Anonym skriver:
Jeg ved ikke om det er psykisk terror, men det lyder som om din kærestes opførelse grænser dertil.
Min søn var næsten 5 år da min eks flyttede sammen med sin kæreste, der kørte psykisk terror på dem begge i ca. ½ år. Han var fyldt 8 år, før hans mareridt om hende stoppede.
Min eks har stadig den dag i dag, 5 år senere, mén fra det og vi er ikke sikker på at sønnen er sluppet helt endnu.
Av det var en meget hurtig konklusion på et meget kort skriv.
Kære ts - jeg er en del uenig i at det er psykisk terror og fejlen alene er placeret hos din kæreste/mand.
Jeg tænker derimod det lyder som du er kørt godt og grundig træt, og derfor lige pt kun kan se udfordringer. Her tænker jeg på, at du allerede i start september forudser udfordringer og er øv over din kæreste/mand skal til julefrokost i december.
Jeg tænker også det lyder som I både skal have konstruktive snakke om jeres værdier for jeres fælles børn, og en snak om det er okay at være forskellige. Da min mand og jeg fik børn (eller rettere han havde barn da jeg mødte ham så vi sleb kante af fra dag 1), skulle vi også slibe kanter af, vi skulle også tale om de grundlæggende værdier; hvad ønsker vi at give vores børn med videre i livet, vil vi have de er nysgerrige (a la samle sten op), må de rode i stuen osv osv osv. Vi var da absolut heller ikke enige hele vejen om de små ting, men vi var forholdsvis enige om de grundlæggende værdier. OG ud fra dem kunne vi så debattere måden og vi kunne rumme at vi var forskellige.
Du fortæller din kæreste/mand vil have de gør hvad han siger når I er på tur - det vil jeg også have. Måske jeg bare formidler det anderledes, men jo sørme mine børn skal gøre hvad jeg siger, på tur eller hjemme det er jeg ligeglad med. Og ja nogle gange er de ting jeg vil havde de gør måske lidt åndssvage og så lærer jeg af det, men jeg vil de gør had jeg siger.
Din mand vil de ikke rører ved sandet, har du spurgt ham hvordan han selv blev opdraget? Da jeg mødte min mand var han enlig far, og hans søn måtte ikke sidde ned på jorden og blive beskidt. Jeg spurgte hvorfor og fik svaret: det havde hans ex sagt og hun var mere erfaren med børn - så kunne vi tale sammen, og jeg kunne forklare hvad jeg mente og vupti måtte drengen sidde på jorden.
I er stadig i gang med at gro som forældre sammen, og det kræver ord, ikke sure ord i situationen, men konstruktive ord en hyggelig aften. Det kræver også en gensidig forståelse af, at det er okay at være forskellige og med mindre der er tale om decideret omsorgssvigt, så er det ikke sådan at den ene har mere ret end den anden, og samspillet mellem mennesker er forskellige, vores børn har et forhold til mor og et til far.
Så er der lige hans sprogbrug, der ville jeg selv være rimelig kategorisk: nope sådan taler vi ikke til hinanden eller til børnene, jeg kan sagtens forstå du tænker det, for for hende hvor kan de dejlige unger være rædselsfulde, men de er børn og vi taler pænt til dem - få talt om vi er vores børns forbillede, børn gør hvad vi gør og ikke hvad vi siger, ergo siger jeg hold kæft til mit barn, så vil mit barn formodentlig sige hold kæft til sine venner.
Pøj pøj med arbejdet, for det er et arbejde at blive forældre sammen, men også en helt fantastisk rejse, hvis man gør det med åbne arme og øjne.