Hvad gør man hvis kæresten er under 20 år? SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.012 visninger
12 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. september 2017

Anonym trådstarter

Kære baby.dk, håber der måske sidder en herinde med et svar, for jeg synes ikke rigtigt at google er behjælpelig, og da min tlf pt. er til reperation, kan jeg ikke engang ringe til SU og spørge, så det er her i kommer ind i billedet 

Jeg har fået en dejlig kæreste, som jeg efterhånden har været sammen med så længe, at vi planlægger at flytte helt sammen. Han fungerer rigtig godt med mit barn, og de er glade for hinanden og han deltager på lige fod med jeg i alle aspekter af barnets liv. Vi er efterhånden så meget sammen herhjemme, at det eneste rigtige føles som om at han flytter sin adresse herhjem, både fordi vi er forelskede og glade, men også fordi jeg ikke er interesseret i at snyde og stå som enlig, når jeg reelt ikke er det. 

Problemet er så, at jeg er på SU. Det er han også, så jeg havde regnet med vi hver især kunne få almindelig su, og så kunne man tage et ekstra lån som forsørger, som jeg har forstået det. Jeg er der udover også godt klar over der bliver rykket lidt i boligsikringen og friplads, samt tilskuddet hver 3. måned - dette er helt fint, og min kæreste er helt med på at skulle bidrage til at forsørge mit barn. Men han er bare ikke 20 år, og bor egentlig hjemme. Dog bor hans mor, selv hos noget familie, hvor hans adresse så også er, men han opholder sig der aldrig, men han er altså hjemmeboende. Og ifølge su.dk kan man ikke få udeboende su før man er over 20 år (først næste år han fylder 20), eller har boet ude mere end et år eller hvis forældrenes adresse er mere end x antal km fra uddannelse, men det er her i byen, så den duer heller ikke. 

Er der nogen der ved hvordan vi står? For 2 x alm su og sådan som vi havde regnet med, var det blevet strammere end som jeg sad som enlig, men det var okay for det var en bonus at han så kunne bo her og vi er to om tingene og mit barn er glad osv - men en hjemmeboende su og så en almindelig su, jamen så ville vi ingenting have tilbage at leve for. 
Vi vil egentlig bare gerne vide om der er nogle regler eller undtagelser omkring dette, eller om vi bare må vente og så sørge for at leve lidt mere adskilt indtil? 

Rigtig god onsdag 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2017

Anonym

Jeg syntes ikke det er at snyde. Men ærligt, ryger dine tilskud hvis han flytter ind da i så er to om udgifterne. De tager ikke hensyn vedrørende at i begge er på SU. 

Anmeld Citér

13. september 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg syntes ikke det er at snyde. Men ærligt, ryger dine tilskud hvis han flytter ind da i så er to om udgifterne. De tager ikke hensyn vedrørende at i begge er på SU. 

Jeg tror du har misforstået mit indlæg  

Jeg er helt med på vi er to om udgifterne og vi mister tilskud, det var slet ikke min bekymring, eller det mit spørgsmål gik ud på - det var om der var mulighed for vi begge kunne få udeboende SU, som man jo normalt får når man bor ude og forsørger et barn, eller om han udelukkende kunne få hjemmeboende SU indtil han fylder 20 år 

Anmeld Citér

13. september 2017

Anonym

Anonym skriver:

Jeg tror du har misforstået mit indlæg  

Jeg er helt med på vi er to om udgifterne og vi mister tilskud, det var slet ikke min bekymring, eller det mit spørgsmål gik ud på - det var om der var mulighed for vi begge kunne få udeboende SU, som man jo normalt får når man bor ude og forsørger et barn, eller om han udelukkende kunne få hjemmeboende SU indtil han fylder 20 år 

årh, det må du undskylde ! 

Så længe han ikke er hjemmeboende hos sine forældre. Jamen så er det en udboende Su.  Jeg fik udboende Su da jeg var 19 og boede sammen med en..

Anmeld Citér

13. september 2017

Hectar

Anonym skriver:

Så længe han ikke er hjemmeboende hos sine forældre. Jamen så er det en udboende Su.  Jeg fik udboende Su da jeg var 19 og boede sammen med en..

Det skal man søge om og ikke alle får det.

Anmeld Citér

13. september 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Helt okay, det kan også være lidt forvirrende at læse det jeg har skrevet, kan jeg godt se 

Ja jeg flyttede også hjemmefra som 18 årig, men jeg flyttede også 100 km væk fra mine forældre, så derfor var udeboende su heller ikke et problem. Hvor langt væk flyttede du fra dine forældres bopæl, kan du huske det? 

Anmeld Citér

13. september 2017

Anonym trådstarter

Hectar skriver:

Det skal man søge om og ikke alle får det.

Ved du om man skal søge det via hans skole, eller skal han kontakte su eller? 

Anmeld Citér

13. september 2017

Hectar

Anonym skriver:

Ved du om man skal søge det via hans skole, eller skal han kontakte su eller? 

Han skal snakke med sin studievejleder om det, da det er ham der skal lave indstillingen.

Anmeld Citér

13. september 2017

Anonym

Anonym skriver:

Helt okay, det kan også være lidt forvirrende at læse det jeg har skrevet, kan jeg godt se 

Ja jeg flyttede også hjemmefra som 18 årig, men jeg flyttede også 100 km væk fra mine forældre, så derfor var udeboende su heller ikke et problem. Hvor langt væk flyttede du fra dine forældres bopæl, kan du huske det? 

Ja, 40 km ��

Anmeld Citér

13. september 2017

MrsB

Det her er godt nok nogle år siden, men jeg blev gift med min mand som 19 årig, og gik på sidste år af en ungdomsuddannelse. Mine forældre boede tættere på mit uddannelses sted end 19-20km, jeg kom selv et lille stykke væk fra både mine forældre og skolen. Men selvom min adresse blev en anden en deres og jeg nu havde en husholdning selv fik jeg stadig hjemmeboende SU sats. Jeg kunne ikke få udeboende... Det har vist noget at gøre med at de regner med at ens forældre stadig vil "forsørge" en og hjælper  En smule dumt faktisk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.