Anonym skriver:
Hej nu ved vi kvinder alt om det med celleskrab, og heldigvis var der ikke nogle problemer med mine svar men af nysgerrighed vil jeg spørge om de prøver viser det ud fra hele kroppen eller er det kun livmoderhalsen? Min far har selv haft kræft og en masse andre sygedomme (han døde af hjertestop, da han havde hjertesygdom) kan jeg snakke med min læge om at få lavet et chek-up på mig selv hvert år? Min gamle læge fortalte mine søskende og jeg at vi sku have det gjort hvert år.. forresten hvad hvis man tager blodprøver? Kan man så se om der overhovedet er celleforandringer i kroppen? Jeg ved ikke hvorfor men jeg er bare bange for at ende som ham da jeg har to unger og et lykkeligt ægteskab.. siden min far gik bort har det bare siddet fast i mit hoved.. jeg tror selv det er psykisk.. :/
Det er kun livmoderhalsen.
Det er en fin idé at få et årligt helbredstjek, særligt hvis man er disponeret for sygdomme - men du kan ikke få lavet undersøgelser, der screener hele kroppen og giver garanti for, at du ikke har forstadier til kræft.
Tag en snak med din læge om det, han vil kunne fortælle dig om advarselssignalerne, såsom ufrivilligt vægttab, nattesved, træthed osv.
I dag er kræft ikke nødvendigvis en dødsdom og i mange tilfælde handler det om, hvilken slags kræft, og hvilket stadie det blev opdaget på.
Det er meget sjældent unge mennesker, der rammes, så tag det med i betragtning.
Anmeld
Citér