Jeg føler mig ret åndssvag lige nu. Jeg er en meget videnskabeligt anlagt person. Evidens, statistikker, den slags taler meget til mig.
Og derfor føler jeg mig dum. Fordi jeg har en mærkelig "fornemmelse" af, at noget er galt med baby i maven. ELler ikke nødvendigvis noget er galt lige nu, men måske at noget snart går galt, eller der kan opstå en komplikation snarest, og jeg ved ærligt ikke, hvordan jeg skal/ikke skal reagere på den "fornemmelse". Fordi den er helt uvidenskabelig.
Jeg er 28+4 og det er 3. barn, dog var de to første med en anden mand. Graviditeten har været nem so far. Det var nemt at blive gravid, NF var fin, MD var fin, alles gut. Mærkede liv fra 20+0 (moderkagen ligger ud mod maven) og liv hver dag fra 22+0.
Men.. Jeg synes bare.. Jeg synes han har været mere inaktiv de senere dage, men det er jo ikke sådan, at jeg slet ikke mærker ham. Fx mærkede jeg ikke så meget til ham i aftes, og hellere ikke i nat (hvor jeg vel at mærke var vågen mange gange). Så møflede han lidt rundt i 5 minutters tid her kl. 8, og så har der været stille. Men mærkede ham bestemt flere gange i går, helt umiskendeligt, for han sparkede lige på blæren. Nu har han vist vendt sig om, så jeg mærker ham sparke i toppen i stedet.
Men summa summarum: Jeg mærker ham, men jeg synes det er noget mindre. Over nogle dage. Men jeg mærker ham jo..
Så er der plukveer, som er helt normale at have, måske især i stigende grad i 3. trimester. Jeg synes jeg får dem jævnligt. De er ikke regelmæssige, de kommer ofte uprovokeret (altså hvor jeg ligger og slapper af), og nok 4 ud af dem jeg har om dagen er med medfølgende menssmerter, der spænder foran og om i lænden. Men ikke de øvrige, og de er ikke regelmæssige.
Endelig er der det forhold, at mit papp-a var meget lavt (0.3, til sammenligning var det 1.5 med min søn). Videnskabsnørden har via videnskabelige studier kunne snuse sig frem til, at lavt papp-a i flere studier har en statistisk signifikant sammenhæng med lav fødselsvægt, fødsel før tid og i nogle tilfælde fosterdød. Andre studier finder svagere sammenhænge. Men koblet med den fornemmelse, som jeg i forvejen har, tænker jeg meget på, om han er lille.
Jeg har født to store børn på 4+ kilo over termin. Men som sagt med en anden mand, der selv var stor ved fødsel. Min nuværende kæreste var en meget lille fis på under 3000 gram ved fødsel, det samme med hans søskende.. Så alarmklokkerne ringer, om han mon er lille og svag derinde.
Jeg ved godt, hvad i vil sige.. Hold op med at bekymre dig, alt er garanteret fint. Men.. Hvad nu hvis min mavefornemmelse har ret i, at noget er på færde?