Skriver lige ano af hensyn til min mand og familien.
Sagen er, at min mand og jeg nu har været sammen i godt og vel syv år, forholdet har altid været turbulent, og kombinationen "super sensitiv" og "meget temperament" kan være utroligt svær af og til.
Når det er sagt har vi også virkelig vores gode tider sammen, men synes der er langt imellem disse perioder. Vi har sammen to børn, som også af og til bliver påvirket af vores turbulente forhold. (Kortere lunte over for dem, manden kan blive meget vred og råbe unødigt af dem, han har bl.a. Svært ved at sætte sig i deres sted.) Når dette er sagt kan det skrevdende virke utroligt hårdt og ikke godt for børn at vokse op i, men lad mig understrege at vores børn er velfungerende og vi/jeg har ikke oplevet de har været påvirket af dette.
Men men... for tiden er har min mand haft ferie og må indrømme jeg er helt slået ud af, hvor meget jeg glæder mig til han et tilbage på arbejde... han dræner mig for alt min energi og stemningen i huset er bare mere øv og ingen får lavet noget overhovedet...
Hvis man prøver at løse problemet med ham, bliver han sur og går... (dette løser jo intet, tværtimod gør det mig endnu mere frustreret.)
Skal siges at vi står til om et år at skulle finde ny bolig, da vores udlejer vil sælge. Dette er min mand selvfølgelig også voldsomt presset over, og ved det fylder hos ham.
Vi har snakket om at købe en tvangsaktion, men jeg er så nervøs for at det at få vores eget (som virkelig hat og er min mands og mit store ønske)... måske alligevel ikke vil gøre alting bedre mellem os... jeg er bange for at det ikke ændre på hans temperament og det at vi ikke kan være sammen alle fire uden stemningen bliver negativ...
Men hvad nu hvis det er det som ændre alt? At få et hus der er vores til billige penge kunne være svaret på vores situation. Men frygten for det ikke ændre på hvordan vi er sammen er virkelig stor, for så ikke nok med at vi binder os til et hus (dog uden gæld), så vil vi også have rykket vores børn op med rødderne til en helt ny by, for at mor og far måske skal gå hver til sit pga. Vores forskelligheder....
Jeg elsker ham, men hold op hvor er jeg træt af at føle min energi bliver suget ud af mig efter et døgn med ham. Og det at han bliver så voldsomt sur på ungerne, det gør mig så utroligt ked af det...
Hej med dig,
Det der sprang mig i øjnene, var din konstatering ang. det at dine børn ikke tager skade og er velfungerende.
Som et barn, der er vokset op i et hjem, hvor der ofte var eksplosive skænderier fordi min far var agressiv, kan jeg love dig for at dine børn tager skade.
Du nævner at han unødigt skælder dem ud bl.a.
Jeg kan fortælle dig at dine børn inderst inde lever i frygt. Frygt for at gøre eller sige noget forkert på det forkerte tidspunkt, så far endnu en gang flipper ud på dem og skælder ud. De går rundt med en knude i maven hver dag fordi de ikke ved om det er den søde eller den aggressive far de møder hjemme idag.
Hver gang far hæver stemmen overfor for mor, frygter de at han vil slå hende. Slå dem...
Jeg kan også fortælle dig at det ikke bliver bedre af sig selv. Din mand har et alvorligt problem med sin aggressive adfærd som han skal have hjælp til at styre.
Da jeg blev voksen og begyndte at gå til psykolog fordi jeg havde problemer i mit tidligere ægteskab, sagde psykologen noget til mig, som jeg aldrig har glemt:
“Børn, som er opvokset med en agressiv far, har højere sandsynlighed for at ende med en agressiv partner senere i livet fordi deres tærskel er højere ift. aggressivt adfærd og der går lang tid inden de ser det som et problem. Hvis en kvinde, som er vokset op med en ikke agressiv far, møder en mand, som viser agressiv adfærd overfor hende, så vil hun formentligt ende forholdet meget hurtigt.”
I første omgang synes jeg at det var en latterlig kommentar, men jo mere vi talte om det, indså jeg at han havde ret. De problemer jeg havde med min daværende mand, var netop fordi han var agressiv og jeg ubevidst accepterede hans opførsel.
Så tro mig, dine børn tager skade.
Hvis I skal redde den, så kan det kun gøres ved at få prof hjælp. Ellers er det nok bedst for alle parter at gå hver deres vej.
Held og lykke.