Hej.
Jeg er en dejlig dreng på 7 år som har et voldsomt temperament, som er blevet værre med tiden. Det mindste der bliver sagt til ham eller det mindste han bliver bedt om at gøre som ikke lige passer ind i hans hovede, så flipper han helt ud. Han skaber sig, smider sig på fx sofaen eller sengen, alt efter hvor han er henne, råber, skriger, svarer igen og bliver flabet og det humør bliver han ved med at være i, i lang tid. Det kan være en lille ting, som at han skal trække i tøjet fordi vi skal afsted i skole eller at vi skal til og spise aftensmad.
Han har en storebror som også er rigtig god til at provokere og det går altid over gevind med ham på 7. De har det tit og ofte med at skulle slås imod hinanden og det ender aldrig godt. Jeg frygter den dag hvor han finder et skarbt objekt og går amok med den på sin bror. Han kan ikke få hold i den igen når han først bliver sur og truer og gerne med at slå med både hænder og ting.
De er begge dele børn i en 7/7 ordning som har stået på i 5 år nu.
Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal håndtere ham. Familien er begyndt at kommentere på hans opførsel som et problem og de kan ikke rigtig overskue at være sammen med de to drenge pga at de slås hele tiden.
Hvordan får jeg sat en stopper for det? Hvordan kan jeg hjælpe mine drenge med at blive gode, kærlige og respektfulde brødre?
Det skal også lige siges at de har fået små søskende både på mors og fars side.
Lindas svar
Kære mor
Beklager dette sene svar – jeg er netop kommet hjem fra 3 ugers ferie og har desværre ikke kunne følge med flowet her på baby.dk.
Langvarige konflikter kræver ofte støtte udefra
Det lyder som om du har mange konflikter og meget afmagt i opdragelsen for tiden. Jeg kan også høre at det har stået på i et godt stykke tid. I sådanne langvarige udfordringer med opdragelsen kan det være bedst at få friske øjne på familielivet. Børn der bliver vrede og voldsomme har noget på hjertet, som de endnu ikke formår at udtrykke på andre måder. Vær meget opmærksom på budskabet bag vreden, snarere end handlingerne – selvom du selvfølgelig skal sætte grænser.
Hvordan mon det er, når I er sammen?
Derudover kan jeg ikke ud fra dit spørgsmål henvise dig til EN løsning - jeg savner at få en fornemmelse af HVAD i jeres samspil, der skal støttes. Det KAN være en ide at ringe til kommunen og bede en rådgiver sætte sig med dig og snakke din situation helt igennem, så du får overblikket tilbage og kan sætte de grænser, der skal sættes.
Her går det ofte galt
Der er en række standart løsninger, som jeg ville spørge ind til, hvis du og jeg sad og talte problemstillingen igennem, jeg vil forsøge at skrive dem lidt overskriftsagtigt her, som inspiration, vel vidende at det sjældent løser det hele – men måske det kan inspirere.
- Har dine børn tillid til, at du mener hvad du siger, så de VED, at du gør alvor af det du kræver af dem?
- Forsøger du både at guide, hvad drengene IKKE må lige så meget, som hvad de GERNE må, når de bliver vrede? (Vreden er vigtig, den viser der er noget vigtigt på spil i barnet, men er ofte svær at udtrykke på en god måde uden hjælp – tal om det).
- Kommer du evt. til at gøre forskel af dine børn så den ene bliver den ”slemme” og den anden den ”søde”? Den slags behandling gør som regel rollerne endnu værre – og fastlåser begge børns handlinger.
- Har du talt med skolens personale om dine børn – fx SFO pædagogen. Jeg gætter på, at du har, men forsøg at være meget specifik i dine spørgsmål. Spørg gerne hvad personalet gør når…
- Har du ind imellem brug for hjælp og støtte i form af en ven/bedsteforælder/nabo i hjemmet de dage du passer? Evt. bare i nogle af ulvetimerne? Ingen forældre bør stå helt alene med udfordringerne – og ofte er der folk som ønsker hjælpe os.
- Uanset hvilke af disse spørgsmål, der giver bedst mening for dig, så vil jeg stærkt anbefale dig at gennemgå dem med faren og lægge en fælles slagplan. Dine børn er også så store nu, at du kan sætte dig med dem og spørge dem, hvad det hele handler om (tag evt. udgangspunkt i de temaer jeg her foreslår og husk at tale sammen i ’fredstid&rsquo
.
Jeg anbefaler dig også følgende tekster fra min hjemmeside
Med det sagt vil jeg ønske dig alt det bedste! Du er velkommen til at ringe til mig, hvis du har flere spørgsmål. SMS gerne i forvejen på 28 58 77 98 – de første 10 min er altid gratis.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk