Drægtig tæve..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

779 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. oktober 2017

Anonym trådstarter

Hejsa :-) 

Jeg har en drægtig tæve på 7 år, hun har haft 2 kuld før og de gik bare super fint, men den her gang har jeg en nervøsitet jeg ikke kan slå ud af hovedet? 

Jeg sidder og læser skræk historier om tæver som får kalk chok og meget meget mere.. dette har min tæve ikke oplevet ved de 2 andre kuld, og jeg var heller ikke nervøs for dette den gang.. men denne gang sidder jeg altså og er urolig.. Hun virker besværet af sin mave, og kan ikke finde ro til at ligge stille, hun vil allerhelst ligge og sove i mit skød (hun er dansk/svensk gaardhynd) Hun får hvalpefoder og har sin fødekasse klar ( hun er på dag 58, så fødselen er meget nær :-) 

Hvad kan jeg gøre for at undgå at miste hende ved fødslen og efter fødsel udover dyrlægebesøg selvfølgelig :-) som sagt har vi haft 2 kuld før, og vi var forberedte med at hjælpe ved fødsel og tjekke vægt osv.. Vi har været ved dyrlæge og få røgten og ved hvor mange der kommer, og han sagde også at hun så ganske fin ud.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2017

Anonym

Der er ikke andet for end at holde øje og have telefonen inden for rækkevidde.

Jeg har stået med en tæve der fik kalkchok. Det kan forebygges ved at sørge for at hunden ikke kommer til at lide af kalkmangel under drægtigheden. - Her vidste vi ikke hvor mange hvalpe der skulle komme, og der gik flere timer mellem fødslen er hver hvalp og tæven blev mere og mere afkræftet. Da vi fik hende til dyrlægen fik hun straks kalkdrop og derefter blev hun frisk igen. hun havde mange gode år i sig bagefter.

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Dejligt med 2 gode fødsler før- men hvorfor parre en 7 årig tæve? Jeg ville også være bekymret gø, så det kan jeg godt forstå du er. Men håber alt går godt trods hendes alder

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hejsa :-) 

Jeg har en drægtig tæve på 7 år, hun har haft 2 kuld før og de gik bare super fint, men den her gang har jeg en nervøsitet jeg ikke kan slå ud af hovedet? 

Jeg sidder og læser skræk historier om tæver som får kalk chok og meget meget mere.. dette har min tæve ikke oplevet ved de 2 andre kuld, og jeg var heller ikke nervøs for dette den gang.. men denne gang sidder jeg altså og er urolig.. Hun virker besværet af sin mave, og kan ikke finde ro til at ligge stille, hun vil allerhelst ligge og sove i mit skød (hun er dansk/svensk gaardhynd) Hun får hvalpefoder og har sin fødekasse klar ( hun er på dag 58, så fødselen er meget nær :-) 

Hvad kan jeg gøre for at undgå at miste hende ved fødslen og efter fødsel udover dyrlægebesøg selvfølgelig :-) som sagt har vi haft 2 kuld før, og vi var forberedte med at hjælpe ved fødsel og tjekke vægt osv.. Vi har været ved dyrlæge og få røgten og ved hvor mange der kommer, og han sagde også at hun så ganske fin ud.. 

Det er altså ikke okay at parre en 7 årig hund. Det er en senior hund jo 

Kan godt forstå du er bekymret, men ring og tag en snak mere med jeres dyrlæge om din bekymring, evt skal hun os have noget ekstra tilskud til sin mad så hun bedre kan klare både resten af drægtigheden, fødslen og tiden efter. 

Anmeld Citér

14. oktober 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er altså ikke okay at parre en 7 årig hund. Det er en senior hund jo 

Kan godt forstå du er bekymret, men ring og tag en snak mere med jeres dyrlæge om din bekymring, evt skal hun os have noget ekstra tilskud til sin mad så hun bedre kan klare både resten af drægtigheden, fødslen og tiden efter. 

7 år er ingen alder for en dansk svensk gaardhund :-) 

Der siges det er de må få det sidste kuld når de er 10 år, vi har haft snakket med dyrlæge INDEN hun blev parret og eftersom hun har haft 2 kuld skulle det ikke være et problem. Det er slet ikke hendes alder jeg er bekymret for. Hendes mor (som jeg ikke ejer/ejede) fik hvalpe hvert år fra hun var 2 til hun var 11 år. Det syntes jeg var i overkanten. Men når det så er sagt er det også hendes sidste kuld. Små hunde bliver ældre end store hunde og hvis hun feks var en lab så ville hun være for gammel, men ikke når hun er en lille race.. min bekymring ligger i alt det som sldrig er sket eksempel kalkchok.. Vi har snakket med dyrlæge og hun er er sølvfølgelig ved telefonen når det endelig sker.. Jeg ved min tæve er frisk og rask og klarer sikkert fødselen godt.. men jeg ved ikke om jeg bliver mere bange for at miste hende, fordi jeg mistede min far i august og mor i november 2012.. så mine følelser er meget ude på tøjet når der kan være en lille chance for at hun ikke klare den . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.