Eksperthjælp: 2 åriger tager 2 timer at putte!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.705 visninger
1 svar
2 synes godt om
7. september 2017

Linda Stæhr

Hej Linda.

Vi har en dreng på 2 år min eks og jeg. Vi har en 7/7 ordning som fungerer super godt. Både vi selv og vuggestuen kan mærke en tydelig ændring mht ro hos vores dreng efter denne ordning er kommet til.

Men problemet er at vi begge bruger mellem 1-2 timer på at få ham til at sove. Han er super træt når vi lægger ham men alligevel så nægter han at sove.

Vi har efterhånden prøvet alt og er ved at være godt frustreret over at hele aftenen går på at ligge inde ved siden af ham. Forlader man værelset så skriger han i vilde sky. Har en lille vågelampe så det er ikke fordi det er mørkt i værelset.

Har du nogen gode råd og vejledning?

Den manglende resulterer jo i at han ikk får nok timer og er derfor død træt om morgenen når han skal op i vuggestue.

Lindas svar

Kære forældre, dejligt I har fundet en dele-ordning, der virker for jer. Så lad os se på putningen. I kan evt. finde inspiration på min hjemmeside her og her.

Der er en hemmelighed få forældre ved: Børn der er for trætte kan ikke falde i søvn

Jeg har mødt mange forældre, der kæmper med at få de små til at falde i søvn. I min optik er der fire ting (mindst) som påvirker dette:

• Jeres evne til at stille krav og følge op på dem (= barnets tillid til det I siger)
  • Barnets lyst og tryghed i at falde i søvn
  • Timing af putningen
  • og rolige korte ritualer

De fleste forældre VED alt dette, men jeg hæfter mig ved at han er ” super træt”, når I putter. Nogle børn ender i en negativ cirkel, hvor barnet bliver mere og mere overtræt og til sidst falder i søvn i affekt og udmattelse – dermed er barnet træt hele dagen og udmattet næste aften. Der skal et minimum af kræfter til, for at kunne lære at falde i søvn – og ja, det er en evne, der skal opbygges – og det er ikke muligt, hvis barnet er udmattet. Derfor kan det være en fordel at bruge weekenden på at få ham udhvilet (kør gerne lange bilturer eller giv en ekstra middagslur, så han ikke er for udmattet). Efter to dage med NOK søvn (i løbet af et døgn), så skal I gøre følgende:

Mine forslag til jer

Jeres søn skal til at lære at sengen er hyggelig og ikke en kampzone

Jeg foreslår, at I lige rykker puttetidspunktet en time tilbage og i stedet for normale putteritualer, så gør I ham klar lige efter aftensmad og går ind og putter, leger, hygger osv. ved siden af sengen sammen. Når det så er tid, så lad det være tydeligt, at nu er det kort godnat og slukket lys (bsf vågelampe). Sid inde hos ham men tal ikke sammen! Jeres nærvær i rummet (ved siden af sengen) er nok beroligelse og det er ok ikke at tale sammen, når man skal sove. Overvej en tremmeseng han ikke selv kan kravle ud af – alternativt må I løfte ham ind igen og igen og igen og igen, indtil han fatter det (ca. 30 gange) – hold ud!

Det er barnets opgave at lære at falde i søvn – det er jeres opgave at give gode rammer for det

Derfor skal den der putter forsøge at hygge sig (evt. i rummet) UDEN at bruge kræfter på sønnike, der står og galer i hjørnet af sengen. I kan ikke styre om han sover eller ej, kun skabe mere eller mindre gunstige rammer og krav. Når I forældre forsøger at overtage ansvaret for at jeres søn falder i søvn, så opstår der en kamp mellem jer og ham. I virkeligheden er det HAM der skal lære at ’give slip’ og falde i søvn (i stedet for at ’give op&rsquo, dermed bliver kampen inden i ham (af ren kedsomhed), snarere end med jer. Sæt i stedet rammer der hedder: God nat, sluk lyset og sæt jer i nærheden og virk uinteresserede (fx: Se netfix på mobilen med høretelefoner eller tjek nyheder).

Stil kun krav I kan følge op på

Vi forældre kommer let til at sige: ” Ti nu stille”, ” Sov nu” eller andre kommandoer, som vi godt ved ikke bliver respekterede, fordi vi ikke kan følge op på dem. Stil kun krav, som I kan få opfyldt: Fx standses råb og protester lettest ved at gå mod udgangen, så snart han råber… og gå tilbage igen, så snart han holder en pause. Børn er super intelligente, jeres søn vil lynhurtigt fatte systemet og blive bekræftet ved, at I lige understreger: ” Flot, nu er du rolig” og et smil, de første gange I vender tilbage til rummet.

Hvis han SKAL ligge ned, så læg ham ned… 30 gange, så plejer det sive ind (her behøves kun ord de første to gange).

Med alt dette vil jeg ønske jer alt det bedste!

Ring til mig, hvis det stadig efter tre uger ikke virker. SMS i forvejen på 28 58 77 98, de første 10 min. er gratis.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2017

CBbaby

"Stil kun krav, som I kan få opfyldt: Fx standses råb og protester lettest ved at gå mod udgangen, så snart han råber… og gå tilbage igen, så snart han holder en pause. Børn er super intelligente, jeres søn vil lynhurtigt fatte systemet og blive bekræftet ved, at I lige understreger: ” Flot, nu er du rolig” og et smil, de første gange I vender tilbage til rummet."

Jeg ville ikke gøre ovenstående. I min optik lærer du barnet:

1. Jeg vil kun have med dig at gøre, når du opfører dig ordenligt og pænt

2. Jeg kan ikke rumme dit skrig efter omsorg og kærlighed

3. Jeg efterlader dig alene i svære situationer

Børn i den alder er ikke dumme, men de tilpasser sig deres forældre. Så hvis forældre går fra dem, når de er kede af det, så lærer de ikke at give udtryk for deres behov på sigt. 

Jeg ville i stedet rykke tidspunktet for sovning tilbage eller frem - måske er han ikke helt træt nok? også protesterer han ved at holde sig vågen og bliver derimod overtræt. 

Hos os hjalp det at rykke det til lidt senere. Også bliver vi med barnet til det sover. Vi fortæller, at vi går ud når barnet sover.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.