glade for deres "bonus-"fætre og kusiner, har de da undrer sig og spurgt hvorfor de ikke får. 

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Tror egentlig bare jeg ville melde ud, at i hellere så at alle børnebørn fik noget og så må det bare være billigere ting. Eller også skal hun også holde op med at give jeres børn, da det ikke er okay overfor resten af børnene.

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym

Jeg har gjort det pinligt klart overfor diverse personer i min familie at jeg IKKE tolererer forskelsbehandling. Min ældste var det første barnebarn på begge sider, så hun blev forkælet i hoved og i mås, men hun er ikke min mands biologiske barn. da vores fælles barn så kom til verden, begyndte mine svigerfoærldre at komme med ting til ham som de havde fundet og bare lige synes at han skulle have - en bodystocking her, et stykke legetøj der og sådan - og min "store" pige kunne bare stå og se på at hendes nye lillebror bare fik den ene gave efter den anden, mens hun intet fik. Jeg sagde klart at hvis de ville købe ting til børnene, så var det fint, men der skulle være til begge to (med undtagelse af fødselsdage).

Jeres situation er lidt anderledes, men jeg ville klart sige fra og eventuelt bare nægte at tage imod.

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har gjort det pinligt klart overfor diverse personer i min familie at jeg IKKE tolererer forskelsbehandling. Min ældste var det første barnebarn på begge sider, så hun blev forkælet i hoved og i mås, men hun er ikke min mands biologiske barn. da vores fælles barn så kom til verden, begyndte mine svigerfoærldre at komme med ting til ham som de havde fundet og bare lige synes at han skulle have - en bodystocking her, et stykke legetøj der og sådan - og min "store" pige kunne bare stå og se på at hendes nye lillebror bare fik den ene gave efter den anden, mens hun intet fik. Jeg sagde klart at hvis de ville købe ting til børnene, så var det fint, men der skulle være til begge to (med undtagelse af fødselsdage).

Jeres situation er lidt anderledes, men jeg ville klart sige fra og eventuelt bare nægte at tage imod.

Men dette har vi sådan set ofte sagt til dem. 

At de skal huske at de har andre børnebørn der sidder på sidelinjen og skal se på at mine to børn får i hoved og røv, mens de intet får. At den følelse ikke er rar for børn - uanset alder.

Men de undskylder sig med ikke at have råd til at give dem alle - og der var det så jeg sagde at så synes jeg de skal droppe gaver helt, fordi man jo ikke bare kan give nogen og så ikke de andre. Og hvis de gjorde op i penge, hvad de giver mine børn for, så ville det sagtens kunne deles op, så alle børnebørn fik både jule - og fødselsdagsgave til rimelige penge. 

Vi taler om at mine børn ca. får omkring 1000kr. til sparegrisen(altså kun sparegrisen) om året = 2000kr. sammenlagt, hvilket sagtens deles ud og blive til en fin gave til alle børnebørn. 

Min mands niece blev konfirmeret sidste år - og her synes de det var for galt med alt det gaveræs, så hun fik 300 kr. og måneden efter havde vores datter fødselsdag og fik LEGO for.. Ja, jeg vil gætte på en 500-600 kr. Her hopper kæden bare af for mig. 

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

Men dette har vi sådan set ofte sagt til dem. 

At de skal huske at de har andre børnebørn der sidder på sidelinjen og skal se på at mine to børn får i hoved og røv, mens de intet får. At den følelse ikke er rar for børn - uanset alder.

Men de undskylder sig med ikke at have råd til at give dem alle - og der var det så jeg sagde at så synes jeg de skal droppe gaver helt, fordi man jo ikke bare kan give nogen og så ikke de andre. Og hvis de gjorde op i penge, hvad de giver mine børn for, så ville det sagtens kunne deles op, så alle børnebørn fik både jule - og fødselsdagsgave til rimelige penge. 

Vi taler om at mine børn ca. får omkring 1000kr. til sparegrisen(altså kun sparegrisen) om året = 2000kr. sammenlagt, hvilket sagtens deles ud og blive til en fin gave til alle børnebørn. 

Min mands niece blev konfirmeret sidste år - og her synes de det var for galt med alt det gaveræs, så hun fik 300 kr. og måneden efter havde vores datter fødselsdag og fik LEGO for.. Ja, jeg vil gætte på en 500-600 kr. Her hopper kæden bare af for mig. 

Kan det være en slags misforstået forsøg på at inkludere dine børn, lige præcis FORDI de ikke er biologiske børnebørn og dine svigerforældre eventuelt føler at de skal gøre noget for at gøre op for at de ikke altid har været en del af deres liv eller sådan noget?

Anmeld Citér

23. oktober 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Kan det være en slags misforstået forsøg på at inkludere dine børn, lige præcis FORDI de ikke er biologiske børnebørn og dine svigerforældre eventuelt føler at de skal gøre noget for at gøre op for at de ikke altid har været en del af deres liv eller sådan noget?

Det tænker jeg også, for der er jo et eller andet helt galt her. 

Kan din mand, hans søskende og forældrene ikke holde et familiemøde, hvor kun de er tilstede, og alle søskende virkelig i fællesskab kan gørr det klart for forældrene, at man ikke gør forskel på børnebørn. Biologiske eller ej.

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Lilleguldklump

Jeg har aldrig hørt noget ligende  Gud hvor er det mærkeligt!! 

Jeg havde sagt til svigerforældrene at fremadrettet hvis de kun gav til dine børn så vil der blive takket nej tak, og så have snakken med dine børn inden så de er forberedt (hvis de er gamle nok til at forstå det)

Anmeld Citér

23. oktober 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Desværre nej. De har aldrig gidet deres biologiske børnebørn. De har ikke gidet at hjælpe med pasning, trods de har haft tiden til det. De har ikke gidet at deltage til jul, bedsteforældredag mv., der omhandlede deres børnebørn. Men det kom lige pludselig da min mand og jeg mødte hinanden. Alt blev ændret og de har aldrig nydt så meget at være bedsteforældre som de blev dengang vi blev en del af familien. Men kun for mine børn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.