Hej jeg er gravid i 22 uge og har været til nogen jordemoder undersøgelser. Dog ska' jeg skifte jormoder da hun kørte meget i at min og kærestens baggrund var årsag til at vi altså ikke ku magte opgaven som forældre. Det der går mig på er at der har været flere underretninger til familie afdelingen bla. Fordi jeg kom ind på sygehuset en aften pga plukveer og hun vil underrette kommunen fordi hun vurderede jeg var stresset. Er jo en del bekymret for at de vil gå imod os mig og min kæreste og samle en masse papirer sammen om vi ikke er kompetente forældre. Dog skal det siges jeg har borderline angst social fobi og har i min fortid lidt af depression dog har det godt i dag. Vi begge været i pleje forældre og han på opholdssteder og derfor vi begge bange for kommunen opfattelse a os som kommende forældre. Vi har desuden døjet med anonym underretninger til familie afdelingen om jeg skulle være på stoffer og trække i gaderne samt at min kæreste skulle sælge stoffer. Synes det langt ude da vi slet ikke gør sådan noget og har også i sinde at forlange om at blive testet. Og samarbejder med kommunen men jeg simpelthen bange for hvad det hele ender ud i . Nu snakker kommunen om vi ska' ha foretaget en familie evne test for se om vi egner os som forældre dog føler jeg jordmødrende dømmer os og underretter os uden der egentlig er nogen årsag til det. Er jeg paranoid? El er min mave fornemmelse rigtig ang de bare arbejder på tvangsfjerne mit barn ?
Lindas svar
Kære gravide.
Jeg er virkelig ked af at du er blevet flyttet rundt mellem os rådgivere – jeg gav dit spørgsmål videre pga ferie, men ser nu, at det er kommet tilbage til mig – øv at du ikke får svar før nu.
Ung, gravid, tidligere psykisk udfordret og pleje-ophold
Kære ven, kommunen SKAL reagerer på alle disse ting, men det er sjældnere og sjældnere at børn bliver tvangsfjernet. Jeg forstår godt din bekymring og det gør du vist også selv – selv om det kan føles dybt uretfærdigt.
Med den forhistorie du og kæresten har giver det mening, at kommunen får lavet en familie evne test, de ville svigte, hvis de lod være. (Desværre har jeg meget lidt viden om familieevne tests i øvrigt). Forsøg så vidt muligt at se jordmødrene som dine med-spillere i stedet for en slags hemmelige agenter for staten. Systemet er grundlæggende godt, desuden tæller det positivt, hvis du og kæresten er samarbejdsvillige og villige til at tage imod hjælp.
Jeg selv var gravid første gang som 27 årig. Jeg var i job, i ægteskab og uden belastende forhistorie, alligevel blev jeg henvist (af jordmoderen) til ekstra støtte under første graviditet, simpelthen fordi jeg havde brug for det!
Anonyme underretninger
Uh hvor er det væmmeligt med anonyme underretninger, enhver ville føle sig forurettet og " paranoid" efter det du beskriver. Mit eneste råd i den sammenhæng er at holde fred med folk omkring jer. Vær åbne og forsøge at skabe dialog med dem I godt ved, måske har et horn i siden på jer. Det offentlige ser OGSÅ på de rammer barnet skal vokse op i og det er bedst (for barnet, jer selv og jeres situation), hvis I har fred omkring jer. DOG man kan ikke styre andre mennesker, kun gøre sit bedste selv. Husk at trække støtte i jeres netværk af venner, familie og andre I har tillid til.
Jeg ønsker jer og jeres baby alt det bedste fra dybet af mit hjerte! Jeg håber I må finde ro, kærlighed og vished i graviditeten og tiden efter fødslen.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk