Eksperthjælp: Mit barnebarn er blevet rusket og bliver nu fjernet fra moren

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.010 visninger
8 svar
15 synes godt om
18. september 2017

Linda Stæhr

Mit barnebarn barn på 4 måneder har blod i hjernen og bag øjene de siger at det er ruskevold men der er ikke andet galt vi er ikke blevet hørt eller oplyst om noget inden mor og søn er udskrevet skal han frivilligt fra moren i plejefamilie. Vi er i chok og bange for at miste babyen. Det er helt vanvittigt så hurtigt det er gået og vi kan ikke følge med. Han har skreget så han tabte vejret og så fandt de 3 dage efter blodet. Han er velfungerende. Vi vil have en advokat for vi kan ikke forstå den stress og vi føler vi mistænkt for vold. Politiet har ikke kontakter os og det 4 dage siden de fandt blodet.

Lindas svar

Kære bedsteforælder

Når et spædbarn er blevet rusket

Det lyder meget ubehageligt det dit barnebarn har oplevet. Jeg kan love dig for, at et lille barn ikke får blod i hjernen og bag øjnene ved at miste vejret! Der skal ret stor kraft til, for at skabe den reaktion. Hvis mor frivilligt overgiver barnet til plejefamilie går jeg ud fra, at hun er indforstået med, at der sker det, der skal ske, med jeres barnebarn. Men jeg kan sagtens forstå, at det må være et chock og meget stressende som bedsteforældre at høre om og ikke få nok at vide.

Mistænkt for vold?!?

Jeg er forvirret over, at I føler jer mistænkt for vold. Hvis I har rusket jeres barnebarn er jeg ret sikker på, at I vil blive kontaktet af politiet efterfølgende… men her har jeg ikke nok oplysninger til at kommentere.

Blod bag øjnene og i hjernen

Normale voksne mennesker vil aldrig ruske eller på anden vis skade deres eget barn, med mindre de var i dybeste nød. Hvis jeres barnebarn virkelig er blevet rusket, så har den person, der har rusket barnet været så meget alene, så presset og så stresset - i så lang tid - at alle kræfter er væk og der kun er overlevelsesinstinkt tilbage.

I dette tilfælde har der åbenbart ikke været nok støtte, forståelse og hjælp fra de mennesker tættest på, til at dette kunne undgås. Det er virkelig uhyggeligt, at forældre kan stå SÅ meget alene og være i krise over sit barn, uden at nogen i tide ser og hører deres behov for hjælp – lad det være en påmindelse til os alle, at tilbyde hjælp og støtte til alle forældre, der har det svært – før det går så galt som her!

Jeg håber på det bedste for jeres barnebarn og for familien i øvrigt.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Hvis lægerne har konstateret blødninger i hjernen og bag øjnene, er dit barnebarn med 99,9 % sikkerhed blevet udsat for vold, og indtil sagen er opklaret og nærmere belyst skal dit barnebarn selvfølgelig ikke befinde sig i mellem eventuelle skyldige. Du skriver noget om stress og forstår ikke at det skal gå så hurtigt, hvem tænker du på her ?. Synes du at det er synd for forældre at deres tilsyneladende voldsramte barn bliver fjernet ?. Hvordan blev det opdaget, blev barnet så syg af sine skader at det kom på sygehuset ?.

Anmeld Citér

18. september 2017

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Husk nu lige,at tegene på ruskevold,også kan komme af forskellige sygdomme.

Anmeld Citér

18. september 2017

Hck

Profilbillede for Hck
Mor_til_3_unger skriver:

Det er rigtigt og derfor spørg jeg hvordan det er blevet opdaget. Men jeg indrømmer blankt, at jeg synes ikke at forældrene skal have ret lang snor i sådan en sag. 

Anmeld Citér

18. september 2017

Carina:-)

Mor_til_3_unger skriver:

Hvilke sygdomme?

Anmeld Citér

18. september 2017

Abracadabra

Carina:-) skriver:

Hvilke sygdomme?

Lægerne vil formentlig også undersøge barnet med blodprøver for at udelukke forstyrrelser i blodets størkningsevne - men både blødninger i øjet OG hjerneblødninger er meget klassisk for rystevold. 

Anmeld Citér

18. september 2017

xStinepigen

Ved mistanke om ruskevold bliver et barn tjekket for blødersygdommen, røntgen af alle kngoler, øjentjek, mr scanner og jeg ved ikke hvad. Så alt er nok tjekket, før de kommer til den konklusion. Og av det må være svært at stå på sidelinjen, med noget så alvorligt. Min egen søn har været udsat for vold gennem sin far, havde jeg  været mistænkt eller den der havde gjort det, tør jeg ikke tænke på hvordan og hvad min familie gik igennem. 

Ts er enormt ked af at læse hele denne forfærdelige oplevelse! 

Anmeld Citér

19. september 2017

300515

Kan godt forstå I er forvirrede og chokerede. Synes måske også at "ekspertens" svar er temmelig dømmende og skyldspålæggende. Selvfølgelig skal barnet ikke være ved forældrene, hvis der er mistanke om vold. Men det er jo ikke sikkert, at de chokerede bedsteforældre kunne have gjort noget for at det var undgået. Sikke en ansvar at give videre.

Stakkels barn!! Og stakkels familie. ��

Anmeld Citér

19. september 2017

Hck

Profilbillede for Hck
300515 skriver:

Kan godt forstå I er forvirrede og chokerede. Synes måske også at "ekspertens" svar er temmelig dømmende og skyldspålæggende. Selvfølgelig skal barnet ikke være ved forældrene, hvis der er mistanke om vold. Men det er jo ikke sikkert, at de chokerede bedsteforældre kunne have gjort noget for at det var undgået. Sikke en ansvar at give videre.

Stakkels barn!! Og stakkels familie. ��

Tror måske at ekspertens svar også bunder i af ts skriver vi hele tiden, altså som om at de har været en daglig base for barnet. Måske er det bare pga sprog misforståelser, men synes den er lidt svær at tyde

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.