Eksperthjælp: Jeg har ikke tillid til at dagplejemoren lader mit barn få sovet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.093 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. september 2017

Linda Stæhr

Hej Linda

Jeg skriver til dig, fordi jeg er i syv sind omkring, hvad der er det bedste at gøre i forhold til at putte min dreng.

Jeg har læst et par af de andre svar, du har givet og tænker derfor, at jeg vil fortælle, hvad jeg er i tvivl om og så selv komme med forslag til, hvordan det kan løses - så kan du be- eller afkræfte om, du mener, jeg er på rette kurs.

Kort fortalt så var vores dreng meget urolig ved sengetid da han var yngre. Jeg ammede ham i søvn indtil 4 mdr - derefter indførte jeg putteritual. Det lykkedes med succes, men set i bakspejlet ersattede vi blot amningen med et andet onde: at blive vugget i søvn (op og ned). Et mønster der gælder dagslurene også. Det har jeg så forsøgt at reducere til et minimum nu, så i dag ligger han på en pude henover mine ben og ryster lidt op og ned ved at jeg bevæger anklerne. Men det er jo stadig en hjælp til at lægge sig til at sove. Det virker sådan set fint - når timingen er god, sover han på fem minutter. Men vågner han om natten (helt op) så er det forfra.

Han har nu været i dagpleje i en måneds tid og efterhånden lært at sove dér også. Hun lægger ham bare og så lægger han sig selv til at sove. Jeg vil gerne indføre samme stil herhjemme, men er lidt i tvivl om det er smart.

Det har været lidt af en kamp med det søvn i perioder - også om dagen. Han er ikke én af dem, der sover mest og det har været en tilbagevendende bekymring for mig om han får søvn nok i forhold til udvikling etc. Fx har han haft faser hvor han max har sover 45 min af gangen om dagen - lange middagslure er først kommet nu.

Det har også været svært at etablere en rytme - noget der har stresset mig en del - da han jo skulle starte dagpleje og følge en bestemt rytme dér. Det er heller ikke gået glat - indtil for få dage siden (en måned efter opstart) var jeg nødt til at vente med at aflevere ham til efter hans morgenlur - fordi han igen og igen ikke kunne/ville sove, når han skulle. Og så blev han bare hevet med på tur hele formiddagen siddende ret op og ned og var jo grædefærdig træt, når de kom tilbage til frokost (og i øvrigt resten af dagen selvom han sov middagslur). Det kunne jeg simpelthen ikke acceptere, at han skulle hejles igennem dag efter dag, så har måttet holde ham hjemme og aflevere ham, når han var udhvilet først på formiddagen. Det fungerede ok, og i sidste uge vovede jeg så pelsen at prøve at aflevere ham fra dagens start igen. Nu ser det dog ud til at gå fint - han lægger sig derovre både morgen og middag og sover faktisk lange lure.

En del af problemet nu er nok i virkeligheden mig - det sidder simpelthen i mig - "frygten" for at hans søvn igen og igen koster ham vågne, glade og aktive timer. Og jeg oplever, at hvis jeg ikke afleverer en dreng i dagplejen, der kan sove, når han "skal", så får han bare ikke lov at sove før næste planlagte sovetid (3 timer senere). Så jeg gør absolut alt, hvad jeg kan for at holde en rytme og må ofte vække ham om morgenen så han kan være træt på de "rigtige" tidspunkter. Derfor er tanken om at skulle tage "kampen" med forskydelser af rytmen heller ikke tillokkende. Jeg er ikke "bange for" gråd og protester når han skal lære at sove selv. Men jeg har svært ved at det måske også koster ham en uge med for lidt søvn oveni, fordi der ikke er fleksibilitet i dagplejen. Lige pt sker der sindsygt meget med ham motorisk - han er rykket virkelig meget på 14 dage. Jeg har læst at det ofte gør dem mere urolige om aftenen, så måske nu ikke er tidspunktet af dén grund heller....

Altså: Jeg er med på, hvordan jeg skal gribe det an (har læst dine andre svar) - jeg kan bare ikke blive enig med mig selv om, hvornår jeg skal skifte kurs....?

Mange hilsner og på forhånd tak

Pernille

Lindas svar

Kære Pernille

Beklager min overskrift, da det ikke helt var det du spørger til - men for mig er det her den største udfordring ligger. Dette svar har to vinkler: Dit samarbejde med dagplejemoren og din søns evne til at falde i søvn uden ”vipning”.

Børns søvnbehov

Først og fremmest – din søn får nok søvn i løbet af et døgn, hvis har virker udhvilet og ikke virker for træt og klyngende i løbet af sine vågne dagtimer. Hvis han tvinges til at være oppe ”i tre timer mere”, hvis han ikke lige vil sove, når han ’skal’, så blevet for overtræt og nej, det er ikke sundt. Det er helt normalt at nogle spædbørn sover korte søvnperioder (30-45 min ad gangen) som helt små og først samler dem, når de begynder at blive passes ’ude’.

Jeg undres lidt over at et barn bliver ”hevet med på tur”, som egentligt burde sove – en dagplejemor plejer ofte at tilpasse sig de børn, der pt. er i hendes varetægt, måske hun ser din søns situation anderledes end dig, har du spurgt?

Når rammerne bliver for stive for børn

Som jeg hører det, har du en udfordring med en ufleksibel dagplejemor, som vurderer meget anderledes end du, hvad din søn har brug for. Nogle gange må vi forældre være lidt modige og sige fra, hvis andre voksne ikke støtter vores børn, som vi egentligt synes de bør.

At tage ansvar for sit barn er ikke altid at tilpasse sig, men at sige fra

Her opfordrer jeg dig til at være modig og spørge meget direkte ind til hendes vurderinger af din søns behov. Spørg også hvordan hun normaltvist tilpasser sig nye børn i dagplejen. Ofte kan der findes en slags overgangsaftaler, hvor begge parter tilpasser sig hinanden. Hendes opgave er både at støtte og styrke dit barns trivsel og udvikling – men samfundsmæssigt er hendes opgave OGSÅ at sikre, at du kan tage trygt på arbejde – også selvom dit barns rytmer skifter! Du kan ikke trygt tage på arbejde, hvis du forsøger passe hendes job og holder ham hjemme, så hun kan have de rutiner hun ønsker… Er jeg for en-sidet nu? Er jeg for skap? Måske – men jeg vil gerne have dig til at vurdere den vinkel på sagen.

Mit råd til dig

Tal med dagplejemoren om dit barns behov og bekymringer for om hun er villig til at tilpasse sig. Lad gerne hende finde de praktiske løsningerne. Hvis det er helt galt, må du finde en vuggestue i stedet, som bedre kan honorere, at ikke alle børn er klar til tur (hver dag) kl. 9 om morgenen.

Ang. Din søns evne til at falde i søvn: Lad ham være – slip ængsteligheden. Han går ikke i stykker af at få forstyrret sin søvn en uges tid (det er sandsynligvis det der skal til) mens han aflærer at blive vugget i søvn. Gør det evt. i en uges ferie, hvor I ikke har for mange planer (uge 42?!). Husk: Hvis han kan selv kan falde i søvn i dagplejen, så kan han også lære det hjemme, hvis DU tør. Fat mod min ven, det skal nok blive godt!

Jeg ønsker jer alt det bedste!

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.