Hejsa!
Jeg skriver, fordi jeg/vi er meget i tvivl om, hvad der er det rette at gøre.
Sagen er den, at jeg har to børn fra tidligere, min kæreste har 1, og så har vi et fælles barn på vej.
Mine børn har vi i en 8/6-ordning, og min bonusdreng har vi hver anden weekend, da han bor meget langt væk. Pt. er det sådan, at når vi har weekender med børnene, så har vi dem den samme weekend. Så hver anden weekend er vi børnefri (indtil den lille ny kommer) og hver anden weekend har vi alle 3 (snart 4) børn. Sådan har det været i et par års tid nu. Derudover selvfølgelig i ferier.
Vores børn kan egentlig rigtig godt sammen, og bonusbørn i mellem er der en god relation. Men vi har alligevel overvejet, om det var bedre at dele dem om, så vi har mine børn den ene weekend og hans barn den anden.
Årsagen er, at min bonusdreng tumler lidt følelsesmæssigt, og det er svært at give ham den plads og opmærksomhed, som han kunne have brug for, når vi er samlet allesammen - ISÆR når den lille ny kommer. Til den tid vil det være en stor mundfuld, hvis jeg hver anden weekend skal stå alene med mine to og en lille baby for at far og bonus kan have alenetid.
Som det er nu, prioriterer vi self. at far og søn har noget tid til sig selv, men min pointe er, at det er lidt begrænset, hvor meget det kan nå at blive til på en weekend. Far henter bonus fra skole kl. 14 fredag, de er hjemme kl. 17 fredag aften, og så bliver bonus hentet igen søndag kl. 15.
På samme tid oplever vi, at trods de kan godt med hinanden, så går der noget helt galt i familiedynamikken fra et voksenperspektiv, når de er samlet alle tre. Min bonusdrengs opdragelse til daglig er MEGET MEGET MEGET anderledes end den måde, hvorpå både vi og min xkæreste og hans kæreste opdrager børnene og har familieliv på. For min bonus er det meget grænseløst, og han er vant til at blive stimuleret af en skærm hele tiden og at man ikke er sammen som familie eller hjælper hinanden.
Det vil vi gerne rumme, imens vi på samme tid gør ham til en del af familien ved at vise ham, hvordan tingene gøres her (med kærlighed) - Fx at vi kan tilbringe tid sammen, spille et brætspil, også lave fælles aktiviteter som bonus nyder (fx plusplus) osv. Men hans følelsesmæssige ting kombineret med, at han kommer ind hver anden weekend med nogle helt andre vilkår, det er rigtig svært at tage hensyn til, når vi er så mange.
Det ville helt sikkert være noget andet, hvis vi havde ham noget mere (det gad vi godt, men kan ikke aflevere ham i skole og hente ham til daglig grundet afstanden) og han derfor var "vant" til det liv, han har her. MEn det er klart, at når han er her så lidt, så er han ligesom nulstillet hver gang, og man kan starte forfra. Det er næsten ligesom at få en gæst hver anden weekend. Forstå mig ret - Vi ser ham ikke som gæst! Vi elsker ham! Det jeg mener er det her med, at der træder et menneske ind, som er vant til at leve på en helt anden måde.
Det er vigtigt for mig at sige, før anti-bonusmor angrebende kommer, at det IKKE handler om, at bonus er til besvær! Tvært imod handler det om, at vi gerne vil have plads til at rumme ham og have mulighed for, at han er mere i fokus, den korte tid han er her. Det handler ikke om, at vi ikke kan holde til at have 3 børn - det kan vi sagtens. Også 4. Men at når han kommer ind fra sidelinjen med SÅ anderledes vilkår, forholdemåder og forventninger, så er det rigtig vanskeligt at kombinere en omfavnelse af hans livsverden med vores, når vi også har to andre børn.
Men hvis vi adskiller dem, giver det ganske vist mere plads til bonus, men betyder omvendt, at han næsten aldrig kommer til at se sine stedsøskende, som han er glad for. Mine børn vil også savne ham, men nok ikke helt i samme omfang, fordi de har hinanden. Vi ville så fortsat holde ferie sammen alle.
Vi er MEGET i tvivl om, hvad der er det rette. Vi har forsøgt længe nu at skabe et miljø for ham, der gav ham plad til at være ham med alt han er, men hvor han stadig favnes. Men han har det tiltagende svært (grundet andre ting), og vi synes efterhånden det er umuligt at komme i mål med den opgave.
Hvad tænker i?