Jeg syntes det lyder som et angstanfald din mand havde. Sådan er mine angstanfald i hvert fald. Stress kan sagtens udløse angst, men et enkelt anfald ville ikke få mig til at søge læge (men jeg ved jo så også at jeg lider af angst og jeg ved hvad der skal gøres ved det).
Til gengæld lyder det som om du er stresset, og hvis I begge går og er en smule stresset, så ender det først galt, fordi I ikke har en stabil støtte i hinanden.
Sænk forventningerne. Drop den hjemmelavede mad og gør det nemt for jer selv istedet. Lad huset sejle, det har folk forståelse for når man har småbørn i huset. Hverken I eller jeres barn bliver lykkeligere af at alt skinner og maden er lavet fra bunden. Lad vasketøjet ligge bare en enkelt dag og slap istedet af på sofaen og sæt dig selv først. Sænk forventningerne til træning af barnet og lad det komme af sig selv. Læg baby på gulvet med lidt legetøj mens du fx lægger tøj sammen og kan holde øje, så får de helt automatisk trænet motorikken. Lad baby sidder på gulvet foran vaskemaskinen mens du ordner vasketøj osv. En tør håndvask i køkkenet og lidt køkkenredskaber er også fantastisk opbevaring/legested af baby mens du får lavet noget ved siden af.
Og så afstem forventningerne med din mand. Hvad forventer han du laver i løbet af dagen, og hvad forventer du han gør når han kommer hjem? Kan I leve op til hinandens forventninger eller skal der justeres på dem?
Herhjemme er aftalen at jeg når hvad jeg når i løbet af dagen, og resten gør vi i fællesskab eller på skift når han kommer hjem. Det gælder både tøjvask, madlavning osv. Da jeg fik en fødselsdepression med den første, er vi denne gang meget obs på mine behov, og min mands forventninger til hvad jeg når mens han ikke er væk, er ganske minimale. At jeg selvfølgelig giver barnet mad og ren ble og dernæst at jeg sørger for selv at få hvilet og ikke mindst spist noget. Han vil hellere have at jeg sover hele formiddagen end at jeg går død når han kommer hjem og han så står alene med begge børn og madlavning. Til gengæld forventer han så at jeg gør noget når han er hjemme og kan tage sig af børnene (nu er den lille meget lille herhjemme). Jeg forventer til gengæld at han tager del i rengøring, madlavning, natteroderiet, pustningen af den store osv. Hvis jeg så har haft overskud til mere i løbet af dagen, betyder det bare mere afslapning til os begge efter den store er puttet i seng.
Vores hjem er ikke altid rent og maden holdes så nemt som muligt. Vores gæster må acceptere det eller blive væk. Heldigvis elsker både barn og mand at få pasta med kødsovs...
Anmeld
Citér